HansH Startet 11.September.2024 Link til dette innlegget Startet 11.September.2024 Aftenposten hadde mandag 9/9-24 en sak som involverer en rekke nordmenn (norske statsborgere) som nå er arrestert for å ha deltatt i et omfattende smuglernettverk for kokain og cannabis fra Columbia til Europa. Norsk, spansk, fransk og columbiansk politi har arrestert minst 52 personer!!!, hvorav 17 nordmenn/norske statsborgere. Det spesielle er at flere av disse har tilknytning til seilermiljøet og har aktivt seilt frem og tilbake over Atlanterhavet og opp og ned kysten av Europa med tonnevis av kokain og cannabis i lasten. Mange har sikkert fått med seg saken om de to norske seilerne som 22.august ble arrestert i Cherbourg-en-Cotentin/Frankrike med over 2 tonn!! cannabis ombord. Narkonettverket omfatter også to nordmenn som var ombord i en norsk seilbåt i Atlanterhavet utenfor fransk Guyana i fjor sommer, og hvor den ene ble angrepet med øks og forsøkt drept av den andre. Han ringte desperat til en kompis i Norge via satelittelefon og fikk etterhvert hjelp fra Hovedredningssentralen, og videre via amerikansk kystvakt mot lokal kystvakt fra Fransk Guyana. Begge disse figurene var da tydeligvis ute i samme smuglerærend når de røk uklar ombord, og han ene forsøkte å drepe han andre (eller motsatt - det strides de om). Begge ble i sommer arrestert i Norge ifm politiets storaksjon mot dette miljøet. Noen klipp fra Aftenposten i mandag: Her er et par utklipp til fra historien. og mer... Man får jo håpe at disse folkene nå er tatt ut av sirkulasjon og at de kan få masse karma gjennom lange opphold i fengsler rundt i verden. Columbia skal være godt som forebyggende tiltak. Norske myndigheter kan godt bruke lang tid på å saksbehandle søknader om utlevering mm etter mitt syn. Det er jo et stort seilermiljø her på forumet og med omfanget denne saken har, så kan det virke som at narkosmugling faktisk er selve levebrødet for enkelte av disse som tilsynelatende lever (levde) et sorgfritt liv i seilbåt i området fra Karibien til Middelhavet. Noen som har hatt mistanke om dette ved selvsyn blant dere utenlandsfarende? Ett sted må jo folk skaffe penger, og det er tydelig at noen der ute bruker langtidsopphold i seilbåt som kamuflasje for narkosmugling. Men ett sted må jo pulverforsyningene til lille Marius på Skaugum komme fra.... Betryggende at Kongefamilien bidrar til å holde denne trafikken gående! NB, NB: Jeg mistenker absolutt ingen av våre forummedlemmer for å delta i dette, men dere kan kanskje ha observert eller mistenkt noe? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Man bør i hvert fall være generelt forsiktig med å hoppe på transportetapper. Se at folka / båten har en lang blogg / insta / facebook som dokumenterer normal cruising. Antakelig smuglere som har skaffet seg båt, mindre trolig seilere som har latt seg friste av 2 tonn kokain stuet i salongen… Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 @Code0Ja, marerittet må jo være å delta som (uvitende) passasjer/mannskap for så å bli plukket opp av politimyndigheter på den ene eller andre siden av Atlanteren med kjølen lastet med kokain. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Jeg har hørt at båter er billige i Karibien - mange som seiler dit, men absolutt ikke har lyst til å seile tilbake. Jeg vet at folk får betalt for å bringe private båter fra A til B. Trolig er det et stort legitimt marked for transportoppdrag for seilbåter fra Karibia og tilbake til Europa - men jeg har lenge vært klar over at dersom man påtar seg et slikt oppdrag, så kan det være relativt høy risiko for at båten har skjulte rom fylt opp med kokain. Selv kjøp av båt kan vel være risikofullt - det er så mye å tjene på kokainsmugling at det kanskje er lønnsomt å skjule et parti kokain ombord på båten, samt en tracker, og så gå til "aksjon" og hente ut stoffet dersom båten havner på et sted med høye svartebørspriser på kokain? