Skrulokk Startet 11.September.2024 Link til dette innlegget Startet 11.September.2024 Heisann. Vi har planer om å oppgradere varmeren i snekka vår. I den forbindelse har vi demontert en alvorlig tilårskommen Eberspächer D3 som fungerte helt ok til siste slutt, og har planer om å montere en helt ny Eberspächer. Båten er en Risør 27 med akterkabin. Den tidligere varmeren har vært koblet til et rørsystem som fordeler varmen ut i forkabin, førerplassen i cockpit, spiseplass i cockpit, og akterkabin. Cockpit er under kalesje. Samtlige soner kan stenges og åpnes via spjeld. Båten benyttes hovedsaklig fra april-sent i oktober. Spørsmålet er hva man faktisk trenger av størrelse på varmer for denne løsningen? Vi tenker primært på to modeller: https://www.maritim.no/eberspacher-airtronic-s3-d2l-12v-complete og https://www.maritim.no/eberspacher-airtronic-m3-d4r-12v-complete Det er jo en vesentlig pris- og ytelsesforskjell, så tanken er hvorvidt det er hensiktsmessig med 4kw kontra 2,2kw på en snekke av denne størrelsen. Mvh Espen Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Størrelse på diesel armer i snekke." Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Om det fungerte greit med det gamle 3kW apparatet, vil jeg tro den nye på 2,2kW vil gjøre samme jobben. Jeg bytte varmer i fjor, og den nye Webastoen på 5,5kW gir betraktelig bedre effekt enn den gamle 5,5kW som var 11 år. PS: Du bør rette opp overskriften. Lurte litt på hva "diesel armer" var. Men skjønte jo det var Dieselvarmer som var saken Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Arne2 Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Slo opp i denne tråden, for å finne ut hva "diesel armer" er for noe. Lurte på om det kunne være vippearmer for ventiler eller noe slikt, slik at ventilene ble trykket ned og åpnet via "diesel armene". Ville nok sagt at 2,2 KW dieselvarmer blir litt knapt. Det hjelper jo selvfølgelig at man kan styre varmen med kanaler, dit man vil, men slike dieselvarmere har vel litt lett for å varme opp hele båten, via tap i kanaler og slikt. Og så er det en annen problemstilling. En "stor modell" dieselvarmer er jo ikke helt gratis i drift. Det går jo både litt strøm og litt diesel, og da skulle man jo tro at forbruk er et argument for en mindre modell. Her en elektrisk drevet dieselvarmer på 4-5 kilowatt (Webasto, så vidt jeg husker), og den virker bra på den måten at den stort sett varmer opp hele båten, selv om jeg stenger av kanaler og likt. Så synes jeg at den er forhodvis lite økonomisk, men enkel og effektiv i drift. Har også en "pottebrenner" som i følge data skal gi 2 KW. Den varmer for det maste bare i salongen rundt akkurat der den står. Pottebrenneren er mye mer økonomisk i drift. Den varmer ikke hele båten, men den varmer "der man er", men de 2 kilowattene blir nok for lite til å få god varme i hele båten. Bruker den elektriske dieselvarmeren til "korte behov" men pottebrenneren med de to kilowattende til litt lengere opphold, gjerne ved at båten først varmes opp via Webastoen og så tar pottebrenneren over etterpå, når båten allerede er "god varm". For dieselvarmeren så er det jo bare å trykke på startknappen, mens pottebrenneren krever en del "startprosedyre", det er jo også en del av problemstillingen. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Den på 2,2 bruker 7 liter i døgnet, og 34W på max. Den på 4 bruker 12 liter i døgnet og 53W på max. Vil tro den lille går mer på max en den store, men så har du det med nedsotingsproblemet på en varmer som går på lav effekt hele tiden. Jeg setter varmeren min på når vi går fra kai, og stenger den når vi kommer hjem. Går typisk på 50% ved 0-10 grader utetemperatur. Litt høyere når minusgradene slår inn. Liker å ha rundt 23 grader i salongen og på akterdekk hele året på tur. Kjører den alltid på fullt i minst 10min. før jeg stopper den. Ikke antydning til sot i kammer eller eksosslange. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Arne2 Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 37 minutes ago, Amfea said: Den på 2,2 bruker 7 liter i døgnet, og 34W på max. Den på 4 bruker 12 liter i døgnet og 53W på max. Det kan vel godt stemme med 12 liter diesel og 53 Watt strøm for stor modell. (Og det blir jo fort 200 kr i løpet av et døgn.) Taylor brenneren bruker veldig mye mindre, kanskje 3-4 liter, hvis jeg skulle gjette. Den er oppgitt til å gi 2100 Watt max, og hvis den kjører med litt redusert effekt, så kan vel 3-4 liter bli sånn rimelig rett. Den varmer ikke opp hele båten, men den gir god varme hvis man sitter i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 1 hour ago, Amfea said: Jeg setter varmeren min på når vi går fra kai, og stenger den når vi kommer hjem. Interessant å oppdage hvordan man gjør tingene forskjellig. Jeg stenger av varmen når jeg går i fra kai, og så skrur jeg den eventuelt på når jeg legger til kai eller har satt ut ankeret. Men det har vel også noe å gjøre med båttypen, dvs seilbåt vs motorbåt. For de som har motorbåt og bruksmønster "varme under transport", så skulle det jo være en veldig gunstig løsning å bruke en varmeveksler med vifte, som henter inn den varmen som ellers går over bord, i fra motorens kjølevan. Det skulle jo ikke koste noe mer enn en dieselvarmer, kanskje snarere tvert i mot. Har lest innlegg her på forum fra båteiere som har positive erfaringer med å varme opp ved hjelp av spillvarme fra motoren. Vet også om en på dette forumet som varmer opp salongen på en ca 30 fot seilbåt vha en ca 30 hk motor, og som har gode erfaringer med den løsningen. For en motorbåt så skulle det vel fungere enda bedre. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Gå for en Eberspacher M2 D4L, denne har erstattet D4. Jeg har hatt D4 i en 21' pilothouse siden 2006, en kamerat har samme varmer i en tilsvarende 19'. Ingen av oss vil vurdere en mindre varmer når vi en gang må erstatte D4 varmerene. Laveste trinn på D2 er 850W og for D4 1kW. Det at en større varmer soter hvis den går på lav effekt må være en myte, gjelder i hvertfall ikke for D4. Godt mulig det er et problem for varmere av lavere kvalitet Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Hvis en ønsker å utnytte varme fra motoren, så kan det være et alternativ å installere en diesel vannvarmer. Så kan en bruke samme radiatorer, viftekonvektorer, defrostere osv,, og får også varmt vann, hvis varmtvannsberederen er i sløyfen. En 4 kW vannvarmer er betydelig rimeligere enn en 4kW luftvarmer, så selv med ekstra radiatorer blir prisen omtrent den samme, og vil da kunne inkludere varme fra motor, Jeg har en slik vannvarmer (litt eldre modell) i tillegg til Dickinson pottebrenner. Slangene går i en sløyfe under alle køyene i båten, og gir en fin lunk under madrassene. Når varmtvannstanken (og evt motor) er i sløyfen, får en også en bedre regulering. Vannvarmeren kan være termostatstyrt, og slå seg helt av i en times tid, mens sirkulasjonspumpen(e) fortsetter å gå, slik at det magasinerte varmtvannet kjøles gradvis ned. En kan også ha landstrøm på varmtvannsberederen som en tredje varmekilde. Pottebrenneren kan til og med ha vannsløyfe (det har ikke jeg). https://www.marineshop.no/eberspächer/140127/eberspächer-hydronic-vannvarmer-hs3-cs-4kw-12v https://watski.no/1852-baatvarmer-5kw-diesel-12v-inkl-monteringssett-11t22 ( vet ingenting om kvaliteten på denne) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Det hørtes ut som en fantastisk bra løsning i regi av @J-Å over. Alt det som jeg har tenkt på å ha en gang i framtiden, inklusive vannsløyfe med lunk under madrassen. En 4KW/50W diesel luftvarmer, er nok en forholdvis enkel og praktisk løsning, men den er jo ikke spesielt økonomisk i drift. Den er kanskje heller ikke veldig praktisk hvis man skal bo litt i båten, sånn litt av og til, og ha varme i båten over tid. For litt lengere perioder ved land, så er det Taylor brenneren som gjelder, men under veis, så er den fullkomment ubrukelig ved at den fyller opp cocpit med eksosgass. Hvis man skal lage noe annet enn det man har hatt fra før, så bør man nok tenke litt over hvor det blir av eventuell ny eksosgass. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Jeg hadde en 2016 modell 4kw Eber. i min Skarpnes 30, en nokså lik båt som TS har. Jeg opplevde at den var i "grenseland" På sommeren klarte den å holde god varme uten problem, men tidlig vår og utover mot høsten kunne det bli litt knapt, men det gikk. Så det avhenger litt av hvordan du skal bruke båten, er det i hovedsak på sommeren holder en 4 Kw, men tenker du å bruke båten mye tidlig vår og sen høst kan den bli litt knapp. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
