Jump to content

Ønsker anbefaling på båt og motor, 28-40 fot, min. 20 knop, maks 1 mill.

Nybåt

Recommended Posts

Skal oppgradere fra min Nidelv 24, men hvilken båt skal man velge? Vi har en ganske bred bruk og ikke lett å finne riktig type. Båten skal brukes hele året og både til tur, bading og fiske. 

Har heller ikke erfaring med annet enn eldre FM, VP og Yanmar motorer. 

Krav til ny båt:

- over 28, men under 40 fot

- toppfart over 20 knop

- kunne brukes til ukestur for 2

- uteplass med spiseplass til 4+
- brukes til fiske og hummerfiske

- ønske om å være «koselig» så fint med tre interiør 

- budsjetter er så langt som mulig under 1 mill. 

noen tips? 

Kommentar fra moderator:
Tittelen, som var "Ønsker anbefaling på båt og motor", er redigert av moderator.
Alle må vennligst gjøre seg kjent med reglene før man poster.

Viknes  880, NB 870 eller lignede. Vi gikk over til Viknes 880 for ca 15 år siden og har så langt ikke funnet bedre "pakkeløsning" for tur og fiske så langt ( under  30 fot ) 

Stort akterdekk for både hygge og fiske.

Lett og bruke alene med styreposisjon og sluregear ute. OK forbruk og enkel og billig drivlinje med strak aksel.

Hytta på 880 er meget romslig og man har bra utsikt for  både fører og passasjerer.

Anbefaler å sjekke selv. Innredning er av høy kvalitet som båten ellers. Sjark vinduer er kanskje ikke penest å se  inn på ( estetisk sett fra utsiden ) men de er suverene å se ut fra, noe som er viktig i duggete vær  i hummerfiske.

Bruk litt tid og sjekk ut  Saga, NB, osv. Ingen båter er perfekte, men plukk den som passer best.

Den kravspesifikasjonen var jo veldig bred, mange fine båter som løser de. Her er det bare å jekke seg en øl, og benke seg foran finn.no. Og så lager man seg en liste over båter man synes er fine, eller løsninger som man kanskje synes passer "ekstra godt". Og så drar man å ser på båter, masse båter. Og så holder man båtplassen oppdater under prosessen selvfølgelig. 

Og så er det mange bedre halvdeler som lever i villfarelsen om at Viknes er en fiskebåt fordi den har vinduene den veien "skikkelige" båter har:giggle:, så greit å få vist de at det er vel så mye turbåt som andre båter og at vinduene har store fordeler både plassmessig inne og siktmessig.

17 minutes ago, Gullfisk said:

Og så er det mange bedre halvdeler som lever i villfarelsen om at Viknes er en fiskebåt fordi den har vinduene den veien "skikkelige" båter har:giggle:, så greit å få vist de at det er vel så mye turbåt som andre båter og at vinduene har store fordeler både plassmessig inne og siktmessig.

Ja de Kvinnelige kapteinene liker ikke negative vinduer..  Jeg var litt bestemt på Askeladden P66, men ingen andre i familien syntes noe om frontvinduene.  Det ble C75 med positiv frontvindu. :crazy:  Hadde mest lyst på Axopar, men den er ikke like praktisk inredet og litt trang i styrhuset i forhold. Må opp på 37 foteren for å få bra køyer og bysse

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Da jeg var på det mest desperate, båtløs osv høsten 2021 lå det en eldre Viknes 1030 til salgs på Grilstad Marina, sammen med endel nye Skilsø. Prisen var omtrent lik det jeg endte opp med å handle gammel Nauticat litt senere på høsten, mao innafor budsjett så jeg prøvde å få med kona å se på den flotte planløsningen og ellers interiøret på 1030'n, men hun nektet plent. Ville ikke engang gå ombord. Men Skilsø 34'n på andre siden av kaia, det var helt greit...

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev for 5 timer siden:

Da jeg var på det mest desperate, båtløs osv høsten 2021 lå det en eldre Viknes 1030 til salgs på Grilstad Marina, sammen med endel nye Skilsø. Prisen var omtrent lik det jeg endte opp med å handle gammel Nauticat litt senere på høsten, mao innafor budsjett så jeg prøvde å få med kona å se på den flotte planløsningen og ellers interiøret på 1030'n, men hun nektet plent. Ville ikke engang gå ombord. Men Skilsø 34'n på andre siden av kaia, det var helt greit...

De senser nok at det blir i overkant rå dame å konkurere mot:rolleyes:.

Har erfart at det er endring over tid i miljøet rundt når båten får vist hva den er. Er desverre(for de)mange menn som går glipp av disse båtene når de har med damene på båtkjøp. Eldre 1030 begynner muligens og nærme seg trådstarters øvre budsjett. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...