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Jeg offentliggjør mitt track på NoForeignLand og har dagjobb med hjemmekontor. Bortsett fra et par turer til Tyrkia og en tur til Bosnia har jeg vært i EU i lengre tid - så jeg føler meg ikke mistenkeliggjort av denne tråden (skjønt, jeg er vel forbryter jeg og - er vel ikke alle land hvor jeg har lov til å sette meg ned og jobbe uten å sørge for at skatten blir betalt til lokale myndigheter)- men jeg gjorde meg noen tilsvarende tanker i en annen tråd: Båtlivet krever en del penger bl.a. til vedlikehold, selv om man fikser ting selv så godt man kan, maksimerer gratisopphold for anker, drikker vann i stedet for kald champagne, og spiser vassgraut med havregryn i stedet for andebryst og kaviar på restaurant. Jarle Andhøy var i beit for penger en gang, og transporterte noe varer fra en øy til en annen. I boka var det en helt uskyldig vare (frukt? husker ikke), men det forbauser meg om det kan være penger å hente på allminnelig, legal varetransport i en (liten!) seilbåt. Smugling er en relativt enkel greie, raske penger dersom man havner i "feil" miljø. Jeg har litt "uskyldig" erfaring med menneskesmugling ("smuglet" en seilinteressert polakk fra Polen til Oslo i beste covid-tid, slik at han kunne ta første buss tilbake, lemnet noen sjøsyke nordmenn med fast bostedsadresse i Hellas på en sandstrand i Hellas, selv om de var sjekket inn i Tyrkia) og har opplevd det som risikofritt. Jeg har også erfart litt av kontrollregimet langs Atlanterhavskysten og Middelhavet. En relativt stor seilbåt har veldig mange plasser hvor det er mulig å gjemme ting. Enkelte land har svært god kontroll på grensene sine, mens andre land har omtrent ingen kontroll. Er man dyktig på det, forsegler man det i båten med glassfiber eller (i mitt tilfelle) epoksylaminert treverk, slik at det trengs sag for å hente ut greiene. Joda, tollerene har verktøy for å avdekke slikt, men selv har jeg aldri opplevd annen kontroll en at man er blitt spurt om man har noe å deklarere, eventuelt at politi/tollere har kommet om bord, sett seg om. Bare i ett tilfelle har jeg opplevd at vedkomne åpnet én vilkårlig luke (lager i midten av bordet, ofte brukt til flasker, men i dette tilfellet var det spill og tegnepapir i bordet). Jeg forstår altså veldig godt at enkelte kan bli fristet - uten at jeg dermed vil rettferdiggjøre handlingen. Slik smugling fører jo nødvendigvis til at vi seilere blir utsatt for mer omfattende (og ubehagelige/tidkrevende) kontrolltiltak. Slike kontrolltiltak trenger ikke være begrenset til faktiske grensepasseringer, selv når man seiler innenriks i ett land så er det ikke alltid slik at tollmyndighetene har oversikt. I Italia var de effektive. Navigasjonssystemet var påskrudd og jeg ble utsatt for en kontroll mens jeg fylte diesel. Politimannen bet seg merke i at jeg hadde track på navigasjonssystemet, og ba umiddelbart om at jeg zoomet ut og viste hvor vi hadde vært. Jeg hadde ikke noe tid til å slette eller forfalske noe data der. Da det var åpenbart at vi hadde vært i Italia en stund, så var vedkomne fornøyd. I Bulgaria og Romania har de en lettvint kyst og greier å overvåke trafikken svært godt med radar, de samarbeider også om dette. Jeg bør kanskje la være med å tipse om hvilke land det tilsynelatende er enklest å ankomme med skuta fyllt opp med smuglervarer og illegale immigranter - men jeg har vel åpent fortalt mange ganger at der jeg er nå, så sitter kystvakta inne på kontorer og stempler papirer i stedet for å være ute og kontrollere trafikken :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Barbaria Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Problemet slik jeg opplever det er at disse Narkobåtene seiler med Norsk flagg. Normalt har et Norskt flagg vært en positiv sak i Europa, men nå vil antagelig dette endres og kontrollen med Norske båter blir på linje med UK båter, noe som ikke er så hyggelig. Det eneste stedet i Europa hvor vi har blitt "kapret" og der myndigheter, gjentatte ganger, har tatt seg inn i og ransaket båten er i Norge. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Glenfiddich Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Hvis man får tilbud om å seile noens båt tilbake til Norge, hvilket nivå på honoraret begynner å bli mistenkelig høyt? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Når det passerer millionen ber jeg det lokale politiet sjekke gjennom båten før jeg går ombord. Men noen ganger har jo de allerede fått sin cut, så de slipper oss av gårde, da gjelder det å selge lasten kjapt og komme seg unna. Gule båter under 30 fot er det fokus på. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Å se "Fengslet i utlandet" på National Geographic bør nok også ha en preventiv virkning. Har sett noen episoder om folk som havner i fengsel i diverse land i Asia, Syd-Amerika etc. Kontrasten mellom det å være i seilbåt den ene uken og så i et fengsel den neste i noen av disse landene er mildt sagt himmelropende. Mange ønsker nok å havne i himmelen fortest mulig også, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Glenfiddich Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Jeg har seriøst tenkt at det kan være interessant å seile noens båt hjem, men da bør det ikke være ugler i mosen. Jeg tror at jeg kunne blitt vrang og vanskelig å ha med å gjøre dersom det hadde kommet frem at jeg var blitt misbrukt til smugling. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Man burde vel kanskje kunne gå fri dersom man kontakter tollen i god tid før man kommer i land i Europa, forteller at man "bare" er "delivery crew" uvitende om hva som eventuelt er godt gjemt i skuta, og ønsker en ekstra sjekk på om båten inneholder smuglervarer? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 13.September.2024 Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 Glenfiddich skrev for 18 timer siden: Jeg har seriøst tenkt at det kan være interessant å seile noens båt hjem, …seil først din egen båt over et hav… Glenfiddich skrev for 18 timer siden: jeg kunne blitt vrang og vanskelig å ha med å gjøre Oida, ja da trekker nok både politiet og smuglerbaronene unna… Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.September.2024 Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 Glenfiddich skrev On 12.9.2024 at 22.29: Jeg tror at jeg kunne blitt vrang og vanskelig å ha med å gjøre dersom det hadde kommet frem at jeg var blitt misbrukt til smugling. Det trur jeg 4 gangstere med pangpang i lomma bryr seg veldig mye om, når det handler om en last til 10-20-30-50-100millioner. De regner vel ca million pr kg i gateverdi her i landet Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Det er vel egentlig ikke overraskende at nordmenn i seilmiljøet smugler narkotika. Nordmenn i miljøer som det koster penger for å ha det gøy, har vel i en årrekke smuglet narkotika. Enten det er i motorsport, fallskjerm, og andre ekstremsport miljøer, samt folk som liker å være litt lengre på ei ferie-øy på fest en den vanlige 14-dagene. Skjønner tollerene har mye og gjøre, og ikke mindre å gjøre når vanlige folk i Norge har fått smaken på diverse stoffer. Tror smuglere også i fremtiden har god tilgang på oppdrag. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 1 hour ago, Sørlandet2 said: Nordmenn i miljøer som det koster penger for å ha det gøy, har vel i en årrekke smuglet narkotika. Det koster ikke bare penger å ha det gøy, det koster også penger å leve. Det behøver ikke være så veldig dyrt å reise rundt i seilbåt hvis man er flink til å spare penger, men dersom man ikke har noen form for inntekter, så er det vel begrenset hvor lenge man kan holde på. Noen lever av "innholdsproduksjon", men betalingsviljen for å lese/høre/se videoer av folk som seiler på tur er bare tilstrekkelig til å brødfø en svært liten andel av miljøet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sørlandet2 Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Jeg er en del på flyplasser, og når jeg går gjennom tolla etter ankomst fra Amsterdam, og andre utenlandske destinasjoner, så virker det som "alle" med mørkt krølla hår blir stoppa. Jeg vil tro bakmenn foretrekker "vanlige" nordmenn. Virker som det er skjeldent de blir stoppa. Enten det er ved flyplasser, eller mulig det samme i havner. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 4 hours ago, Sørlandet2 said: Det er vel egentlig ikke overraskende at nordmenn i seilmiljøet smugler narkotika. Det er jo ikke bare narkotika det går an å smugle. Når jeg leser nyheter får jeg inntrykk av at folk står i kø for å betale alle sparepengene sine for en ledig plass på en synkeferdig skute fra sør til nord i Middelhavet (og også fra EU til UK - det skjønner jeg ikke helt, hvorfor satse livet sitt på å komme seg ut av EU etter at man allerede har satset livet sitt på å komme inn inn i EU?). Jeg har ikke hørt om noen som har gjort det, men jeg skulle tro det finnes et marked for å ta med seg ekstra passasjerer på grensekryssinger her i Middelhavet. Jeg spøkte litt med mannskap/gjester etter å ha seilt fra Bosnia til Kroatia. "Now we'll walk from here over to the passport control, and in the meanwhile the Somali hidden under my bed can leave without going to the passport control". Gjesten måpte litt, så på meg og spurte: "You are joking, aren't you?". Ikke tror jeg det somaliere står i kø i Bosnia for å komme seg til Kroatia, og ikke er det mulig for et menneske å gjemme seg under senga mi. :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sørlandet2 Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 tobixen skrev 7 