Jump to content

Hvorfor går toppfarten ned gjennom sesongen?

edin_m

Recommended Posts

eivindch skrev for 4 timer siden:

Fart er viktig. Hvis man ikke trives på sjøen, er det om å gjøre å få turen overstått så raskt som mulig.

Eivind

Vil få turen overstått så raskt som muligt ? Du har ikke tenkt at turene bare blir lenger da ? 50nm hver vei for å spise en pizza eller en is, er ikke unormalt 

Hva får deg til og tru du er mer glad i og kjøre båt enn meg ? Siden du har seilbåt og jeg har speedbåt som kan havne på nordsiden av 100 ? 

Men det er nok av folk som er trangsynte og ikke innser at folk har forskjellige gleder på havet. 

eivindch skrev 40 minutter siden:

Som Piet Hein sa:

Den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge deler dårlig.

Eivind

Ro ro til fiskeskjær. 

Med en sånn kommentar som du kom med, så må du ha ett godt svar som kan forsvare en så hjernedød kommentar. Hva får deg til og tru du er mer glad i å kjøre båt enn oss som liker raske båter ? 

Eika, vet ikke hvem som er mest glad i å kjøre båt, men du er tydeligvis mye mer glad i is og pizza enn de fleste:wink:Hadde ikke engang vurdert å svi av 100l bensin for is eller pizza, muligheten til 10 kilos ørret eller 20 kilos laks derimot har jeg nok svidd over 600l totalt til trailing og båtkjøring på en tur:fishing:

abbor skrev Just now:

Eika, vet ikke hvem som er mest glad i å kjøre båt, men du er tydeligvis mye mer glad i is og pizza enn de fleste:wink:Hadde ikke engang vurdert å svi av 100l bensin for is eller pizza, muligheten til 10 kilos ørret eller 20 kilos laks derimot har jeg nok svidd over 600l totalt til trailing og båtkjøring på en tur:fishing:

Pizza og isen, er bare en dårlig unnskyldning for å kjøre ett stykke :p jeg har også hørt det var billig bensin i strømstad, så måtte kjøre 50nm for å fylle, så 50nm hjem igjen :) 

Det er når man sitter bak spakene at alt annet her i verden blir glemt, da er det kun båten og det man ser forann seg som har noe som helst og si :) 

Godt velikehold på båten er vell noke alle vil ha her og? 

Vist eg har forstått eika rett her så er det om man får skroget reint så kan man evt kanskje få 3 knop meir, derved komme fortere fram.

Til dei som meiner glassfiber ikkje suger vatn så tar dei feil.

Eit plastskrog suger enormt med vann, optil fleire hundre liter. 

Absolutt alt av matreal som eksisterer i denne verden suger til seg fukt og vann, er berre og begynne og tenke seg om på det temaet

Jeg har ikke snakka om og holde skroget reint, var ett gjøkhue som sa at vi som likte raske båter ikke likte oss på vannet, derfor jeg kom inn i diskusjonen. For jeg elsker og være på vannet og jeg elsker raske båter 

Som plastmann, så skjønner jeg ikke hvor alle disse hundre literne med vann skal få plass. Jeg har lært at godt metta glassfiber kan trekke 1-2%. På en båt som består av 10 000kg glassfiber under vannlinja, så betyr dette 100-200kg. På en normal båt på si 5tonn, så er det vel maksimalt 2.5tonn glassfiber, da er det snakk om 25-50kg 

Kan du vennligst forklare hvor alle de hundre literne du snakker om havner ? Jeg spør ikke for og være dum, men jeg spør for å lære, for etter 24år med støping så har jeg aldri funnet noen tegn på at det er flere hundre liter vann i glassfiberen 

Portofin skrev 13 minutter siden:

Eit plastskrog suger enormt med vann, optil fleire hundre liter. 

Hadde vært interessant med en skikkelig forklaring på hvor alt dette vannet befinner seg hen når skroget har sugd det til seg. Tenker index er inne på noe i utregningene sine, og Eika har sine erfaringer å vise til. Mulig @Knude har innspill? 

Gelcoaten er ein stor synder som drar til seg vann. 

Om du har jobbet med plast er vell du godt kjent med jostamatic? Den skal jo på ein måte tette det veldig godt, men alikavel så trekker den inn vann. Eit alternativ til og kanskje sinke vanninntrengingen er og slipe ned all gelcoat under bunnsmøringen og legge på jostamatic og så bunnstoff

Er absolutt ingen seriøse som jobber med plastikk som tar båten opp spyler den og begynner med plastarbeid. Somregel går set eit par dager før vannet går ut av skroget.

