Jump to content

Mercruiser 4,2 D mister kjølevæske.


imow

Recommended Posts

imow skrev for 4 timer siden:

Merket du noe på oljen på motor?

Husk at vann er mye tyngre enn olje og legger seg i bunn av bunnpannen. Sikkert lurt å følge nøye med på oljenivå.

Har du mistanke om at det går ekstra trykk i kjølevannet eller forsvinner det bare...? Og du er sikker på at det ikke blåser ut?

Link to post
dieselfan skrev for 7 timer siden:

Husk at vann er mye tyngre enn olje og legger seg i bunn av bunnpannen. Sikkert lurt å følge nøye med på oljenivå.

Har du mistanke om at det går ekstra trykk i kjølevannet eller forsvinner det bare...? Og du er sikker på at det ikke blåser ut?

Kjølevannet forsvinner fra ekspansjonstanken og det blir brunt først, oljenivået på motor er riktig.  Mener kjølevannet var klart før ventilhavari og skifte av ventiler. Ser den svetter olje fra toppen eller kanskje toppdekslet allerede . kjørt kanskje 60 timer etter verkstedbesøket. 

Link to post

Varmeveksler har tynne rør som sjøvannet går igjennom. Om vannet blir brunt er det pga

at det er rust i blokken. Kjølevæsken skal byttes hvert 5.te år. Væsken mister antirustegenskaper over tid.

De tynne rørene i varmeveksler kan ha tæret hull i ett eller flere, så kjølevæsken renner ut 

og havner i sjøen.

Det er ca 25 rør i varmeveksleren til blokken og på Mercruiser kan inntil 10% eller 3 rør kan plugges.

Du må skru av endelokkene så vil du se om det lekker når du har på litt trykk på ved lokket.

Jeg hadde tilsvarende lekkasje på en 4.2L, der var ett rør tæret hull i. Det viste seg at røret

var loddet igjen på en side, var helt ytterst og åpen på andre siden. Det har stått vann der uten sirkulasjon og tæret hull.

Fikk plugget med en messing nagle i andre enden og har vært bra etter det.

Oljekjøler kan og lekke, men da er det gjerne olje i vannet ute eller i motor oljen.

 

Om det svettes olje så kan det være bare toppdekslet som trenger å strammes til.

 

Topplokks boltene skal etterstrammes når motor har vært kjørt varm og avkjølt.

Om det ikke er gjort, kan det kanskje sees at det svetter olje ut mellom blokk og topper langs med pakningen.

Kan og komme vann i oljen også. Da vil du se det der.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...