Jump to content

Elektrisk pumpe for å skifte olje fra thansen, ubrukelig?

Bigdrago

Recommended Posts

Etter to timer hadde pumpa enda ikke pumpet opp 4l fra mercruiser 1.7 Tenkte dette ville føre til mindre gris og skulle være mer effektivt, så feil man kunne ta. Pumper ut fra oljepinnerøret ved å føre den tynne slangen på 6mm helt i bunn. Motoren er varm og det kom litt røyk fra oljen.

Har denne: https://www.thansen.no/bil/bilverktoy/hjelpeverktoy/oljesugepumpe-12v/n469/pn1069561/

Har en teori at oljen kanskje var for varm?

Hva er deres erfaring med disse elektriske oljepumpene? Ser den fra biltema skal være mer effektiv men desto dyrere...

20240907_103413.jpg

Tror den er identisk med en jeg kjøpte på BT for noen år siden. Den var lekk og ga seg i en sky av røyk etter noen få minutt... 

BT fikk den tilbake...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Bigdrago skrev for 3 timer siden:

Etter to timer hadde pumpa enda ikke pumpet opp 4l fra mercruiser 1.7 Tenkte dette ville føre til mindre gris og skulle være mer effektivt, så feil man kunne ta. Pumper ut fra oljepinnerøret ved å føre den tynne slangen på 6mm helt i bunn. Motoren er varm og det kom litt røyk fra oljen.

Har denne: https://www.thansen.no/bil/bilverktoy/hjelpeverktoy/oljesugepumpe-12v/n469/pn1069561/

Hva er deres erfaring med disse elektriske oljepumpene? Ser den fra biltema skal være mer effektiv men desto dyrere...

20240907_103413.jpg

Jeg har denne pumpa og den brukte ikke lang tid på å tømme min D3 i alle fall. Har også brukt den for ‘støvsuging’ på bunn av dieseltanker. Jeg brukte dog et ‘sugerør’ fra en manuell pumpe jeg hadde liggende, da dette passet perfekt i peilerøret. Det var gjerne noe større i diameter. Kan du ha vært uheldig og stappet sugerøret mot en eller annen flate i bunnpanna slik at den fikk dårlige arbeidsforhold? Røret jeg brukte var kuttet i 45 grader for å unngå dette. Sjekk også at du har fått koplingen på pumpa dønn tett. Ellers var det jo flere gode tjuvtriks i tråden, men jeg greide det fint uten. 

Jeg har hatt en lignende greie og syntes det ble mye bråk, griseri og lite olje.

Nå har jeg en vakuumpumpe fra Biltema og den gjør jobben, noen drag for å pumpe opp vakuum og så ordner det seg selv, stille, renslig og greit enten det er båt eller bil.  Kjører naturligvis motoren varm først.

Min er sikkert 10 år gammel, men noe sånt som denne: 
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049

mvh, Arne
www.tiarora.no

Jeg bruker den tilsvarende fra Jula til min D1-30 og er veldig fornøyd. Jeg venter 30 minutter etter at jeg har stoppet varm motor for at ikke oljen er for varm. På D1 motorene er det et fast rør til oljeavsug som er koblet til bunnpannen med en banjokobling. Den har jeg permanent koblet til en 9mm dieselslange jeg kan stikke rett inn i pumpen. Når jeg holder en tom kanne rett ved utløpet fra pumpen slipper jeg alle løse slanger. Når jeg er ferdig setter jeg bare på proppene som følger med pumpen og da unngår jeg alt søl. Har forresten flyttet oljefilteret vekk så det vender nedover og kan byttes med lett tilgang og uten søl. 

IMG_20221019_130040.jpg

IMG_20221006_141507.jpg

Bigdrago skrev On 7.9.2024 at 17.16:

20240907_103413.jpg

I linken til pumpa di står det:

"Max. sugehøyde: 0,7M"

Ofte vil pumper være dårlige til å suge opp stor høyde når det er luft, men ha bedre kapasitet til å pumpe høyt når det er væske i pumpa, kanskje dette også er tilfelle for denne pumpa?

Hvor høyt er det fra bunnpanna og opp til høyeste punkt på oljeslangen på bildet ditt?

Husk også på at det ser ut til at det er luft ved pumpa, og sannsynligvis i pumpa. Og du har slangen mye opp og ned og at det for en stor del er olje i motbakkene og luft i utforbakkene, noe som betyr at man i realiteten jobber mot et trykk som tilsvarer en mye større høyde enn bare høyden fra bunn til topp.

Hvis du skal bruke slik pumpe vil jeg anta det kan være lurt å plasserer pumpa lavt og sørge for at sugerøret kun går oppover og ikke nedover. Sørg også for at oljeoppsamleren står lavest mulig og at slangen fra pumpa til denne ikke går høyere enn nødvendig og at den kun går fra motbakke til utforbakke på det ene nødvendige stedet.

Om du suger kun olje og unngår luft vil det jo fungere greit med vekslende motbakke og utforbakke da hevertprinsippet vil utjevne dette, men det ser jo ut til at du får endel luft i systemet og da blir dette vesentlig. Og mot slutten må du jo uansett regne med å trekke inn litt luft og da kan det bli motbakkeproblemer som er større en høyda skulle tilsi.

Pass også på det andre har nevnt med at enden på sugerøret må ha en form som gjør at det ikke tettes, slik en rett ende lett kan gjøre. Skråkutt er bra, elelr litt hakkete kutt så man unngår problemer om den skråflata blir liggende tilsvarende skrått mot en flate.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...