Jump to content

Yanmar 3QM30 vil ikke starte. sjøvannskjølt


rojoh

Recommended Posts

Hvis det er samme patent som på 2qm-serien der diesel-retur gå inn på filteret så kan det være litt vanskelig å lufte motoren. Cluet er å ta det fra en kant og løsne alle mutterne etter tur og sikre at all luft er kommet ut. På min gamle 2qm er også fjæren på stopperen litt slapp slik at den av og til kan henge på litt. Men motoren pleier da å starte men stoppe igjen når gassen dras ned. Min 2qm krever full gass for å ville starte. 

Link to post
quantumduck skrev On 1.9.2024 at 19.51:

Det er 26 sjømil, ref. https://moegster.no/distansetabell.pdf

Det skulle bli seks timer og et kvarter ca i 5 kn. Nå hadde jeg ikke vært så bekymra for å gjøre dette med påhenger med en god værmelding, men slep er nok tryggere. I tilfelle påhenger er lunefull, detter av eller lignende.

 

HiWard skrev On 10.9.2024 at 14.58:

Jeg har en Isotemp Slim 20 varmtvannsbereder som varmes opp av kjølesløyfa til motor. Har ikke stengeventiler på sløyfa til bereder. Nå som vinteren rykker nærmere vil jeg etter hvert starte forberedelser til opptak, blant annet tømming av ferskvannssystemet, inkludert bereder. Er det et problem å kjøre rundt med en tom bereder hvor det ikke er noe vann å varme opp? Berederen er utstyrt med overtrykksventil.

 

J-Å skrev 1 time siden:

Dette er kanskje kjent - I noen tilfeller må motoren dreies litt slik at kammen for fødepumpen slipper membranen tilbake, og det kan pumpes manuelt

Det kan også kjennes ut som om pumpa ikke tar selv om motoren står i riktig stilling. Det er likevel bare å pumpe på til det kommer diesel ut fra lufteskruen på finfilteret. Alternativt kjøre p starter med dekomphendlene aktivert (og selvsagt stengt saltvanns inntak).

Link to post
rojoh skrev 15 minutter siden:

Hva skjer hvis ikke vann inntaket er stengt. Vil motoren fylles med vann ?

Det kan skje hvis motoren tørnes lenge uten at den starter. Da kan eksossystemet fylles opp, uten at det blir eksostrykk til å blåse vannet ut. Så da kan det komme inn i sylindrene via eksosventilene. Hvis én sylinder tenner mens en annen er fylt med vann, får en det som kalles vannslag eller hydrolock. Det kan gi bøyde veivstaker og andre skader.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...