tom Cognac Startet 6.September.2024 Link til dette innlegget Startet 6.September.2024 Jeg har en Flipper 640HT, den har step i hekken under vannlinje som visstnok skal bidra til at den planer fortere og får mindre våtflate - ergo lavere (???) drivstofforbruk (en kjent Flipper Sigurd Isackson konstruksjon. Ser du nøye på bildet så ser du stepet.). Jeg opplever at båten legger seg litt over på babord side fra ca. hastigheter 6 - 7 knop og oppover. Båten skal med den nye motoren være god for 34,7 knop i følge de som monterte motoren, men jeg har ikke kjørt fortere enn 21,8 knop (i henhold til Garmin'en ombord) Den legger seg ca. 10 - 15 grader over mot babord side(tipper jeg, men ubehagelig nok likevel) Båten er ganske flat i hekken, konstruktøren opplyser 15 grader dødvinkel. Jeg har BARE et enkelt startbatteri som evt kan gi ekstra vekt på babord side. Er det noen av BP'ens dyktige som har en eller flere ideer til hva som kan være årsaken? Bør jeg montere trimplan - og i så fall hvordan mht det innebygde stepet som er der. Noen som har noen tanker - ideer? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Kallethekid Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Har du prøvd å justere styrefinnen som sitter bak propellen? Hvis du må styre litt mot hele tiden kan båten legge seg over. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 6.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Kallethekid skrev 2 minutter siden: Har du prøvd å justere styrefinnen som sitter bak propellen? Hvis du må styre litt mot hele tiden kan båten legge seg over. Det var et bra tips - det skal jeg forsøke - TAKKER Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
alfaalfa Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Trim motoren litt ut! Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Endel kan nok trimmes bort. Men så lenge det er én høyregående propell, vil propellmomentet gi båten en rotasjon mot babord. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 motor trimmet for langt inn vil fort kunne gi slik oppførsel, men mest i plan. Rart dersom det er så merkbart allerede i 6-7 knop. Har jo hørt om tilfeller hvor skrog har blitt deformert etter å ha stått dårlig opplagret over lengre tid - får håpe ikke det er tilfellet her tom Cognac skrev 1 time siden: Båten skal med den nye motoren være god for 34,7 knop i følge de som monterte motoren, Er dette en båt du har hatt lenge, med annen motor tidligere? Og problem oppstått etter motorbytte? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tom Cognac Svart 6.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 ivar skrev 1 time siden: Er dette en båt du har hatt lenge, med annen motor tidligere? Kjøpte båten (en 1986 modell) i august 2019, hadde den på vannet noen måneder i 2020 for så å sette i gang med en omfattende restaurering som enda ikke er ferdig (men det meste er gjort) og hun ble sjøsatt for første gang (etter ca. 3,5 år på land, mener forskriftsmessig i krybbe med sidestøtter etc), motoren som fulgte med båten (Mercury 90 hk, 1993 modell, 2-t, 3 sylindret) ville ikke mer + at styringen hadde rustet fast. Motor (og styring) ble byttet til en nyere Mercury (90 hk, 2006 modell, 2-t, ikke gått 300 timer), marinaen hadde fulgt forrige eiers båt og motor så motoren ble sagt å være veldig god, alle servicer etc godt fulgt opp, (motoren virker veldig bra til nå, maler som en katt ) Jeg skal forsøke å trimme motoren litt ut og så se hva som skjer. Takker for tips Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.