Jump to content

Lekkasje av kjølevæske på KAD43?

Kronidiot

Recommended Posts

Har masse grønn kjølevæske i kjølen. Motoren er en KAD43 som sliter med at den koker på høyt turtall, aldri på lavt turtall. Jeg har fylt opp kjølevæske til max-merket  i ekspansjonstanken. No ligger nivået på minimum og masse kjølevæske i kjølen. Etter det jeg kan se, så er det ikke noe overløpslange fra tanken. En slange går til termostathuset og en til turbo. Jeg har vv-bereder, men kan ikke se at det skal ha noen betydning. Jeg har også sett etter ev lekkasjer på bb side av motor, som jeg har fått tips om, men kan ikke se noen tegn til det. Hvor bør jeg sette inn støtet nå? 

20240901_135706.jpg

20240901_135711.jpg

20240901_141111.jpg

Ikke fyll fullt.

Alle mine 3 x KAD44 og 2x KAD32 i forrige båter har levd fint med minimumsnivå. Det varierer fra bpt til båt hellingen på motor+om du har varmtvannstank eller ikke.

Den "værste" var en 44 hvor nivået stabiliserte seg akkurat såvidt over slangen som gikk ned under ekspansjonstanken.  Langt under minimum :-)

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hvis den koker så er ikke problemet her at nivået er for høyt. Sånn som det kan være på andre motorer. Her må du finne ut hvorfor den koker.

Letteste plassen å starte er å sjekke impeller. Hvis den er hel så må du sjekke resten av systemet. Kan være kjølere som er grodd igjen, s-slange fra drevet som klemmes sammen, groe på drevet som hindrer vanninntak, korrodert blandebend osv. Bare å starte i ene enden og sjekke av. 

Systemrens kan og fungere hvis du ikke har sjans å begynne å demontere kjølere osv. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...