Timmeeh Startet 11.September Del på Facebook Startet 11.September Har et zf45 gir i båten med slureventil. Sliter med at det lugger, spesielt ved innkobling eller da altså økning av turtall på propellen. Når jeg drar av er det lettere å regulere sluringen. hvilken driftstemp skal oljen ha? Målte på slangekoblingene inn/ut av kjøler etter en tur utpå til 33 og 30 grader med ir termometer. kan ikke se jeg har noen termostat, hvilket jeg sikkert burde hatt? hva er maks turtall under sluring? Har prøvd både på tomgang (650) og opp til en 800-850 ca. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 11.September Del på Facebook Svart 11.September Tenker at dersom du googler litt så vil du muligens finne brukermanual for giret som sier noe sånn som at normal oljetemp er 80degC, og kanskje du også finner en annen manual for slurekoblingen (trolling valve) som sier at sluring ikke skal brukes over 1200rpm. For alt jeg vet kan det være at manualene også sier noe om mulige feilmodus og årsaker til disse? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 12.September Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September Hvis alle finner svarene de leter etter på google kan vi jo bare legge ned hele forumet. Har søkt og lett, og er ikke helt dinosaur heller. Uten hell. Men baatplassen glimter til som alltid den? 80gr burde det ha, så det forklarer sikkert hvorfor sluringen er litt luggete hos meg når olja holder 30-40gr under draging! Og ikke over 1200 rpm nei, det er notert. Kanskje øker tempen noe hvis jeg øker turtallet, at det blir bedre da. Skal prøve. du kan jo gjerne linke til overnevnte manual så andre som googler finner den litt kjappere. Har også sendt mail til KGK uten å få svar. Men så bra du tok deg tida, litt triveligere innfallsvinkel neste gang så sitter den Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.September Del på Facebook Svart 12.September Hei, det er mulig du finner manualen med dette søket. Jeg fant en Owner's manual der, og på side 27 så er det en troubleshooting guide. Fant ikke noe om lugging, men det er litt der om tette filter etc. https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-browser&q=manual+zf45 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Timmeeh Svart 12.September Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September Har nå saumfart manualen til giret en gang til, og ser at det står maks 80gr operating temp. Men likevel, så er det interessant å høre hvilken temp andre oppnår under dorging/draging. Og om det bare er jeg som opplever dette som en utfordring. Kan jo være brukerfeil også for alt jeg vet? den trolling valve manualen fant jeg ikke. Så gjerne send link, har hørt flere som lurer på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 12.September Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September Grand Banks jr skrev 2 minutter siden: Hei, det er mulig du finner manualen med dette søket. Jeg fant en Owner's manual der, og på side 27 så er det en troubleshooting guide. Fant ikke noe om lugging, men det er litt der om tette filter etc. https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-browser&q=manual+zf45 Her? Takk for tips men ser ingenting om sluringen her. Ren og rød olje med nytt filter hver 250t ca, alt fungerer bra. har jo ingenting å sammenligne med så mulig det skal være sånn, at det er ønsketenking at man kan finjustere sluringen. Erfaringsdeling? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.September Del på Facebook Svart 12.September Jeg får ikke ut linken så lett på mobilen, men tror dette er rett link. https://www.bakesonline.com/media/resourcelibrary/TransmissionManual_ZF45-63-88.pdf Edit: Ser nå at du fant den. Jeg vet ikke hva som kan forårsake lugging. Har ingen erfaring med giret. Er bare godt trent i å google. Siste 20 årene har min jobb vært å manipulere Google Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 12.September Del på Facebook Svart 12.September Sikkert ikke helt sammenlignbart, men jeg har et zf350 gir. Syns å huske at manualen oppgir maksimalt 70 eller 80 grader, men jeg oppnår aldri mer enn 40 grader. Når jeg ligger og haler bruk og sluringen er aktiv, så ligger temperaturen på rundt 20 grader. Har du elektronisk eller wire på sluringen? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.September Del på Facebook Svart 12.September Har litt erfaring med zf 45 med slurefunskjon. 