tobixen Startet 5.September Del på Facebook Startet 5.September Jeg kjøpte meg en trykkoker for noen måneder siden, og det mener jeg at var en god investering. For ting som skal koke i mange minutter (ris, bønner, lapskaus, fårikål, linsesuppe, bacalao, etc) så er den genial. En ting er at man kan spare tid og bruke mindre gass, men det jeg synes er noe av det viktigste er at man sparer seg for store fuktutslipp i båten. Det er jo særlig viktig på vinteren i nordlige strøk. Fuktigheten kondenserer overalt og kan forårsake lokale råteskader. I en vanlig kasserolle med lokk, når temperaturen begynner å nærme seg ca 100C, så er det allerede en del lekkasjer av fukt fra kasserollen, når temperaturen kommer opp i ca 100C, så går all energien man tlfører med på å fordampe vann (samt svi maten). Dette er en sånn småting som "alltid" har irritert meg: man bruker opp en ikke-fornybar ressurs (gass) bare på å produsere to nye problemer (fuktighet og svidd mat). Med vanlige kasseroller pleier jeg tidvis å skru av gassen når det koker, dekke til kasserollen med et håndkle, og så fra tid til gi det et kjapt oppkok. I trykkokeren passerer man 100C og holder på nær sagt alt av fukt og aromaer på innsiden av kasserollen, helt til det begynner å koke på en noe høyere temperatur. Da kan man ganske enkelt skru av flammen, og maten vil fortsette å småkoke i en god stund. Det er selvfølgelig ulemper også. Vanskeligere å holde rent. Kanskje selve boblingen i seg selv tilfører noe i kokeprossessen. Ikke vet jeg, jeg har i allefall så langt bare gode erfaringer. Hvis man er veldig nøye på eksakte koketider for å få ting helt perfekt, så må det trolig mye eksperimentering til før man føler seg komfortabel med trykkokeren. Også er det ikke like enkelt å sjekke tilstand underveis, man må jo sørge for å få sluppet ut alt trykk før man kan åpne kasserollen. Når det kommer til koking av pasta er jeg fortsatt ikke helt komfortabel med å bruke trykkokeren (men det er visstnok en stor fordel der dersom man ønsker å koke pastaen inn i sausen). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tempest Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September Signerer denne - spesielt om hausten når det står fårikål, soseskjøt og andre langkote retter på menyen sverger vi til trykkokeren. Pinnekjøt er også "fort gjort". Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
tobixen Svart 5.September Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September Forøvrig, "credits where credits are due", inspirasjonen til å kjøpe trykkoker fant jeg her: https://blog.noforeignland.com/revolutionizing-cooking-on-a-boat-how-a-pressure-cooker-can-change-your-galley-game/ Artikkelen lister opp en rekke fordeler, men nevner ikke at man sparer båten for fuktproblemer og at man reduserer mengden svidd mat. Av fordelene som er nevnt, så er det også at det i ekstreme tilfeller kan være en enorm fordel å ha et lokk som er solid festet til kasserollen og holder maten på plass. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Grand Banks jr Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September Bruker trykkoker hjemme veldig ofte. Ikke prøvd i båt. Men løsningen er genial. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kallethekid Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September Det er også en sikker måte å lage mat under gange da man ikke risikerer kokende innehold over seg hvis det skulle komme en overraskende bølge. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September Jeg er en ivrig trykkhermetiserer og har tenkt mye på at dèt hadde vært veien å gå i tropene dersom man får noe stort på kroken. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.September Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September 42 minutes ago, Dalurfjall said: Jeg er en ivrig trykkhermetiserer og har tenkt mye på at dèt hadde vært veien å gå i tropene dersom man får noe stort på kroken. Vi hadde en tunfisk følgende etter oss i et par timer en gang. Ikke har vi noe utstyr for å fange inn en så stor fisk ombord, men vi vurderte også at dersom vi hadde fått fanget den, så ville ikke kjøleskapet være stort nok :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Grønnskollingen Svart 6.September Del på Facebook Svart 6.September Har dere noen konkrete tips til kompakte trykkokere? Vi har trykkoker hjemme og synes det er genialt, men størrelsen gjør at den ikke vil passe inn i noen av skapene i båten. