Jump to content

Joda 310, hvor høyt må båten stå over bakken for at drevet ikke skal ta ned i bakken?

skøytelars

Recommended Posts

Det kommer jo helt an på hviket drev det er da! og hvordan det er montert i forhold til bunnen av skroget. Om du oppgir hvilket drev det er snak om, er det lettere å svare. Mål på drev finner man jo lett hos leverandørene

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

subwoofer skrev 11 minutter siden:

Finnes da målsatte tegninger av VP-drevene på nettet? Finn dataarket på motoren du har, der tror jeg det står. Så legge du på 10cm for sikkerhetsmargin.

Ja, det finnes, men jeg vet jo ikke hvor langt ned på akterspeilet drevet er montert. Har ikke greie på dette jeg altså…

skøytelars skrev for 4 timer siden:

Ønsker svar fra Joda 310 eiere

dieselfan skrev 1 minutt siden:

TS ønsker spesifikt kun svar fra folk som eier Joda 310.

Evnt kan man velge å tolke utsagnet til trådstarter som f.eks "Hei eiere av Joda 310, kan dere hjelpe meg med noe?"

Man behøver da ikke sables ned bare fordi man uttrykker seg litt klønete? Trodde takhøyden her inne var litt høyere enn som så.

Skamklipt skrev 4 minutter siden:

Evnt kan man velge å tolke utsagnet til trådstarter som f.eks "Hei eiere av Joda 310, kan dere hjelpe meg med noe?"

Jeg leser det som står og sier min mening basert på det. Om TS velger å endre ordlyden fordi han faktisk ikke mener å ekskludere så kommer tilogmed jeg til å skjønne det.

10 minutes ago, dieselfan said:

Jeg leser det som står og sier min mening basert på det. Om TS velger å endre ordlyden fordi han faktisk ikke mener å ekskludere så kommer tilogmed jeg til å skjønne det.

Det var ment som et tips! fant det målet på Google etter 1 min., men beklager virkelig!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

skøytelars skrev 11 minutter siden:

Ja, jeg ønsker svar fra alle som kan gi meg et KORREKT svar 😀👍

Vil du ha det helt riktig så er det lurt om du deler hvilket drev du har. Det er veldig uvanlig å montere antikavitasjonsplate dypere enn 5cm under bunnen på båten, på en båt bygget i Arendal.
Om du ser på målene i tabellen over og legger til 5cm så har du en sannsynlig 0 verdi. 

Skal du stå på asfalt eller betong så er det vel lurt å beregne en sikkerhetsmargin slik som @subwoofer anbefaler. 
Står båten din på land nå?

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Vil du ha det helt riktig så er det lurt om du deler hvilket drev du har. Det er veldig uvanlig å montere antikavitasjonsplate dypere enn 5cm under bunnen på båten, på en båt bygget i Arendal.
Om du ser på målene i tabellen over og legger til 5cm så har du en sannsynlig 0 verdi. 

Skal du stå på asfalt eller betong så er det vel lurt å beregne en sikkerhetsmargin slik som @subwoofer anbefaler. 
Står båten din på land nå?

Nei, båten ligger på vannet. Hadde den stått på land, så hadde jeg visst svaret på mitt eget spørsmål 😉

Det er et DP-E drev

Og jeg skrev aldri at jeg KUN ønsket svar fra eiere av Joda 310, slik du litt ufint påsto i et innlegg som nå er slettet... 🤷

skøytelars skrev for 21 timer siden:

Ønsker svar fra Joda 310 eiere.
Hvor høyt må jeg minimum sette båten for at drevet skal gå klar av bakken? 

Nå som det (i innlegget før mitt) er blitt klart at også vi uten Joda 310 får svare så får jeg komme med en kommentar.

Du lurer på hvor mye lavere drevet er enn resten av båten, men da burde du også presisere om det du lurer på det med opptiltet drev eller med drevet nede i normal kjøreposisjon.

Om båten skal fraktes langs vei på båthenger (kjenner ikke til vekta på båten din, godt mulig den er for tung til det) eller tas opp på opplagshenger etter traktor og du lurer på hvor høy hengeren må være bak så er det jo naturlig å tilte opp drevet for maks bakkeklaring. Og samme kan jo være aktuelt hvis det er opplag på land med ønske om at båten ikke står unødig høyt (feks om man skal mange ganger ombord for å fikse ting er det kjekt å ikke klatre langt opp hver gang).

Men hvis du feks har planer om å ta oljeskift på land og er avhengig av å ha drevet i vannnrett posisjon for å få ut all olje og deretter få oljenivået riktig så vil det jo være dybde nedtiltet som er relevant for deg.

skøytelars skrev for 13 timer siden:

Nei, båten ligger på vannet. Hadde den stått på land, så hadde jeg visst svaret på mitt eget spørsmål 😉

Det er ekstremt mange som lurer på hvor dypt båten deres går, men ikke finner det ut fordi båten er på vannet.

Så da får jeg gjenta metoden jeg har nevnt for andre med lignende problemstilling her på Båtplassen.

Ta et jernrør eller lignende som er lengre enn bredden på båten og knyt på et tau i hver ende og merk tauet med feks tusjmerker for hver cm, målt fra toppen av det vannrette jernrøret. Merk feks til du kommer til en meter og husk hvor langt merkinga går, begge tauene merkes.

Gå en person på hver side av båten så jernrøret ligger vannrett på tvers under båten bakerst på båten og les av dybden under vann via streken på tauet. Gjenta samme måling under drevet (nede eller opptiltet, se forrige innlegg). Regn ut forskjellen mellom de to målingene. Om det er to tunge personer (aner ikke hva trådstarter veier) som står bak på båten vil det kunne påvirke dybdemålet, men hvis dere står likt ved begge målingene så vil begge målingene få samme avviket og differansen mellom dem blir akkurat den samme som om dere hadde stått på en brygge på hver side av båten.

Hvis du ikke har jernrør eller annen rett sak som synker kan du bruke feks en planke og henge på lodd (feks stein) som holder den nede.

De som lurer på høyde fra kjøl til topp for feks transport langs vei eller om båten går inn porten kan bruke nesten samme metode, men bruke en pllanke på toppen også og ha tau mellom dem og så gå med dette fra baug til akter. Gjett feks at totalhøyda er 4 meter og la tuene gi 4 meters avstand mellom plankene og gå fra baug til akter. Når man ser om det er for mye klaring eller at det ikke går så kan man justere taylengden og gjenta prosessen til man er nærme nok fasiten til at man får målt hva minste klraing er.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...