2-3 forskjellige, men like installasjoner, 2 Yanmar 4LH STE med ZF 45 og 1 Yanmar 6 LPA med ZF 63. Slurefunksjonen var på egen, mekanisk spak. Lugging har jeg ikke merket. Noen rakling er jo disse girene kjent for. Spes om demperplate ikke er 100%, og mer på 4 syl enn 6 syl motorer. Raklingen ble som regel bedre ved litt sluring. Merket aldri noen spes forskjell på sluringen med varm vs kald kasse. Kan det være at lamellene dine er slitt? Om man glemmer å oppheve sluringen og gir på så belastning blir høy går lamellene fort.... Hvordan girer den uten sluring? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Timmeeh Svart 14.September Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September Fikk ikke til å sitere innlegg. Men til Bellen: har wire på sluringen. Var 15gr i sjøen når jeg hadde 30gr, så mulig det er enda kaldere olje vinterstid. sap: det jeg mener med lugging er at den høgger tak når jeg skal øke farten liksom. At den plutselig er helt innkoblet, vanskelig å bare øke litt. Dette er greit å få til når jeg drar av fart. Kan ikke tenke meg at lamellene er slitt egentlig, med 1360 timer på telleren.. det girer fint ellers. Et lite klunk og så er vi igang. I et annet innlegg vurderte jeg å montere en turteller på akslingen for å få noen tall å forholde meg til. Da er det enklere å finne rett fart tror jeg, samt oppdage at den koblet inn for mye. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.September Del på Facebook Svart 15.September Timmeeh skrev On 14.9.2024 at 7.00: sap: det jeg mener med lugging er at den høgger tak når jeg skal øke farten liksom. At den plutselig er helt innkoblet, vanskelig å bare øke litt. Dette er greit å få til når jeg drar av fart. Kan ikke tenke meg at lamellene er slitt egentlig, med 1360 timer på telleren.. det girer fint ellers. Et lite klunk og så er vi igang. det du beskriver der har jeg opplevd på alle de girene. Tror det er naturlig med tanke på at det er våtklutchlameller. Man justerer jo trykket kamelene har mot hverandre og når hastigheten på inn og utgående aksling nærmer seg hverandre vil de lett gripe tak. blir samme som på en bil hvis man skal prøve å slure klutch i 1. gir ved 5/10 km/t uten mye pådrag. lettere som du sier å justere sluringen andre veien. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Timmeeh Svart 15.September Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September sap_2000 skrev 24 minutter siden: det du beskriver der har jeg opplevd på alle de girene. Tror det er naturlig med tanke på at det er våtklutchlameller. Man justerer jo trykket kamelene har mot hverandre og når hastigheten på inn og utgående aksling nærmer seg hverandre vil de lett gripe tak. blir samme som på en bil hvis man skal prøve å slure klutch i 1. gir ved 5/10 km/t uten mye pådrag. lettere som du sier å justere sluringen andre veien. Mulig det er normalt da ja. Har ikke prøvd noen andre så måtte bare høre. Så har jeg lest det hjelper med termostat. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.September Del på Facebook Svart 15.September Timmeeh skrev for 1 time siden: Mulig det er normalt da ja. Har ikke prøvd noen andre så måtte bare høre. Så har jeg lest det hjelper med termostat. Termostat, hva om den svikter? Vet at en strupeskive er brukt i oljestrømmen til oljekjølere for å få opp oljetempen. Sjøvannet får en ikke gjort noe med, uten å lage en bypass oljekjøleren med ventil Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
husky dane 85 Svart 15.September Del på Facebook Svart 15.September Meinar desse gira vert levert med komplett slureventil med ellerter uten termostat Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 15.September Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September Roger jo skrev for 2 timer siden: Termostat, hva om den svikter? Vet at en strupeskive er brukt i oljestrømmen til oljekjølere for å få opp oljetempen. Sjøvannet får en ikke gjort noe med, uten å lage en bypass oljekjøleren med ventil Ja nei det er jo samme opplegg på motoren, så tror jeg hadde tatt den sjansen hvis det hadde funket bedre. mulig den oppnår 50-80gr i marsjfart altså, da har jeg ikke vært nedi med IR termometeret. Men da er det heller ikke aktuelt å slure, så driftstempen må økes på turtall under 1000omdr hvis det har noe for seg da Har jobbet på en båt hvor kuleventilen må stå 60% lukket for å få rett temp på kjølingen osv, tenker vi er kommet såpass langt idag at en termostat er en bedre løsning. For kanskje blir det for lite kjøling på fullfart hvis man struper… så glemmer man og åpne når man kjører langt osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.