Jump to content

Finnes det drivanker til elv?

Fjellfiskern

Recommended Posts

Kort fortalt har jeg begynt å fiske litt fra kano i elv, veldig morro, men jeg kunne ha tenkt meg et anker som hadde latt meg drive med strømmen men i sakte fart. Når jeg driver uten anker så går det bare alt for fort nedover slik at jeg ikke rekker å avfiske et område før jeg er langt forbi det.

Finnes det noe slikt? Tenkte at feks en metallkule kunne ha fungert?

42 minutes ago, J-Å said:

Poenget er vel å ha noe som glir langs bunnen. Da tror jeg hverken en dreng eller en dregg egner seg.

Nettopp, men jeg har tenkt tanken om å bruke en liten dregg slik at den ikke helt holder. Det hadde nok fungert men hadde gått i rykk og napp samt samlet opp veldig mye grønnsaker fra bunnen..

Men tror jeg har funnet en god løsning, kommer til å prøve med en stor karabinkrok og flere kjettinger med en tykk slange utenpå. Må ha noe i hver ende av kjettingen slik at slangen ikke sklir av. Men tror det blir en fin løsning for da kan jeg justere hastigheten ved å ha på eller ta av kjetting biter. 

46 minutes ago, dieselfan said:

Hva med en Penn Senator 9/0, 500m med 1mm mono, stille bremsen på halve kraften av det som trengs på å holde kanoen stille i strømmen med deg ombord (det måler du med din fiskevekt, ikke min, for den går bare til 1000 gram)  så får du halv fart av strømmen...  snella fester du tile påle eller brygge

Haha, artig ide men jeg tror de andre fiskerene i elva hadde blitt plasselig forbanna om de hadde fått monolina i trynet og falt i vannet.

Fjellfiskern skrev 5 minutter siden:

artig ide men jeg tror de andre fiskerene i elva hadde blitt plasselig forbanna om de hadde fått monolina i trynet og falt i vannet.

...var eneste måten jeg kunne komme på som ville redusere farten din til det halve av strømmen uavhengig av dybde, størrelse på elvegrus og vegitasjon....  også tenkte jeg at du hadde en PennS9 allerede siden du driver å fiskær  :giggle:

Har sett fiskere i Målselva som for meg så ut til å gå over lik, så jeg trodde ikke det gjalt noen regler i ælva...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...