Begynner man og slipe i våt glassfiber, eller man tar ein hårføner så ser man fort etter 1 minutt at fukten forsvinner og man ser den synlig forsvinner som ein slags tåke.

Vist dere forsatt ikkje har trua kan jo dere spørre kranføreren hvor mye båten veier ved opptak og igjen når den skal ut igjen.

Er på ingen måte ein plast ekspert men har bygd opp ein brannskadet sjark og drevet med reparasjon på vestlandet i mangen år og veit ka fukt og vann betyr

Eika skrev for 2 timer siden:

Vil få turen overstått så raskt som muligt ? Du har ikke tenkt at turene bare blir lenger da ? 50nm hver vei for å spise en pizza eller en is, er ikke unormalt 

Blir ofte gjentatt den med at folk med raske båter ikke trives på sjøen.

Kjenner flere som som har dilla på RIB, som oftest Goldfish. Ene dagen er de i Grebbestad for lunch, så middag i Tønsberg. Andre dagen kan det være ned å besøke kompis på hytta i Kragerø, eller en helgetur til skagen via smøgen ene veien. Alt med utgangspunkt i indre oslofjord. Tur feks fra Oslo til Lofoten eller Nordkapp og RIB hjem på lastebil eller henger gjøres også

De karene trives og elsker sjøen l høyeste grad. En annen ting er hvor mye erfaring man får med navigering på nye steder og ukjente plasser, tolking av vær og kjøring under forskjellige forhold.

Får man noe mer glede og erfaring av å dunke rundt med snekke eller krysse rundt i fjorden med seilbåten noen timer eller dager?

Og måles glede eller erfaring på timer, nm tilbakelagt eller begge?

Når jeg hadde trawleren med marsjfart på 7 kn hadde jeg ca 200 timer i året. Stort sett alt utenom ferien var innafor drøbak i andedammen.

På 200 timer slik jeg holder på nå hadde jeg vært tur retur nordkapp på samme tiden.

For de som mener tiden er det som gir erfaring og/ eller glede, så kan man spørre seg selv om man får mer erfaring/ glede ved å kjøre bil til hytta i 25 km/t eller 90 (med entusiastbilen siden båt er ren ren fritid og uten nytteverdi for de fleste) :wink:

Mvh. SAP

24 minutes ago, Hakkannen said:

Hadde vært interessant med en skikkelig forklaring på hvor alt dette vannet befinner seg hen når skroget har sugd det til seg. Tenker index er inne på noe i utregningene sine, og Eika har sine erfaringer å vise til. Mulig @Knude har innspill? 

Men regner man ikke med at skrogmaterielet kan oppta fra 0.1-1% vann. Det blir jo da fra 1-10 kg vekt vann pr tonn båt. Vil ikke da fyllingsgraden på drivstoff og vann og eventuelt ekstra last, eller en ekstra person om bord, ha mer å si?

Portofin skrev 2 minutter siden:

Vist dere forsatt ikkje har trua kan jo dere spørre kranføreren hvor mye båten veier ved opptak og igjen når den skal ut igjen.

Har denne kranføreren oversikt over hva som ble tømt/ båret ut eller inn av båtene han løfter? Feks vanntanken? 

De kranførerene jeg har vært borti sier som regel at vekten de ser er særdeles unøyaktig og på en truck, feks er de basert på trykket i hydraulikksylindrene.

Myten med plastbåter som legger på seg flere hundre kilo er tilbakevist nok ganger fra meget troverdige kilder som forklarer fysikken i at det er teoretisk umulig uten at jeg orker å finne kildene her og nå.

Påstandene om en 30 foter som mister flere hundre kg vann i skroget etter et vinteropplag har jeg aldri sett eller hørt et eneste troverdig bevis eller forklaring på.

Og selv om gelcoat elelr glassfiber skulle kunne trekke så enorme mengder vann, så må jo Jotun og alle de andre produsentene som selger epoksyprimer som skal lage en vanntett barriere slutte å selge dette.

Mvh. SAP

Portofin skrev 16 minutter siden:

Gelcoaten er ein stor synder som drar til seg vann. 

Om du har jobbet med plast er vell du godt kjent med jostamatic? Den skal jo på ein måte tette det veldig godt, men alikavel så trekker den inn vann. Eit alternativ til og kanskje sinke vanninntrengingen er og slipe ned all gelcoat under bunnsmøringen og legge på jostamatic og så bunnstoff

Er absolutt ingen seriøse som jobber med plastikk som tar båten opp spyler den og begynner med plastarbeid. Somregel går set eit par dager før vannet går ut av skroget.

