Jump to content

Hvorfor går toppfarten ned gjennom sesongen?

edin_m

Recommended Posts

Saltinnhold i vannet har mye å si. For de som har erfaring med samme båt først i saltvann og så i ferskvann føles det ut som noe er galt med båten. I perioder med mye nedbør og økt vannføring fra vassdrag og elver vil andelen ferskvann stige og det blir tyngre. 

Saltinnhold og vær/nedbør er altså er parameter som bør følges for denne typen testing.

Arne2 skrev for 5 timer siden:

Fra spøk til alvor. Det å kjøre hurtig motorbåt på vannet, det er da mye likt med å kjøre bil, bortsett fra mangel på bremsepedal, da.

Mnjaaaa, tjaaa, men har tenkt tanken når jeg ser trophy trucks at det kansje kan sammenlignes med å kjøre rask båt. 

Her kan du se reaksjonen til Jeremy clarkson etter og ha sitti på i rask båt på speil blankt vann. Jeg syns det er mest morro når det sjøer litt jeg da, får litt air time. Det skal også sies at den p51 Mustangen Jeremy sammenligner det med, det er i en hinderløype for fly

Sequoia skrev for 5 timer siden:

Saltinnhold i vannet har mye å si. For de som har erfaring med samme båt først i saltvann og så i ferskvann føles det ut som noe er galt med båten. I perioder med mye nedbør og økt vannføring fra vassdrag og elver vil andelen ferskvann stige og det blir tyngre. 

Saltinnhold og vær/nedbør er altså er parameter som bør følges for denne typen testing.

Mener du at båten går tyngre? Vannet blir jo lettere.

For meg så øker hastigheten på forsommer og avtar igjen på høsten. Har ofte ca 0 grader i vannet både ved start og slutt på båtsesongen.

Båten går saktere i kaldt vann pga høyere viskositet. Viskositeten er 1,002 Pa s ved 20C og 1,787 Pa s ved 0 C. Tallene er for ferskvann og jeg fisker for det meste på Mjøsa hvor jeg har observert dette. Har hatt denne båten i sjøen noen ganger også. Ferskvann rundt frysepunktet føles veldig trått sammenlignet med når det er badetemperatur i sjøen. Merket det mer da jeg hadde DF115, med den sterkere DF140BG har jeg uansett nok krefter. 

Groing eller slim er heldigvis et ikke eksisterende problem for en trailerbåt i ferskvann. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...