imow Startet 2.September Del på Facebook Startet 2.September Kjølevæske forsvinner fra ekspansjonstanken, fyller på nytt og da blir den brun og grumsete og forsvinner igjen etter noen timers kjøring. Motor 4,2 D 270 hk, tenker kanskje lekkasje på kjølere? Bestandig passet på sink i motor. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 2.September Del på Facebook Svart 2.September Her tenker jeg topp-pakning eller topp. Jeg hadde noe lignende på en motor jeg hadde. Fikk da trykktestet og påvist defekt topp-pakning. Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 2.September Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September Ble skiftet ventiler for ca et år siden på verksted . Merket du noe på oljen på motor? Og hvordan fikk du trykktestet ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.September Del på Facebook Svart 3.September imow skrev for 4 timer siden: Merket du noe på oljen på motor? Husk at vann er mye tyngre enn olje og legger seg i bunn av bunnpannen. Sikkert lurt å følge nøye med på oljenivå. Har du mistanke om at det går ekstra trykk i kjølevannet eller forsvinner det bare...? Og du er sikker på at det ikke blåser ut? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 3.September Del på Facebook Svart 3.September Oljen ble gråaktig og i ekspansjonstanken ble det skittent. Jeg lånte et sett av en kompis, men det er noe ala dette: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/kjolevaskeverktoy/trykktestersett-for-radiator-2000020967 Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 3.September Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September dieselfan skrev for 7 timer siden: Husk at vann er mye tyngre enn olje og legger seg i bunn av bunnpannen. Sikkert lurt å følge nøye med på oljenivå. Har du mistanke om at det går ekstra trykk i kjølevannet eller forsvinner det bare...? Og du er sikker på at det ikke blåser ut? Kjølevannet forsvinner fra ekspansjonstanken og det blir brunt først, oljenivået på motor er riktig. Mener kjølevannet var klart før ventilhavari og skifte av ventiler. Ser den svetter olje fra toppen eller kanskje toppdekslet allerede . kjørt kanskje 60 timer etter verkstedbesøket. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 3.September Del på Facebook Svart 3.September Varmeveksler har tynne rør som sjøvannet går igjennom. Om vannet blir brunt er det pga at det er rust i blokken. Kjølevæsken skal byttes hvert 5.te år. Væsken mister antirustegenskaper over tid. De tynne rørene i varmeveksler kan ha tæret hull i ett eller flere, så kjølevæsken renner ut og havner i sjøen. Det er ca 25 rør i varmeveksleren til blokken og på Mercruiser kan inntil 10% eller 3 rør kan plugges. Du må skru av endelokkene så vil du se om det lekker når du har på litt trykk på ved lokket. Jeg hadde tilsvarende lekkasje på en 4.2L, der var ett rør tæret hull i. Det viste seg at røret var loddet igjen på en side, var helt ytterst og åpen på andre siden. Det har stått vann der uten sirkulasjon og tæret hull. Fikk plugget med en messing nagle i andre enden og har vært bra etter det. Oljekjøler kan og lekke, men da er det gjerne olje i vannet ute eller i motor oljen. Om det svettes olje så kan det være bare toppdekslet som trenger å strammes til. Topplokks boltene skal etterstrammes når motor har vært kjørt varm og avkjølt. Om det ikke er gjort, kan det kanskje sees at det svetter olje ut mellom blokk og topper langs med pakningen. Kan og komme vann i oljen også. Da vil du se det der. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Chris284 Svart 12.September Del på Facebook Svart 12.September Håper du finner ut av det. Hvis du vil ha flere tips om hvordan enkelt trykksette varmeveksler, er det bare å spørre. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.