altmuligbåt Startet 17.September.2024 Link til dette innlegget Startet 17.September.2024 Hei Kjøpte i sommer en "nyere" båt. (2019). I denne båten er det 3 hovedstrøms brytere. (og 3 batterier.) 1 til forbruk og 2 til start av motorer. (2 motorer, hver har sitt egent batteri.) Problemet er at: Når jeg ligger ute, kjøleskapet på. kun hovedstrøm bryter til forbruk på, så går alle 3 batterier tomme for strøm. Selger (båt megler) og forhandler som leverte båten ny, mener dette er helt vanlig og ikke noe feil. Dette er noe jeg synes høres veldig merkelig ut, hva er da hensikten med 3 batterier / og 3 hovedstrøms brytere? Er det jeg som er fjern, eller ?? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
tilplan Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Kan det være at alle batteriene er koplet sammen i en bank og at hovestrømbryterne for motorene kun er der for å unngå å starte motor? Merkelig løsning, men kanskje greit for noen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Jeg skal ikke bedømme din fjernhet, overlater det til kraftige menn i hvite frakker:-) Opplegget virker på meg å operere mot sin hensikt. Med funksjon som du beskriver, mister tanken bak å installere hovedbryter(e) sin hensikt. Jeg ville koblet om til noe som er mer fornuftig, slik at kjøleskapet ikke tapper startbatteriene. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Er det ikke skillerelle da? Hos meg, bare start og forbruksbatteri da men der er det sånn at jeg kan isolere startbatteriet om jeg ligger i uthavn og kun forbruksbatteri tappes. Når det lades på landstrøm lades begge batteriene via skillerelle. Har også x-over så begge batterier virker sammen. Ligger stort sett i havner med landstrøm uansett Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
J-Å Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Hvis du tegner et enkelt koblingsskjema, og supplerer med noen bilder, så finner vi ut av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Har du sjekket at batteriene er tomme for strøm, grunnen for at jeg sier det er at på min tidligere Askeladden så opplevde jeg at jeg ikke fikk start etter at jeg hadde glemt kjøleboksen på. Det viste seg at det var strøm på startbatteriet men hjernen til motoren var kobblet til forbruksbatteriet så den trodde bare at det var tom batteri og ville ikke starte. Det ble vist kobblet slik fra fabrikken for at ikke elektronikken skulle få spenningsfall under oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Hvilken båt er dette, og finnes det noe koblingsskjema du kan legge ut? Det er enklere å finne ut av det da... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 8 hours ago, altmuligbåt said: Dette er noe jeg synes høres veldig merkelig ut, hva er da hensikten med 3 batterier / og 3 hovedstrøms brytere? Hensikten med tre batterier er utvilsomt redundans, det er også et poeng at startbatterier og forbruksbatterier har forskjellige egenskaper og levetid avhengig av bruksmønster. Dette poenget faller allikevel bort dersom batteriene allikevel er parallellkoblet. Det er helt allminnelig å ha separat startbatteri og forbruksbatteri. Det er allminnelig å ha et skillerelé som sørger for at batteriene er parallellkoblet under opplading. Dette reléet skal koble ut når batterispenningen synker til et nivå. Dersom det er umulig å starte noen av motorene etter at kjøleskapet har spist for mye strøm, så vil jeg hevde at det ville vært reklamasjonsgrunnlag ihht forbrukerkjøpsloven om det var en ny båt. Dersom båten er kjøpt fra båtmegler, så kan det hende at forbrukerkjøpsloven fortsatt er gjeldende. Dersom dette er "allminnelig" for båttypen, så er det en designfeil. Det kan være "allminnelig" at bryterene er koblet slik at batteriene er parallellkoblet. Det kan være "allminnelig" at folk lett misforstår hvilken vei bryterene skal vende, eller anvender dem feil. Dersom det er allminnelig å gjøre feil, så vil jeg kalle det en designsvakhet, men neppe reklamasjonsgrunnlag. Selv har jeg to brytere på startbatteriet, en for å koble startmotor vekk fra batteriet sitt, og en (markert med "emergency parallell") for å koble startbatteriet inn på forbruksbanken. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fantino Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Det skal selvsagt være redundans og er en designfeil med mindre fenomenet skyldes ‘uautoriserte’ koplinger som er gjort i ettertid. Båten er nok CE merket. Kan være aktuelt å se om det står spesifikke krav til redundans i CE klassekravene når forhandler gir ‘feil svar’. