Jump to content

Rekkebeslag mot taugnag

Furu

Recommended Posts

Mulig disse beslagene (kommer i flere lengder) kan brukes? De er syrefaste og beregnet på å redusere slitasjen fra fortøyningene.

Ellers, en kamerat lagde seg beslag av syrefast stål kjøpt hos blikkenslager. Disse beslagene ble knekt til slik at de dekker slitasje både på dekk og utpå fenderlista. Så freste han plass til dem i fenderlista ved pullertene, slik at de ikke stikker ut i nevneverdig grad. Beslagene viser dessverre litt dårlig på bildet, men måtte zoome inn på et bilde jeg hadde liggende. Selv hadde jeg nok muligens laget dem litt lengre enn de er her, men slik han ligger fortøyd til vanlig fungerer beslagene fint.

IMG_3328.jpeg

-morten- skrev for 3 timer siden:

I marinen brukte vi brannslanger som bensling, knytte fast med fenderline over kantene. Tynnere slangebiter gjør vel nytten på smalere tau

kjenner til trikset. har prøvd det meste, til og med ullsokker. men det gnager etter en stund igjen på treverket 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Hakkannen skrev for 3 timer siden:

Mulig disse beslagene (kommer i flere lengder) kan brukes? De er syrefaste og beregnet på å redusere slitasjen fra fortøyningene.

Ellers, en kamerat lagde seg beslag av syrefast stål kjøpt hos blikkenslager. Disse beslagene ble knekt til slik at de dekker slitasje både på dekk og utpå fenderlista. Så freste han plass til dem i fenderlista ved pullertene, slik at de ikke stikker ut i nevneverdig grad. Beslagene viser dessverre litt dårlig på bildet, men måtte zoome inn på et bilde jeg hadde liggende. Selv hadde jeg nok muligens laget dem litt lengre enn de er her, men slik han ligger fortøyd til vanlig fungerer beslagene fint.

IMG_3328.jpeg

takk, skal prøve disse fra maritim først. har en rund list rett etter gattet, men får de vel fast på et vis

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Furu skrev 34 minutter siden:

har en rund list rett etter gattet, men får de vel fast på et vis

Noen av disse er konkave på undersiden, men husker ikke om dette gjelder Maritim sine. Enig med deg, akkurat på tre (som gjerne oljet/lakkert) er det best å beskytte med metall, verken olje eller lakk tåler gjentakende mekanisk slitasje over tid.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...