minutter siden: Det er jo ikke bare narkotika det går an å smugle. Når jeg leser nyheter får jeg inntrykk av at folk står i kø for å betale alle sparepengene sine for en ledig plass på en synkeferdig skute fra sør til nord i Middelhavet. Jeg har ikke hørt om noen som har gjort det, men jeg skulle tro det finnes et marked for å ta med seg ekstra passasjerer på grensekryssinger her i Middelhavet. Jeg spøkte litt med mannskap/gjester etter å ha seilt fra Bosnia til Kroatia. "Now we'll walk from here over to the passport control, and in the meanwhile the Somali hidden under my bed can leave without going to the passport control". Gjesten måpte litt, så på meg og spurte: "You are joking, aren't you?". Ikke tror jeg det somaliere står i kø i Bosnia for å komme seg til Kroatia, og ikke er det mulig for et menneske å gjemme seg under senga mi. :-) Ikke tvil du/vi lever i. Mange utfordringer. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Tror ikke vi trenger å reise hverken til Karibien eller Middelhavet for å delta på smuglertokt. Det foregår også rett utenfor døren vår. Har følgende historie: Vi krysset over fra sørvestlandet til Danmark. De to siste havnene vi hadde før kryssingen var relativt øde. AIS var på og fungerte. Ankomst i Thybørøn om kvelden, den norske båten som allerede lå i havnen hadde fulgt oss på MT hele dagen. Neste formiddag fikk vi besøk av tre danske tollere. »Tilfeldig kontroll» sa de. De gikk ganske bestemt mot vår båt når de kom. De stilte standardspørsmålene, hvor kommer dere fra, hva skal dere, har dere sigaretter, øl vin eller spiritous. Ingen sigaretter, røker ikke. Vi hadde jo øl og vin og «spirtous» til eget forbruk, men jeg må innrømme at jeg ikke hadde helt kontroll på mengden. Dette skjønte de nok, og sjekket det ikke heller. (Heldigvis) En ting de var veldig interessert i, var om jeg var eier av båten og kunne bevise det. Noe jeg kunne. Det neste spørsmålet var om vi hadde penger; admiralen svarte at vi bruker kort, men noen kroner har vi vel alltids. De skjønte nok relativt fort at vi var dumme turister, og da fik vi stille spørsmål om hva de egentlig var ute etter. Svaret var narkosmugling eller rettere sagt betalingen for stoffet. Smuglere bruker ikke visakort, kan være gammeldagse og betaler gjerne med kontanter. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 @trixie2 så de så etter båt på retur fra et dropp i Norge? Jeg har også historier fra tollkontroller, jeg ser ikke på det som bevis på smugling, men at myndighetene gjør en jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Både jeg og andre jeg kjenner med speedbåter, har fått tilbud om og kjøre til Sverige/Danmark for og hente en kar på brygga med en bag, "du kan jo kjøre frem og tilbake på 2timer, så 50 000 er godt betalt" 50k for risikoen av og smugle 50kg heroin og en ulovelig innvandrer, mnjaaaa, jeg verdsetter friheten de neste 10 årene høyere enn som så Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Glenfiddich skrev On 12.9.2024 at 22.29: Jeg tror at jeg kunne blitt vrang og vanskelig å ha med å gjøre dersom det hadde kommet frem at jeg var blitt misbrukt til smugling. Ikke sikkert at noen bryr seg om det i et spansk "luksus" fengsel.... kan tenkes at selv den tøffeste kan komme til å bli tam som en kattunge etter 3 mnd med regelmessig spyling Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 dieselfan skrev 15 minutter siden: Ikke sikkert at noen bryr seg om det i et spansk "luksus" fengsel.... kan tenkes at selv den tøffeste kan komme til å bli tam som en kattunge etter 3 mnd med regelmessig spyling Trur de fleste knekkes ganske lett når man mister såpa forann han største og skumleste i hele fengselet Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Det er ikke bare seilere som vil tjene kjappe penger, hadde vel håpa på litt bedre betaling enn 200lg torsk vaneligvis gir https://www.vg.no/nyheter/i/xmOgaQ/oppdaget-fiskebaat-stappfull-av-kokain Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Code0 skrev for 19 timer siden: @trixie2 så de så etter båt på retur fra et dropp i Norge? Jeg har også historier fra tollkontroller, jeg ser ikke på det som bevis på smugling, men at myndighetene gjør en jobb. Eller en forestående handel. Har dessverre ingen erfaring med smugling. De ga etterhvert et klart inntrykk av hva de var ute etter. Enig med at de også her har en preventiv jobb å gjøre. Tollerne opptrådte her profesjonelt og korrekt, ingen tvil om det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.