rojoh Startet 5.September.2024 Link til dette innlegget Startet 5.September.2024 Etter fullstendig overhaling av en eldre 3 sylindret sjøvannskjølt Yanmar 3QM30. Har byttet alt av pakninger dyser og fødepumpe .slanger o.s.v. Start motor fungerer og motor går rundt, men vil ikke starte. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Tipper det har med dieselsiden å gjøre. Enten luft i systemet, feil innstilling på pumpe eller regulator som henger. Du har kontroll på stopphendelen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rojoh Svart 5.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 stopp hendelen. Er det den som er oppe på topplokket Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Alle svar er her https://sbo.sailboatowners.com/downloads/Yanmar-Marine-diesel-engine-2QM20H-3QM30H.pdf Har du justert ventilklaringene Klargjøring starter på side 293 mener jeg Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 rojoh skrev for 2 timer siden: stopp hendelen. Er det den som er oppe på topplokket Nei, på dieselpumpa! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sebaldus Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Hvis det er samme patent som på 2qm-serien der diesel-retur gå inn på filteret så kan det være litt vanskelig å lufte motoren. Cluet er å ta det fra en kant og løsne alle mutterne etter tur og sikre at all luft er kommet ut. På min gamle 2qm er også fjæren på stopperen litt slapp slik at den av og til kan henge på litt. Men motoren pleier da å starte men stoppe igjen når gassen dras ned. Min 2qm krever full gass for å ville starte. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Ingen eksos / damp ved kinning = ikke drivstoff Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 7.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Løsnet på alle luftskruer og koblinger på tilførsel og retur diesel. kommer olje over alt. Kommer nå eksos ved kinning Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 7.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Ventil åpning er og justert. Index skirver hendel på diesel pumpe. Du mener ikke føder. Der er det bare en pumpe arm Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.September.2024 Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Nei, høytrykkspumpa. Du har en hendel der som stoppwire er koplet til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 7.September.2024 Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 rojoh skrev On 5.9.2024 at 18.02: stopp hendelen. Er det den som er oppe på topplokket Har den motoren ventilløftere? - de må selvsagt i stilling av. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.September.2024 Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Ikke kjør så mye på starteren at du fyller vann i sylindrene. Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 7.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Må se om jeg finner hendel på hytrykkspumpe,' Motor har ventil løftere. har sikkert prøved både med av og på Hvor på bilde er hendel hendel for stopp vire ? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 7.September.2024 Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Er samme som gasshendel. Ene veien er gass, andre veien er stopp. Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 8.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2024 Ja det gir mening Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 8.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2024 Startet et par ganger, men nå vil den ikke mer Skal jeg ha fult på drag på gass ? Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 12.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Virker som den ikke får diesel.når jeg pumper på fødepumpe så kommer det ikke noe diesel ut av lufteskrue på diesel filter. Har demontert pumpe for rengjøring Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Dette er kanskje kjent - I noen tilfeller må motoren dreies litt slik at kammen for fødepumpen slipper membranen tilbake, og det kan pumpes manuelt Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 12.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Takk det skal jeg prøve Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 quantumduck skrev On 1.9.2024 at 19.51: Det er 26 sjømil, ref. https://moegster.no/distansetabell.pdf Det skulle bli seks timer og et kvarter ca i 5 kn. Nå hadde jeg ikke vært så bekymra for å gjøre dette med påhenger med en god værmelding, men slep er nok tryggere. I tilfelle påhenger er lunefull, detter av eller lignende. HiWard skrev On 10.9.2024 at 14.58: Jeg har en Isotemp Slim 20 varmtvannsbereder som varmes opp av kjølesløyfa til motor. Har ikke stengeventiler på sløyfa til bereder. Nå som vinteren rykker nærmere vil jeg etter hvert starte forberedelser til opptak, blant annet tømming av ferskvannssystemet, inkludert bereder. Er det et problem å kjøre rundt med en tom bereder hvor det ikke er noe vann å varme opp? Berederen er utstyrt med overtrykksventil. J-Å skrev 1 time siden: Dette er kanskje kjent - I noen tilfeller må motoren dreies litt slik at kammen for fødepumpen slipper membranen tilbake, og det kan pumpes manuelt Det kan også kjennes ut som om pumpa ikke tar selv om motoren står i riktig stilling. Det er likevel bare å pumpe på til det kommer diesel ut fra lufteskruen på finfilteret. Alternativt kjøre p starter med dekomphendlene aktivert (og selvsagt stengt saltvanns inntak). Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 13.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 Hva skjer hvis ikke vann inntaket er stengt. Vil motoren fylles med vann ? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13.September.2024 Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 rojoh skrev 15 minutter siden: Hva skjer hvis ikke vann inntaket er stengt. Vil motoren fylles med vann ? Det kan skje hvis motoren tørnes lenge uten at den starter. Da kan eksossystemet fylles opp, uten at det blir eksostrykk til å blåse vannet ut. Så da kan det komme inn i sylindrene via eksosventilene. Hvis én sylinder tenner mens en annen er fylt med vann, får en det som kalles vannslag eller hydrolock. Det kan gi bøyde veivstaker og andre skader. Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 13.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 Da startet motoren omsider og går fint. Takk for alle gode råd her Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 13.September.2024 Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 Det var matepumpa som var problemet? Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 13.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 Et spørsmål til. Hvilken vei skal luftfilteret stå Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.