Begynner man og slipe i våt glassfiber, eller man tar ein hårføner så ser man fort etter 1 minutt at fukten forsvinner og man ser den synlig forsvinner som ein slags tåke.

Er på ingen måte ein plast ekspert men har bygd opp ein brannskadet sjark og drevet med reparasjon på vestlandet i mangen år og veit ka fukt og vann betyr

Det er ofte jeg setter vinkel sliperen i båt bare minutter etter at den har kommet opp av vannet. 

Men det er du som påstår, så kan du vennligst dokumentere påstanden ? Jeg er kunnskapskåt og jeg vil gjerne lære 

Portofin skrev 38 minutter siden:

Somregel går set eit par dager før vannet går ut av skroget.

Så flere hundre liter vann forsvinner ut av skroget på et par dager? Jeg er enig med deg i at glassfiberen kan trekke fukt, det er bare omfanget du beskriver jeg setter spørsmålstegn ved. Har mistanke om at det enten er andre faktorer (overfylling av båten med generelt stæsj i løpet av en sesong) eller uregelmessigheter ved krana det er snakk om.

Forrige gang jeg var på land med båten forsvant det noen kilo under høyttrykkspylingen av hagen jeg dro med meg. Etter dette var gjort ble båten veiende tilnærmet det samme fram til den ble sjøsatt etter to uker stående på land. Muligens litt tyngre, kobberet i bunnstoffet veier jo litt.

Arne2 skrev 32 minutter siden:

Vil ikke da fyllingsgraden på drivstoff og vann og eventuelt ekstra last, eller en ekstra person om bord, ha mer å si?

Det er akkurat det jeg også mistenker. Fornuften sier dette har mer å si enn at laminatet fylles med flere hundre liter med vann. Klart, større båter har mer potensial til å ta til seg vann enn mindre, men prosentvis, nei, da klarer jeg ikke se den helt store sannsyligheten for at laminatet fylles så mye opp med vann at det knapt blir plass til laminat lengre. Hadde i så fall vært interessant å se dokumenterte tall på dette fenomenet.

Jeg skal gjøre ett eksperiment på dette i nær fremtid, det er vel ikke så lenge til det kommer inn en vraka båt jeg må skjære litt i, da skal jeg gelcoate hele denne delen, veie den, så legge den i vann 1 uke, så tørke den i 5-10sekunder med tørkepapir også skal jeg veie den igjen 

@Portofin hvis jeg tar en glassfiber bit på 1000g, holder denne under vann i 1 uke, hvor mye trur du den veier da ? 

Ser at temaet fyrer litt opp og det er kanskje vel og bra selv om vi har forskjellige holdninger i forhold til verdi av fart!

Når jeg skrev innledningsvis at det er gått litt vitenskapelig til verks så er det så langt det er mulig med en fritidsbåt en sannhet i det.

Båten ble sjøsatt med alt av bestikk, kjøkkenutstyr og sengetøy på plass. Full vanntank, tom septik og før testturen full dieseltank (500L)

De påfølgende turene har vært med helt likt utgangspunkt da jeg ville se hvor mye det at båten ligger på vannet faktisk spiller inn på en typisk familie båt på snaue 30 fot, og jeg har vanskelig for å tro at forskjellen på hvorvidt jeg hadde med 3 vom-pølser til bikkja med eller en ryggsekk med tøy skal gi så store forskjeller når det kommer til planingsterskel. 

Dette med at plasten skal trekke fukt har jeg lest flere steder men jeg har fortsatt ikke funnet noen kilder med dokumentert statisk på hvor mye fukt det evt er snakk om.

Dersom vi bruker Betty som eksempel til kalkulering så kan vi jo fort komme ned til følgende:

Båt med fulle tanker 5200 kg

Om vi trekker ifra 150L ferskvann og 500L diesel så er vi nede på 4550 kg.

Motor og drev veier ifølge offisielle kilder ca 930 kg tørt, eller 970 kg med alle væsker ombord.

Da er vi altså nede på 3600  kg ca, og jeg vil tro at all innredning, elektronikk, varmtvannsbereder osv er fort 750 kg (legg godvilje til her).

