Jump to content

Påhenger som synger på siste verset

Nadheim

Recommended Posts

På en fin kveldstur i går skjedde følgende

Med godt gasspådrag på min 50hk Evinrude (1983) økte turtallet brått, samtidig som båten stoppet opp (akkurat som om propellen falt av).

Det var mulig å kjøre videre på lavt turtall, men så fort jeg økte turtall/belastning på motoren begynte den å "slure" igjen.

Spørsmålet er:

Noen som har peiling på hva dette kan være?

Kan være at du har en propell som rett og slett har "løsnet" i "bosset" - dvs. at din propell har en "sikkerhetsmekanisme" som gjør at den løsner/slurer hvis den kommer i kontakt med moder jord, i stede for at hele gearmekanismen går i stykker. Ville i hvertfall først startet med å kontrolere dette punktet.

Typisk har propellen løsnet fra sluremekanismen som kobler propell og splinen til aksel sammen.  Jeg antar at om du bytter propell er allt i orden.  Du får sikker låne en propell et sted for å teste.  Dette er en typisk feil, som skjer når propellen har noen år på baken.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Typisk har propellen løsnet fra sluremekanismen som kobler propell og splinen til aksel sammen.  Jeg antar at om du bytter propell er allt i orden.  Du får sikker låne en propell et sted for å teste.  Dette er en typisk feil, som skjer når propellen har noen år på baken.

:confused:

Helt enig!!! Opplevde akkurat det samme på en gammel Suzuki 50 HK. Måtte bytte propell.

Litt artig å kjøre med i starten. Liksom som å kjøre automat.

*Anabelle*

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Jeg byttet propell, og det løste problemet.

Jeg bøyer meg i støvet for baatplassen.no. Maken til samling av kunnskapsrike og hyggelige båtfolk skal man lete lenge etter. Dette er ikke første gang jeg har fått nyttige tips og hjelp her, og det blir sikkert ikke den siste.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...