Jump to content

Balansere teinebrett mot lodd - har plasseringen i høyden noe å si?

Mastiff

Recommended Posts

På styrbord side har jeg et teinebrett og litt annet som gjør at båten ligger og går skjevt i vannet. Jeg vil balansere det med et par 20-kilos lodd på babord side. Jeg har fått tak i eto billige "bumper plates", altså vektskiver til vektstang som er helt innstøpt i gummi, så de ikke ruster eller påvirkes av omgivelsene på noen annen måte. Den skal jeg feste til babord side. Men så lurer jeg: Har den større effekt hvis jeg sikrer den øverst oppe, rett under rekka (som er ei plate som går 10-12 cm innover, så vektskiva vil egentlig være mindre i veien der, siden jeg ikke kan kjøre foten i den...) eller blir det samme virkning av å ha den stående på høykant inntil siden på dørken og bare sikre den der? Jeg kan ikke forklare hvorfor (det var så vidt jeg sto i fysikk i førsteklasse på gymnaset...), men jeg har for meg at det gir større virkning jo høyere opp det kommer. Forskjellen vil være på 40-50 cm. Vekta kommer vel litt lenger ut også, fordi siden av båten skråner litt ut. Sånn ser det ut der den skal festes:

image.png.91e17543c1c5bc884611879b0aa3becf.png

Edit: Det er godt mulig jeg må ha to av de loddene for å oppveie teinebrettet, siden det stikker et stykke ut over siden. Sånn ser styrbord side ut. Trestativet for havteiner er en prototyp, jeg skal snart lage det helt i aluminium. Jeg kan få tak i ei vektskive til for samme prisen, hvis det trengs.

445740642_1688063175364492_7370812552119006826_n.jpg?_nc_cat=103&ccb=1-7&_nc_sid=0024fc&_nc_ohc=uK5tB4HQs-EQ7kNvgF7ewEp&_nc_ad=z-m&_nc_cid=0&_nc_ht=scontent.xx&_nc_gid=AkULAaU52jBirrBA6UQiJBh&oh=03_Q7cD1QHV4-qstAR9e4a4q_rMkSmUeMiruuaIz8WyZokrW9iu-Q&oe=6710B88C

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...