Mastiff Startet 17.September.2024 Link til dette innlegget Startet 17.September.2024 På styrbord side har jeg et teinebrett og litt annet som gjør at båten ligger og går skjevt i vannet. Jeg vil balansere det med et par 20-kilos lodd på babord side. Jeg har fått tak i eto billige "bumper plates", altså vektskiver til vektstang som er helt innstøpt i gummi, så de ikke ruster eller påvirkes av omgivelsene på noen annen måte. Den skal jeg feste til babord side. Men så lurer jeg: Har den større effekt hvis jeg sikrer den øverst oppe, rett under rekka (som er ei plate som går 10-12 cm innover, så vektskiva vil egentlig være mindre i veien der, siden jeg ikke kan kjøre foten i den...) eller blir det samme virkning av å ha den stående på høykant inntil siden på dørken og bare sikre den der? Jeg kan ikke forklare hvorfor (det var så vidt jeg sto i fysikk i førsteklasse på gymnaset...), men jeg har for meg at det gir større virkning jo høyere opp det kommer. Forskjellen vil være på 40-50 cm. Vekta kommer vel litt lenger ut også, fordi siden av båten skråner litt ut. Sånn ser det ut der den skal festes: Edit: Det er godt mulig jeg må ha to av de loddene for å oppveie teinebrettet, siden det stikker et stykke ut over siden. Sånn ser styrbord side ut. Trestativet for havteiner er en prototyp, jeg skal snart lage det helt i aluminium. Jeg kan få tak i ei vektskive til for samme prisen, hvis det trengs. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Det er vel først og fremst den horisontale avstanden fra båtens senterlinje som teller. Hvis de for eksempel henger ute på en bom vil du klare deg med mindre vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 17.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Takk! Da ser jeg om 20 kilo er nok, ellers slenger jeg på et lodd til. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Det ble 40 kilo. Godt fornøyd med dette, balansen ble mye bedre! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.