Portofin Startet 5.September.2024 Link til dette innlegget Startet 5.September.2024 Hei, båtfolk! Kjøpte for noken måneder siden ein sunseeker portofino 34 xps 1987 modell Antagelig ein forumkjent båt frå før uten eg skal sei det sikkert. Har egentlig vore veldig fornøyd med båten til no sjøl om eg har kjøpt den som eit prosjekt eller renoveringsprosjekt. Har egentlig fått tuklet og herjet med det meste for og få den sjøklar men er altid nye ting som irriterer eller kan forbedrest. Lurte egentlig litt på farten på desse båtene. Har kikka litt på finn annonser og litt utenlandske annonser og dei fleste skriver at båtene går i ca 38-40 knop. Det får eg ikkje til om eg så prøver, har 2 stk volvo penta ad41 B og dei får ca 3800 omdreininger på fult. Båten har vore på land nylig og fått på nye propeller av typen c7 på begge drev som er 290 dpa drev. Marsjer rundt 25-26 knop ved 3100 omdreininger og på full pupp på 3700-3800 omdreininger så er det meste eg har vore oppe i er 33,5 knop. Er dette virkelig kun dette desse skrogene klarer? Synst det virker litt snodig. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 En tråd som kan bli interessant fra en båt designet av selveste Don Shead. Lag en overskrift som blir godtatt :) og lag tråd :) ser det var tråd som ikke ble godtatt tidligere ? Usikker på om det er noen her inne med samme båt men mange med samme motor/drev. Har du undersøkt innen miljøet i England ? Nermest vokste opp selv ved Sunseeker fabrikken da jeg studerte i England på 80 tallet og opplevde hvordan dem bygde seg opp i Poole :) Bilde 1 er nok innen fabrikken idag : Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Boatmad skrev 17 minutter siden: En tråd som kan bli interessant fra en båt designet av selveste Don Shead. Lag en overskrift som blir godtatt :) og lag tråd :) ser det var tråd som ikke ble godtatt tidligere ? Usikker på om det er noen her inne med samme båt men mange med samme motor/drev. Har du undersøkt innen miljøet i England ? Nermest vokste opp selv ved Sunseeker fabrikken da jeg studerte i England på 80 tallet og opplevde hvordan dem bygde seg opp i Poole :) Bilde 1 er nok innen fabrikken idag : Håper TS legger info inn videre med båten :) Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Der er en gruppe på FB 100% classic British boats. der er det mange med Sunseeker som sitter på mye info om dem eldre utgavene . Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Farta virker å være riktig, 2 gamle 200hk har begrenset med krefter til å dytte en 34 foter i noe særlig mer. Hadde en 35 Portofino for mange år siden, 2 x 230hk, toppet på 36knop ish, vekt på ca 6.5-7tonn. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Portofin skrev for 22 timer siden: dei fleste skriver at båtene går i ca 38-40 knop. Det får eg ikkje til om eg så prøver, har 2 stk volvo penta ad41 B og dei får ca 3800 omdreininger på fult. Båten har vore på land nylig og fått på nye propeller av typen c7 på begge drev som er 290 dpa drev. Hvilken utveksling har du? Ikke undervurder betydningen av den mest effektive utvekslingen. C7 er ikke det mest effektive settet i 30knop på tung båt. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Kjekt å se noen poster om dem klassiske Sunseeker :) Håper du får masse info på tråden :) Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 6.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Her var det mykje fine svar 🙂 Facebook har eg ikkje lengre, slettet kontoen for 12 år siden då det blei for mykje tull der inne. Så all info på facebook går meg nok hus forbi! Har vore nevnt tidligere at er ein ss eller xps tråder men har søkt og finner veldig lite om desse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 6.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Krefter er det nok av vil eg påstå. Om båten har 2stk ad41 eller kad 300 så er jo farta heilt identisk. Men akslerasjonen blir noke heilt anna. Det som avgjer farta er jo utvekslingen og propellvalg. Utvekslingene på drevene har eg ikkje peiling på, var ingen info og få av han eg kjøpte båten av og dei taggene som er på drevene er tært opp. Som dere ser på bildet var ikkje det akkurat pene propellere eg plukket av. Men uansett med desse opptærte b6 propellere så fikk eg 30 knop, kun 3,5 knop frå dagens fart På hvilken måte blir c7 settene feil på denne båten?? Står oppgitt at båten er 5,5 tonn og det er vell egentlig passelig til denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Portofin skrev 52 minutter siden: Her var det mykje fine svar 🙂 Facebook har eg ikkje lengre, slettet kontoen for 12 år siden då det blei for mykje tull der inne. Så all info på facebook går meg nok hus forbi! Har vore nevnt tidligere at er ein ss eller xps tråder men har søkt og finner veldig lite om desse båtene. Når det gjelder dem gamle Sunseeker modeller tror jeg du får mest hjelp på div sider i UK på div forum Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Boatmad skrev 3 minutter siden: Når det gjelder dem gamle Sunseeker modeller tror jeg du får mest hjelp på div sider i UK på div forum 100 % British boats søk siden på FB :) Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 6.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Var den der facebooken eg ikkje hadde då 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Portofin skrev for 1 time siden: Her var det mykje fine svar 🙂 Facebook har eg ikkje lengre, slettet kontoen for 12 år siden då det blei for mykje tull der inne. Så all info på facebook går meg nok hus forbi! Det er mye mere tull der nå Facebook for 12 år siden var jo nærmest jomfruelig og idyllisk sammenlignet med nå. Men man trenger jo ikke nødvendigvis å forville seg inn i alt tullet, går sikkert an å ha en mere anonym framtoning der. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 7.September.2024 Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Portofin skrev On 6.9.2024 at 21.29: Krefter er det nok av vil eg påstå. Om båten har 2stk ad41 eller kad 300 så er jo farta heilt identisk. Men akslerasjonen blir noke heilt anna. Dette stemmer naturligvis ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.September.2024 Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 43 knop med doble KAD44 står det her. Ville ha tippet opp mot 40 knop, men kanskje skroget er så effektivt? Det er iallefall relativt smalt. https://www.rightboat.com/boats-for-sale/sunseeker/portofino-xps-34/rb432628 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Portofin Svart 7.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 I utgangspunktet så vil jo ein kad 44 med dpe drev med 1: 1,95 utveksling og c7 duoprop vere heilt likt som ad41 med 1:1,95 utveksling og c7 duoprop. Men på nettet står jo at desse er god for 38 knop. Men er mulig om det er med 50 liter diesel ombord og nysmørt på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.