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 6.September Del på Facebook Svart 6.September Har sett mange på nettet bruke Hawkins trykkoker på trangia og gassbrennere: https://www.amazon.com/Hawkins-Classic-Aluminum-Pressure-Cooker/dp/B002MPQH6C Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 6.September Del på Facebook Svart 6.September Story, fra jeg var liten gutt, rundt 8 år. Mutter'n fikk trykkoker, og den er genial i og med at temperaturen er høyere enn vanlig atmosfærisk koking. Lapskausen putret og gikk. Helt til en bit av et-eller-annet i lapskausen satte seg i ventilen. Den ventilen som det den gangen satt et lodd oppå. I løpet av noen sekunder løste sikkerhetsblekket ut (engangs sikkerhetsventil) og kjøkkenet ble tapetsert med lapskaus. Resten av livet holdt mutter'n seg til atmosfærisk koking. For det var i sannhet en skremmende opplevelse med stort skadepotensiale. Lapskausen som fosset ut holdt jo godt over 100 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 6.September Del på Facebook Svart 6.September enslagsgjest skrev for 5 timer siden: Hawkins trykkoker Godt tips. De kommer visst i ti (!) forskjellige størrelser Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.September Del på Facebook Svart 6.September Bruker alltid trykkoker på pinnekjøttet hjemme.. Men er stort sett bare det den brukes til.. 35 til 40 min, sinnsykt mørt...mot 3 til 4 timer ellers.. Har aldri hørt om noen problemer med trykkoker.. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.September Del på Facebook Svart 7.September Kjøpte trykkoker når vi kjøpte båten, første tur var 2700nm så vi ville ha alt klart for havseilas. Kjelen brukes mye, men har fått ett vanlig lokk i riktig størrelse som brukes mer enn lokket som gir trykk. Kanskje brukt den som trykkoker 20 ganger på 12 år? Den er fortsatt ombord, men ville ikke kjøpt på nytt. Rett og slett for sjelden jeg lager mat som koker lenge. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.September Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September 4 hours ago, pacuare said: Rett og slett for sjelden jeg lager mat som koker lenge. Du lager aldri ris, lapskaus, linsesuppe, fårikål, spaghetti, akkargryte, bønnegryte (chili con carne), kokte poteter eller lignende? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Martin_ Svart 7.September Del på Facebook Svart 7.September Lurt med trykkoker. Sikkert en del tryggere også, siden lokket sitter fast. I tilfelle gryten skulle gå i dørken. Ser mange nye båter er utstyrt med keramisk gass-platetopp uten noen form for gryteholdere. Og heller ikke slingrekant på byssebenken. Da blir det jo fort risky å la store gryter med vann koke uten kontinuerlig tilsyn. Da er det nok lurt med trykkoker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.September Del på Facebook Svart 7.September Hva er problemet med at mat koker lenge? I båt har ihvertfall ikke jeg det travelt. Når potetene er kommet på kok skrur jeg bare ned varmen (enten jeg koker elektrisk eller med Wallas) slik at det bare småkoker. Kan man ikke skru ned gassen (gud bedre, aldri i min båt!) om man bruker slikt i båten? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 7.September Del på Facebook Svart 7.September Store gryter? Ikke noe for oss, vi bedriver ikke catering. Utrolig hvor mange problemer man kan konstruere seg. Har med trykkoker, går under navnet Admiralen :-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.September Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September 2 hours ago, Lars H. said: Hva er problemet med at mat koker lenge? Som nevnt, problemet er at båten blir fyllt opp av fukt. Jeg har det ikke (alltid) travelt (snarere tvert i mot, det er mye stress når kokken roper "nå er maten ferdig!" akkurat i det man er på vei inn i et havnebasseng e.l.), men jeg ønsker å minimere mengden med fukt i båten. Sommertid i Middelhavet spiller det ikke så stor rolle, vinterstid i Norge mener jeg det er særdeles viktig å holde fukten på innsiden av kasserollen, og der er trykkokeren rett og slett suveren. Kanskje gassbrenneren vår ikke er god nok, det er i allefall begrenset hvor langt ned man kan skru gassflammen. Jeg har hatt mannskap ombord som har klaget veldig, han mente det var umulig å ikke svi risen i vårt kjøkken. Vel, jeg får det til, også uten trykkoker. Enten ved å gi risen et oppkok og så simpelten skru av flammen mens risen godgjør seg under et håndkle, eller ved å først surre løk og andre godsaker, deretter tilsette ris og sakte tilsette vann. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Barbaria Svart 8.September Del på Facebook Svart 8.September Trykkoker er et must på tur er vår erfaring. Vi kjøpte denne og en ekstra gummipakning i 2012 og kokeren er fremdeles i drift, men nå mer på land her i Hellas. https://www.clasohlson.com/no/Tefal-Secure-5-Neo-trykkoker/p/Pr349988000 Ekstrapakningen ligger fremdeles i pakka. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Maika Svart 9.September Del på Facebook Svart 9.September Hulda skrev On 6.9.2024 at 16.58: I løpet av noen sekunder løste sikkerhetsblekket ut (engangs sikkerhetsventil) og kjøkkenet ble tapetsert med lapskaus. Resten av livet holdt mutter'n seg til atmosfærisk koking. For det var i sannhet en skremmende opplevelse med stort skadepotensiale. Da trykkokerne ble populære på 50-tallet, så var det også endel ulykker, ja. Med flere ventiler, regulatorer, og annen konstruksjon på lokket, så skal de nå være mye sikrere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September Del på Facebook Svart 9.September Ja, dette kan jeg tenke meg var i 1954 :-) Og muttern's første og siste trykkoker. Hun ble vaksinert mot høye trykk den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.