Så la oss si 2850 kg med glassfiber og gelcoat. 1% er altså 285 kg, eller 3 godt voksne.  Dette er mindre endring i vekt enn hva vi til tider har hatt av besøk med oss på tur uten at de har påvirket hastigheten eller planteterskel i stor grad, og det er vel det som trigger nysgjerrigheten min om hva som egentlig påvirker.

edin_m skrev 1 time siden:

Så la oss si 2850 kg med glassfiber og gelcoat. 1% er altså 285 kg

Siden det er tideligt på morgen og du kansje ikke har fått i deg morgen kaffe'n ennå, så forklarer det at 28.5kg kan bli til 285kg. 

Glassfiberen over vannlinja trekker 0%, det er kun det under vann som kan trekke litt. Så da er de 2850kg nede på kansje tonnet, da vil 1% være 10kg.

Du skal ikke undervurdere hva gjennomsiktigt og usyneligt slim under båten, på drev og propell, ett par ruer her og der gjør med farta. Det skal ikke mye groe til før jeg taper 15-20-30knop 

Eika skrev 1 minutt siden:

Siden det er tideligt på morgen og du ikke har fått i deg morgen kaffe'n ennå, så forklarer det at 28.5kg kan bli til 285kg. 

Du skal ikke undervurdere hva gjennomsiktigt og usyneligt slim under båten, på drev og propell, ett par ruer her og der gjør med farta. Det skal ikke mye groe til før jeg taper 15-20knop 

Se der ja, en glipp mellom kopp 1 og 3 ? men du har helt rett, det blir mange % fukt før vi i det hele tatt snakker om vekt av betydning og om det hadde vært tilfelle tror jeg man hadde vurdert helt andre materialer enn glassfiber (vil jeg nå tro da).

Fant et par røde scruffpads i boden, så båten skal få seg en kjapp skrubb under før en siste testtur før opplag. Litt spent på resultatet, men om det er svaret så er det ikke all verdens utfordring å ta noen skrubb under ila sesongen fremover, det er ikke akkurat få ganger vi er ute og dykker ??‍♂️

Det er mye rart som går her, når det snakkes om kondens og trekking av vann osv. Noen har hørt av noen at ting er sånn og sånn..  Hvis en ser på de  matematiske utregningene som går på fukt og kondens, ser man at i virkeligheten er veldig lite. Når man får motorproblemer f.eks så er det skjeldent kondens alene som har skylden, men ofte underliggende problemer. Kondens og fukt bidrar såklart negativt på det meste, men mengdene er ikke akkurat veldig store i reell sammenheng. Slim groe og rur har stor innvirkning på hastighet, særlig på slutten av sessongen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tja kor mykje den plata på 1 kilo veier er ikkje godt og si. Men ein 1,2 kilo vil eg tru.

Min teori er vell like sprø som den teorien om 1 prosent vann i skroget.

Kem har dokumentert den prosenten?

Hadde ein gang ein askeladden 15 fot med 30 hk på. Når den kom rett på sjøen så var fikk man 28 knop, på eit par dager så var det ikkje meir enn 26 knop. 

30 liters tank og full tank på begge turene og kun 1 person ombord ( uten truser og bestikk ombord )

9 minutes ago, eivindch said:

Jeg beklager mine 2 innlegg. Jeg får bare konstatere at ironi er vanskelige saker og at det er noe jeg ikke behersker. Jeg skal forsøke å unngå noe slikt for fremtiden.

Eivind

De fleste her inne er ute etter faktaorienterte svar og ikke så mottakelige for ironi. Håper vi kan holde oss saklige, selv om det selfølgelig er vanskelig innimellom! Innrømmer jeg har noen dårlige innlegg her jeg også, men håper jeg kan bidra med litt erfaring og fakta uansett.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

11 hours ago, Eika said:

Med en sånn kommentar som du kom med, så må du ha ett godt svar som kan forsvare en så hjernedød kommentar. Hva får deg til og tru du er mer glad i å kjøre båt enn oss som liker raske båter ? 

Fra spøk til alvor. Det å kjøre hurtig motorbåt på vannet, det er da mye likt med å kjøre bil, bortsett fra mangel på bremsepedal, da.

Jeg tror neppe at vann som blir absorbert reduserer farten så mye. 

Dersom turtall er det samme og fart går ned er det utvendig motstand, så enten er det mye ekstra vekt i båten, ellers så er det mye skitt på skroget. Jeg heller mest mot det siste...

Hiver jeg et drivanker med vekt 0,5 kilo ut og kjører full pådrag mister jeg åpenbart en del fart. Trolig mye mer enn 1% vekt i form av ekstra vann i skroget. Altså støtter jeg @Eika at skjell,  slim og diverse har mye større påvirkning en noe kilo vann...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...