Captain A Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Båten min skulle jo gått til bunns for lenge siden med alle dei teorier om trekking av vann i glass fiber Den har jo lagt på sjø siden 2014, bortsett fra 2 dager på land kvert år får pussing + det er til tider 100% luftfuktighet på Vestlandet så heile overbygg må jo være full av vann og Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Captain A skrev for 2 timer siden: + det er til tider 100% luftfuktighet på Vestlandet så heile overbygg må jo være full av vann og Hvis lufta består av 100% vann så befinner vel egentlig båten seg under vann ... Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 2 minutes ago, quantumduck said: Hvis lufta består av 100% vann så befinner vel egentlig båten seg under vann ... Nei, 80 % luftfuktighet betyr ikke at vi står til opp til halsen i vann. Ikke en gang på vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Arne2 skrev 4 minutter siden: Nei, 80 % luftfuktighet betyr ikke at vi står til opp til halsen i vann. Ikke en gang på vestlandet. Det var muligens derfor jeg heiv på en Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 quantumduck skrev 2 minutter siden: Det var muligens derfor jeg heiv på en Noen ganger føles det som man står med vann til halsen :) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Boatmad skrev 17 minutter siden: Noen ganger føles det som man står med vann til halsen :) Veldig uggen følelse i båt, det der ... Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Saltinnhold i vannet har mye å si. For de som har erfaring med samme båt først i saltvann og så i ferskvann føles det ut som noe er galt med båten. I perioder med mye nedbør og økt vannføring fra vassdrag og elver vil andelen ferskvann stige og det blir tyngre. Saltinnhold og vær/nedbør er altså er parameter som bør følges for denne typen testing. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Sequoia skrev 36 minutter siden: I perioder med mye nedbør og økt vannføring fra vassdrag og elver vil andelen ferskvann stige og det blir tyngre. Hva mener du blir tyngre, vannet? Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Mindre oppdrift i ferskvann og dermed en dash tyngre å "trå vannet".... Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Ja dere har vel hørt om plimsoll merke på større fartøy….. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Arne2 skrev for 5 timer siden: Fra spøk til alvor. Det å kjøre hurtig motorbåt på vannet, det er da mye likt med å kjøre bil, bortsett fra mangel på bremsepedal, da. Mnjaaaa, tjaaa, men har tenkt tanken når jeg ser trophy trucks at det kansje kan sammenlignes med å kjøre rask båt. Her kan du se reaksjonen til Jeremy clarkson etter og ha sitti på i rask båt på speil blankt vann. Jeg syns det er mest morro når det sjøer litt jeg da, får litt air time. Det skal også sies at den p51 Mustangen Jeremy sammenligner det med, det er i en hinderløype for fly Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Sequoia skrev for 5 timer siden: Saltinnhold i vannet har mye å si. For de som har erfaring med samme båt først i saltvann og så i ferskvann føles det ut som noe er galt med båten. I perioder med mye nedbør og økt vannføring fra vassdrag og elver vil andelen ferskvann stige og det blir tyngre. Saltinnhold og vær/nedbør er altså er parameter som bør følges for denne typen testing. Mener du at båten går tyngre? Vannet blir jo lettere. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Dermed fortrenger du mer volum og får større våt flate - med dertil hørende økende motstand. Viskositeten til vannet endrer seg vel lite. Sitér dette innlegget Link to post
1stPeregrine Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Här är en tråd om ett test hur mycket vatten glasfiber drar åt sig vatten, I övrigt har jag ingen kunskap i ämnet. https://www.maringuiden.se/forum/topic/87652-vatteninträngning-i-glasfiber/?tab=comments#comment-640241 Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 For meg så øker hastigheten på forsommer og avtar igjen på høsten. Har ofte ca 0 grader i vannet både ved start og slutt på båtsesongen. Båten går saktere i kaldt vann pga høyere viskositet. Viskositeten er 1,002 Pa s ved 20C og 1,787 Pa s ved 0 C. Tallene er for ferskvann og jeg fisker for det meste på Mjøsa hvor jeg har observert dette. Har hatt denne båten i sjøen noen ganger også. Ferskvann rundt frysepunktet føles veldig trått sammenlignet med når det er badetemperatur i sjøen. Merket det mer da jeg hadde DF115, med den sterkere DF140BG har jeg uansett nok krefter. Groing eller slim er heldigvis et ikke eksisterende problem for en trailerbåt i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.