Grand Banks jr Startet 7.September.2024 Link til dette innlegget Startet 7.September.2024 Jeg en Quick som et kanskje 30 liter, med grå side og stål sylinder. Hvert år tømmer jeg dem før vinteren, men det tar så lang tid... Gjør jeg noe galt? Ser ikke noe i manualen. Jeg åpner en ventil på vanninntaket på tanken, og åpner utløpet også så lift skal komme inn. Allikevel renner det innmari sakte. Tar over 1 time å tømme tanken. Burde gått på minutter. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 7.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Sett ovenfra. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
J-Å Svart 7.September.2024 Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Du kan gjerne prøve å sette på litt trykk på utløpet øverst, med en gummibåtpumpe f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.September.2024 Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Grand Banks jr skrev 22 minutter siden: Allikevel renner det innmari sakte. Tar over 1 time å tømme tanken. Burde gått på minutter. Stress, stress . . . . Slapp av og gjør noe annet mens tanken tømmes. Du har helt sikkert noe annet du kan gjøre den timen, eller kanskje bare sette deg ned, ta en øl og en røyk? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GMM Svart 7.September.2024 Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Sjekk at det ikke er noe som tetter utløpet i sikkerhetsventilen. Jeg pleier å tømme varmtvannstanken ved å bruke en grovstøvsuger , som jeg holder inntil slangen som sitter på sikkerhetsventilen. Veldig kjapt og greit, og ikke vannsøl i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Lars H. skrev for 2 timer siden: Stress, stress . . . . Slapp av og gjør noe annet mens tanken tømmes. Du har helt sikkert noe annet du kan gjøre den timen, eller kanskje bare sette deg ned, ta en øl og en røyk? Hadde ikke noe annet å gjøre denne gangen. Men hadde 17-åringen min her for å ta opp presenningen, men kunne ikke gjøre det før varmtvannstanken var tom, da stativet skal stå på luken ned til varmtvannstanken... ..så var det lenge å vente en drøy time... Spesielt når en tidsfrist nærmet seg... ..samt kjedelig å måtte sitte med liten bøtte og tømme innimellom. Forstår ikke helt hvordan vanntanken er bygget opp som gjør at det renner så tregt ut. Våtsuger er et godt tips! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dennrick Svart 7.September.2024 Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 LItt annerledes hos oss, men vi har en tømmestuss i vår. Den putter jeg i en kanne, og så går jeg opp i cockpit med en liten Ryobi kompressor og blåser luft inn dusjslangen der oppe med kranen på varmtvann. Da blir det ganske fort tomt. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Gabi Svart 7.September.2024 Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Jeg har en Quick 60liter og den tar 2 og en halv evighet å tømme.... Jeg har begynt å kople på en gummibåtpumpe til vannkrana nærmest. Tetter ned teip så det sånn ca tett. Og pumper og pumper til den er tom. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.September.2024 Link til dette innlegget Svart 7.September.2024 Jeg har også en Quick……. Jeg losser slanger…..og om det tar en time eller en uke….så spiller det ingen rolle det renner ned til Kjølsvinet………og der nede finnes en Dyvika….(169 kr) så allt renner ut av båten, skulle det bli noe kondensvann inne i båten under tiden på land så renner det også ut ! https://www.watski.no/dyvika-messing-utvendig-oe55mm-innvendig-oe-19mm-11wDD Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Grand Banks jr Svart 8.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2024 Hvorfor tar det så lang tid å tømme en varmtvannstank for vann egentlig? Er det ikke bare en stor tank medtem varmecoil og en varmekolbe inni? Jeg tenker jo at så lenge man har åpnet både oppe og nede burde det renne raskt ut. Er det slik også på nye, eller kan det tenkes at det er vokst på noe belegg inni denne? Hos meg kan jeg ikke montere på tappeplugg i bunnen av båte . Godset i kjølen hos meg er alt for tykt. Dessuten kommer jeg ikke tik pga at vanntanken er rett under. Alt ligger midtskips hos meg. Jeg forsøkte å blåse inn i tanken på varmesiden, men det var mye motstand. Tenkte kanskje det er en tilbakeslagsventil der... Noen som vet? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Haba Svart 8.September.2024 Link til dette innlegget Svart 8.September.2024 Jo det tar litt tid. For å få tømt skikkelig brukte jeg luftpumpa for gummibåten og blåste gjennom med den. Det er mer vann en du tror. Og åpne alle tappekranene og blås gjennom vann slangene. La kranene stå åpne gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.September.2024 Link til dette innlegget Svart 8.September.2024 Åpner du også en varmtvannskran? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2024 Tom Rør skrev for 3 timer siden: Åpner du også en varmtvannskran? Ja, gjorde først det. Men etterpå fjernet jeg hele slangen fra utløpet for varmtvannet på tanken, og prøvde også å blåse i den. Hjalp litt, men var veldig mye motstand å blåse der. Mye mer enn å prøve å blåse vann ut av en hageslange. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 8.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2024 Haba skrev for 4 timer siden: La kranene stå åpne gjennom vinteren Alle kranene står alltid åpne om vinteren, samt at varmtvannstank og vanntank begge er så tomme jeg kan få dem. Toalettet står med 50/50 frostvæske i pumpemekanismen og rør til septiktank. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.