Kronidiot Startet 1.September.2024 Link til dette innlegget Startet 1.September.2024 Har masse grønn kjølevæske i kjølen. Motoren er en KAD43 som sliter med at den koker på høyt turtall, aldri på lavt turtall. Jeg har fylt opp kjølevæske til max-merket i ekspansjonstanken. No ligger nivået på minimum og masse kjølevæske i kjølen. Etter det jeg kan se, så er det ikke noe overløpslange fra tanken. En slange går til termostathuset og en til turbo. Jeg har vv-bereder, men kan ikke se at det skal ha noen betydning. Jeg har også sett etter ev lekkasjer på bb side av motor, som jeg har fått tips om, men kan ikke se noen tegn til det. Hvor bør jeg sette inn støtet nå? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Kanskje fylle kun til minimumsmerke på beholder ved kald motor. Hvertfall slik på Yanmar 4lh. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Ikke fyll fullt. Alle mine 3 x KAD44 og 2x KAD32 i forrige båter har levd fint med minimumsnivå. Det varierer fra bpt til båt hellingen på motor+om du har varmtvannstank eller ikke. Den "værste" var en 44 hvor nivået stabiliserte seg akkurat såvidt over slangen som gikk ned under ekspansjonstanken. Langt under minimum :-) Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Når du sier at motoren koker - går temperaturnåla til 100 grader? 92-93 er helt greitpå de der. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Kronidiot Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Windy37GM skrev 47 minutter siden: Når du sier at motoren koker - går temperaturnåla til 100 grader? 92-93 er helt greitpå de der. mvh Windy37GM Ja, og alarmen hyler ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Mange ting det kan være: -Sjøvannsfilter -Impeller -Grodd drev innvendig (hvis du har drev) -Gjengrodd eksoskne etter turbo -Tett luftfilter -Groe sjøvannsside Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dieselfan Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Kronidiot skrev for 7 timer siden: Jeg har vv-bereder, men kan ikke se at det skal ha noen betydning. Farlig holdning Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 2.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 dieselfan skrev for 12 timer siden: Farlig holdning Kjære @dieselfan kan ikke du være så snill å avstå fra å kommentere mine innlegg, med mindre du har noe matnyttig å komme med? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Det er lite å be om, så jeg skal virkelig jobbe for å holde meg unna deg ? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Prøv som nevnt å kun fylle opp til litt over min. Trykket blir for høyt med full eks.tank og overskytende væske presses ut. Særlig om du har tilkoplet bereder. Slik erd et på min Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Jeg har KAD43 selv, der ligger nivået 15-20mm under min-streken på kald motor. Men ikke bra at den koker under belastning, det bør du få ordnet. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Hvis den koker så er ikke problemet her at nivået er for høyt. Sånn som det kan være på andre motorer. Her må du finne ut hvorfor den koker. Letteste plassen å starte er å sjekke impeller. Hvis den er hel så må du sjekke resten av systemet. Kan være kjølere som er grodd igjen, s-slange fra drevet som klemmes sammen, groe på drevet som hindrer vanninntak, korrodert blandebend osv. Bare å starte i ene enden og sjekke av. Systemrens kan og fungere hvis du ikke har sjans å begynne å demontere kjølere osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.