Jump to content

Flipper 640HT legger seg på siden.

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har en Flipper 640HT, den har step i hekken under vannlinje som visstnok skal bidra til at den planer fortere og får mindre våtflate - ergo lavere (???) drivstofforbruk (en kjent Flipper Sigurd Isackson konstruksjon. Ser du nøye på bildet så ser du stepet.). Jeg opplever at båten legger seg litt over på babord side fra ca. hastigheter 6 - 7 knop og oppover. Båten skal med den nye motoren være god for 34,7 knop i følge de som monterte motoren, men jeg har ikke kjørt fortere enn 21,8 knop (i henhold til Garmin'en ombord) Den legger seg ca. 10 - 15 grader over mot babord side(tipper jeg, men ubehagelig nok likevel) Båten er ganske flat i hekken, konstruktøren opplyser 15 grader dødvinkel. Jeg har BARE et enkelt startbatteri som evt kan gi ekstra vekt på babord side. 

Er det noen av BP'ens dyktige som har en eller flere ideer til hva som kan være årsaken? Bør jeg montere trimplan - og i så fall hvordan mht det innebygde stepet som er der. Noen som har noen tanker - ideer?

alteramulierutenforgarasje-mekka.jpg.e92a36bec89870e4e1b93840a1e7ae21.jpg

jeg tørker ut på land....!

motor trimmet for langt inn vil fort kunne gi slik oppførsel, men mest i plan.   Rart dersom det er så merkbart allerede i 6-7 knop.   

Har jo hørt om tilfeller hvor skrog har blitt deformert etter å ha stått dårlig opplagret over lengre tid - får håpe ikke det er tilfellet her

tom Cognac skrev 1 time siden:

Båten skal med den nye motoren være god for 34,7 knop i følge de som monterte motoren,

Er dette en båt du har hatt lenge, med annen motor tidligere?   Og problem oppstått etter motorbytte?      

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 1 time siden:

Er dette en båt du har hatt lenge, med annen motor tidligere? 

Kjøpte båten (en 1986 modell) i august 2019, hadde den på vannet noen måneder i 2020 for så å sette i gang med en omfattende restaurering som enda ikke er ferdig (men det meste er gjort:wink:) og hun ble sjøsatt for første gang (etter ca. 3,5 år på land, mener forskriftsmessig i krybbe med sidestøtter etc), motoren som fulgte med båten (Mercury 90 hk, 1993 modell, 2-t, 3 sylindret) ville ikke mer + at styringen hadde rustet fast. Motor (og styring) ble byttet til en nyere Mercury (90 hk, 2006 modell, 2-t, ikke gått 300 timer), marinaen hadde fulgt forrige eiers båt og motor så motoren ble sagt å være veldig god, alle servicer etc godt fulgt opp, (motoren virker veldig bra til nå, maler som en katt :wink::thumbsup:)

Jeg skal forsøke å trimme motoren litt ut og så se hva som skjer. Takker for tips :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...