-morten- Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Hei har Pilothouse båt og Webasto Evo 5,5kw. Er kjempeforbnøyd. tank og enhet i skott under dekk ute, så her er det omtrent ikke støy og veldig bra effekt. utak i lugar og ved sittegruppe samt tre dyser på frontvindu. Holder det duggfritt og gir enorm varme. Kjører den på full guffe når jeg starter og stopper den for å unngå soting. Har ikke prøvd mer enn ned til -3 men da var det T-skjorttevær innvendig ihvertfall. Grei tilkomst til dieseltank. Ville ikke gått på instalering av en sånn selv! greit å ha papir på at dette er faglig gjort! Feilmontering kan gi store konsekvenser. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
J-Å Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Arne2 skrev 34 minutter siden: ...Alt det som jeg har tenkt på å ha en gang i framtiden, inklusive vannsløyfe med lunk under madrassen... Det er en forholdsvis enkel løsning, det er betydelig enklere å komme rundt i båten med en 19mm vannslange enn med en 50mm luftslange. Det en bør se på er strømforbruket og støynivået til eventuelle viftekonvektorer ("defrostere"). En kan også bruke viftefrie radiatorer, men de tar endel plass. Lufting av en slik lang sløyfe kan være litt utfordrende. Det kan være smart å legge til rette for at en kraftig drillpumpe eller lignende kan monteres inn i kretsen midlertidig, for å få litt fart på luftboblene. Det trengs også en god ekspansjonstank, gjerne med separat innløp og utløp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 I Hulda, som måler 12,95 m over stevner, holder Eber D4 helt utmerket vinterstid. Og da snakker vi om et antall kuldegrader på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 abbor skrev for 17 timer siden: Laveste trinn på D2 er 850W og for D4 1kW. Det at en større varmer soter hvis den går på lav effekt må være en myte, gjelder i hvertfall ikke for D4. Godt mulig det er et problem for varmere av lavere kvalitet Helt riktig. Vår Eber D4 går omtrent hele tiden når det er kjølig ute. Sist jeg fikk lest diagnosedata (for seks år siden), hadde den gått omtrent 25% på laveste effekt og 25% på medium (av nær 22.000 timer). Den eneste gangen jeg har sett sot i brennkammeret, var da pakningen hadde sprukket så det kom luft inn "fra siden". Ellers er det helt minimalt med sot i varmeren. Har nå sikkert over 40.000 driftstimer totalt. Vil tro mixen av diesel og luft er nøye balansert ut ifra effekt, så det ikke blir uren forbrenning. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Amfea Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Min erfaring med D4 (for 13 år siden) var ikke bare positivt, men hadde nok et dårlig eksemplar. Jeg slet med soting og mye røyk under oppstart de 3 siste årene jeg hadde båten. Hadde den inne på service og rens 2 ganger på 5 år. Andre med tilsvarende båt og apparat hadde ingen problemer. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
S/Y Emma Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Ofte skyldes feilstart koks på gitteret rundt glødepluggen (uunngåelig) eller for lav spenning under start. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Skrulokk Svart 15.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Takk for mange innspill! Vi har i utgangspunktet ikke besovning i akterkabin, kun i framkabin og da gjerne på sommeren. Men slik jeg leser det så kan det kanskje være greit å gå for en 4kw som har potensiale for mer varme og dertil mer forbruk, men som da sannsynligvis går mer på lavere nivå og vil jobbe lettere enn 2,2kw vil ha anledning til? Disse varmerne er i dag styrt via termostat kontra nivåbryter som eldre varmere var, og vil vel da regulere tempen etter hva man faktisk trenger. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 De regulerer ned dieselmengde og viftehastighet når de når ønsket temperatur. Hvis du skal bruke båten annet enn litt kjølige sommerkvelder ville jeg gått for den største. Forbruket av strøm og diesel pr kW avgitt varme er nok likt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Skrulokk Svart 17.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Det ender med at vi monterer en ny M3 D4R😊 Har noen kjennskap til om disse varmerne kun har en temp-sensor, eller om de er utbyggbare med flere sensorer så man kan velge avlesning i den aktuelle sonen man leder varmluften til? Eller sitter sensorenheten kun i kontrollpanelet? Og en annen problemstilling. Vi har hatt litt utfordringer med diverse pussig oppførsel fra dieselmotoren vår, og et av tipsene vi har forsøkt er å blande 2-taktsolje i dieseltanken for å sjekke om ekstra smøring i høytrykkspumpen kunne hjelpe. Det er jo samme tank varmeren henter diesel fra, kan dette utløse problemer iforhold til at varmeren ikke brenner rent etc? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.