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 13 minutes ago, Fantino said: Det skal selvsagt være redundans og er en designfeil med mindre fenomenet skyldes ‘uautoriserte’ koplinger som er gjort i ettertid. Båten er nok CE merket. Kan være aktuelt å se om det står spesifikke krav til redundans i CE klassekravene når forhandler gir ‘feil svar’. greit nok med krav, men uansett så ønsker du ikke å være tom for strøm om du ligger på et sted uten landstrøm!! står ikke hva slags båt/motor TS har, men tror faktisk ikke det er så lett å få start selv på min lille Påhenger V6 4,1 liter med en fenderline. Ikke sikkert insprøytninga heller virker om det er helt strømtomt. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fantino Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 -morten- skrev for 4 timer siden: greit nok med krav, men uansett så ønsker du ikke å være tom for strøm om du ligger på et sted uten landstrøm!! står ikke hva slags båt/motor TS har, men tror faktisk ikke det er så lett å få start selv på min lille Påhenger V6 4,1 liter med en fenderline. Ikke sikkert insprøytninga heller virker om det er helt strømtomt. Ikke helt sikker på hvor du vil hen men tror vi er enige. Poenget mitt er at trådstarter får ‘feil’/vissvass-svar når han tar opp dette med forhandler/megler som liksom bør ha fagkompetansen men som svarer det som passer dem for å unngå å ordne opp i noe som åpenbart er feil. Da er det bare å finne rette krav iht CE-merkingen og reklamere (helst litt fort siden båten er 2019 modell..). Jeg har selv brukt spesifikke CE krav i diskusjon med selger ved båtkjøp. ChatGPT sier følgende om relevant redundans i dette tilfellet (det er en skog av dokumenter og standarder som må kjøpes om en skal lete seg fram til dette manuelt): ‘ Yes, there are specific requirements for the redundancy of the electrical supply for starting the engines in pleasure craft that conform to CE categories A, B, or C, as defined by the **Recreational Craft Directive (RCD)**. ### Key Points for Engine Starting in CE Category A, B, or C Pleasure Craft: 1. **Redundant Battery Systems:** Pleasure craft in these categories, particularly those with inboard engines, are generally required to have a **dedicated engine starting battery**. This helps ensure that the engine can start even if the main electrical system fails. The requirement is more stringent in Category A (Ocean-going vessels) than in Categories B (Offshore) or C (Coastal), but redundancy is a recommended practice for all. 2. **Battery Isolation:** The starting battery should be isolated from other electrical systems (like domestic appliances) to prevent depletion from other onboard uses. This isolation is part of ensuring redundancy for engine starting. 3. **Manual Start Capability:** For some vessels, especially in Categories B and C, a manual start capability (e.g., hand crank) may be required or recommended for redundancy, though this depends on the size and type of engine. This is less common in larger modern pleasure craft. 4. **CE Category and Risk Environment:** - **Category A (Ocean)**: Designed for extended voyages where the craft is self-sufficient for long periods and capable of withstanding significant conditions. For this category, redundancy of the electrical system, including engine starting, is critical. - **Category B (Offshore)**: Designed for voyages in more moderate conditions but still requires some level of redundancy for engine starting in case of electrical failure. - **Category C (Coastal)**: Typically, redundancy is less critical here than in Category A, but it is still recommended to ensure engine starting capability, as it affects safety near the shore. 5. **Electrical System Design Standards:** The craft must comply with ISO standards related to electrical installations, such as **ISO 10133 (Electrical Systems – Extra-Low-Voltage d.c. Installations)**, which covers the design and protection of electrical systems, including redundancy for starting engines. 6. **Emergency Start Options:** Some vessels may also have an emergency start provision, such as a parallel switch that allows the use of a house battery in case the engine starting battery fails. These guidelines ensure that pleasure craft in these categories maintain engine operability even if one electrical system fails, enhancing the safety of the vessel and crew.’ Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 14 hours ago, Fantino said: Ikke helt sikker på hvor du vil hen men tror vi er enige. Poenget mitt er at trådstarter får ‘feil’/vissvass-svar når han tar opp dette med forhandler/megler som liksom bør ha fagkompetansen men som svarer det som passer dem for å unngå å ordne opp i noe som åpenbart er feil. Da er det bare å finne rette krav iht CE-merkingen og reklamere (helst litt fort siden båten er 2019 modell..). Jeg har selv brukt spesifikke CE krav i diskusjon med selger ved båtkjøp. ChatGPT sier følgende om relevant redundans i dette tilfellet (det er en skog av dokumenter og standarder som må kjøpes om en skal lete seg fram til dette manuelt): ‘ Yes, there are specific requirements for the redundancy of the electrical supply for starting the engines in pleasure craft that conform to CE categories A, B, or C, as defined by the **Recreational Craft Directive (RCD)**. ### Key Points for Engine Starting in CE Category A, B, or C Pleasure Craft: 1. **Redundant Battery Systems:** Pleasure craft in these categories, particularly those with inboard engines, are generally required to have a **dedicated engine starting battery**. This helps ensure that the engine can start even if the main electrical system fails. The requirement is more stringent in Category A (Ocean-going vessels) than in Categories B (Offshore) or C (Coastal), but redundancy is a recommended practice for all. 2. **Battery Isolation:** The starting battery should be isolated from other electrical systems (like domestic appliances) to prevent depletion from other onboard uses. This isolation is part of ensuring redundancy for engine starting. 3. **Manual Start Capability:** For some vessels, especially in Categories B and C, a manual start capability (e.g., hand crank) may be required or recommended for redundancy, though this depends on the size and type of engine. This is less common in larger modern pleasure craft. 4. **CE Category and Risk Environment:** - **Category A (Ocean)**: Designed for extended voyages where the craft is self-sufficient for long periods and capable of withstanding significant conditions. For this category, redundancy of the electrical system, including engine starting, is critical. - **Category B (Offshore)**: Designed for voyages in more moderate conditions but still requires some level of redundancy for engine starting in case of electrical failure. - **Category C (Coastal)**: Typically, redundancy is less critical here than in Category A, but it is still recommended to ensure engine starting capability, as it affects safety near the shore. 5. **Electrical System Design Standards:** The craft must comply with ISO standards related to electrical installations, such as **ISO 10133 (Electrical Systems – Extra-Low-Voltage d.c. Installations)**, which covers the design and protection of electrical systems, including redundancy for starting engines. 6. **Emergency Start Options:** Some vessels may also have an emergency start provision, such as a parallel switch that allows the use of a house battery in case the engine starting battery fails. These guidelines ensure that pleasure craft in these categories maintain engine operability even if one electrical system fails, enhancing the safety of the vessel and crew.’ Det jeg mente er at du uansett bør ha et system som har redundans og er logisk oppyggd, uansett hva kravet sier. CE krav på lystbåter er jo mer en veiledning. Vi får ikke vita hva slags motor og type båt har heller så ikke enkelt å svare. Det som er helt sikkert er at det ikke er så lett å få start på en motor uten strøm! på eldre båter med pettersmart' er som har lagt opp ledninger i kryss og tvers og uten kabelføringer må jeg si jeg blir helt uvell når jeg ser det.. tynne ledninger over motorer uten noe struktur! Vi vet ikke hvordan dette er koblet hos TS så det kan jo også være så enkelt at det er en brukerfeil. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fantino Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 -morten- skrev for 4 timer siden: Det jeg mente er at du uansett bør ha et system som har redundans og er logisk oppyggd, uansett hva kravet sier. CE krav på lystbåter er jo mer en veiledning. Vi får ikke vita hva slags motor og type båt har heller så ikke enkelt å svare. Det som er helt sikkert er at det ikke er så lett å få start på en motor uten strøm! på eldre båter med pettersmart' er som har lagt opp ledninger i kryss og tvers og uten kabelføringer må jeg si jeg blir helt uvell når jeg ser det.. tynne ledninger over motorer uten noe struktur! Vi vet ikke hvordan dette er koblet hos TS så det kan jo også være så enkelt at det er en brukerfeil. Det et klart at det skal være redundans. Poenget mitt var at TS har spurt forhandler og megler om dette og fått svada-svar. Da er det greit å kunne vise til krav. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 34 minutes ago, Fantino said: Det et klart at det skal være redundans. Poenget mitt var at TS har spurt forhandler og megler om dette og fått svada-svar. Da er det greit å kunne vise til krav. Ja helt enig!! det viser på en måte hvor useriøs bransjen er, spør du meg! Her er det snakk om objekter til kansje flere milioner. Kjøper man et hus til samme pris, får du ikke med et midlertidig sikkringsskap! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.