Fjellfiskern Startet 1.September.2024 Link til dette innlegget Startet 1.September.2024 Kort fortalt har jeg begynt å fiske litt fra kano i elv, veldig morro, men jeg kunne ha tenkt meg et anker som hadde latt meg drive med strømmen men i sakte fart. Når jeg driver uten anker så går det bare alt for fort nedover slik at jeg ikke rekker å avfiske et område før jeg er langt forbi det. Finnes det noe slikt? Tenkte at feks en metallkule kunne ha fungert? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Du er vel egentlig ute etter et "drag" anker. Det brukes ja. Bare søk på "drag anchor". Jeg ser noen på bruker en kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Antar et drag anchor vil skremme vekk fisken. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Lasteevnen til Kano/Kajakk er ikke all verden. Å ha noen særlig lang kjetting tror jeg er ugunstig. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
J-Å Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 https://kosarfishing.wordpress.com/2021/05/26/how-to-make-a-drag-chain-anchor-for-a-kayak-or-canoe/ Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Hva med å bruke en vanlig dreng som er veldig liten? Tror jeg har en på 1 eller 2 kg i garasjen, så det finnes. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Poenget er vel å ha noe som glir langs bunnen. Da tror jeg hverken en dreng eller en dregg egner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellfiskern Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 42 minutes ago, J-Å said: Poenget er vel å ha noe som glir langs bunnen. Da tror jeg hverken en dreng eller en dregg egner seg. Nettopp, men jeg har tenkt tanken om å bruke en liten dregg slik at den ikke helt holder. Det hadde nok fungert men hadde gått i rykk og napp samt samlet opp veldig mye grønnsaker fra bunnen.. Men tror jeg har funnet en god løsning, kommer til å prøve med en stor karabinkrok og flere kjettinger med en tykk slange utenpå. Må ha noe i hver ende av kjettingen slik at slangen ikke sklir av. Men tror det blir en fin løsning for da kan jeg justere hastigheten ved å ha på eller ta av kjetting biter. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellfiskern Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 5 hours ago, abbor said: Antar et drag anchor vil skremme vekk fisken. Lyd kan skremme fisk men fisken er også nysgjerrige og vil ofte undersøke lydkilder. Uansett så vil det være en del avstand mellom båten, ankeret og fisken. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Metall mot steinbunn vil helt garantert skremme fisken, gummislangen vil hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Hva med en Penn Senator 9/0, 500m med 1mm mono, stille bremsen på halve kraften av det som trengs på å holde kanoen stille i strømmen med deg ombord (det måler du med din fiskevekt, ikke min, for den går bare til 1000 gram) så får du halv fart av strømmen... snella fester du tile påle eller brygge Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 -morten- skrev for 4 timer siden: Lasteevnen til Kano/Kajakk er ikke all verden. En kano tåler lett mange hundre kilo. Ikke at man skal ha med mange hundre kilo kjetting da Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Fjellfiskern Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 46 minutes ago, dieselfan said: Hva med en Penn Senator 9/0, 500m med 1mm mono, stille bremsen på halve kraften av det som trengs på å holde kanoen stille i strømmen med deg ombord (det måler du med din fiskevekt, ikke min, for den går bare til 1000 gram) så får du halv fart av strømmen... snella fester du tile påle eller brygge Haha, artig ide men jeg tror de andre fiskerene i elva hadde blitt plasselig forbanna om de hadde fått monolina i trynet og falt i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellfiskern Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 50 minutes ago, enslagsgjest said: En kano tåler lett mange hundre kilo. Ikke at man skal ha med mange hundre kilo kjetting da Lastekapasitet på 250 kg.. :) For en 12 fots kano. En 14 vil gjerne tåle 360-380+ og en 16 tåler bortimot 500.. Men vil da tro jeg kommer langt med 2-3 kilo kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Fjellfiskern skrev 5 minutter siden: artig ide men jeg tror de andre fiskerene i elva hadde blitt plasselig forbanna om de hadde fått monolina i trynet og falt i vannet. ...var eneste måten jeg kunne komme på som ville redusere farten din til det halve av strømmen uavhengig av dybde, størrelse på elvegrus og vegitasjon.... også tenkte jeg at du hadde en PennS9 allerede siden du driver å fiskær Har sett fiskere i Målselva som for meg så ut til å gå over lik, så jeg trodde ikke det gjalt noen regler i ælva... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Tror en kjetting langs bunn vil flytte på steiner. En gang ikke noe problem men hvis mange gjør dette blir det etterhvert mindre fisk i elva. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Du må nok bytte ut kanoen med en slik... ...holder samtidig den plagsomme myggen borte. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellfiskern Svart 2.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 4 hours ago, pacuare said: Tror en kjetting langs bunn vil flytte på steiner. En gang ikke noe problem men hvis mange gjør dette blir det etterhvert mindre fisk i elva. Er ikke steinbunn i utgangspunktet, og det er ikke akkurat slik at vanlige anker ikke etterlater spor heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.