Jump to content

Echomap kartplotter + svinger

karilsen

Recommended Posts

Hei,

Fersk båteier her (Antares 680) skal oppgradere med ny VHF (Simrad RS40) og ny kartplotter/ekkolodd.

Så kom jeg over denne:

https://www.watski.no/garmin-kartplotter-echomap-uhd-92sv-med-gt56uhd-tm-giver-11Je1

Jeg stusser på prisen siden plotter selges for 11999 og giver for 4999 på kampanjepriser rundt omkring.

Dere som er kjent med nettbutikkene, er Watski en seriøs forhandfler?

Kart kommer i tillegg selvsagt, men er det noe med den pakken ovenfor som jeg ikke har forstått?

Kun 400x800 pixel skjermoppløsning er vel litt av forklaringen til prisen.

Har 480x640 pixel på min vesle 5,6" plotter fra 2010, det blir ca samme antall pixler.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Godt mulig den oppleves fullt tilstrekkelig i praksis, men for de som er opptatt av spesifikasjoner så er det jo et poeng :saint:

Så 1280x800 er jo straks bedre, faktisk over 3 ganger bedre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har echomap 72, og kan ikle tenke meg at oppløsningen er bare 800*400 på den. Dette var rart... 

Edit : ser nå på nett at det stemmer. Ser også at det er flere (800) i høyden enn i bredden, kanskje det er der jeg blir lurt? Jeg opplever ihvertfall ikke at det er dårlig oppløsning på min Em 72...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

karilsen skrev 51 minutter siden:

Ja jeg var innom en lokal forhandler nå grytidlig på morningen, og både  EM72 og EM92 hadde krystallklare bilder.

Mulig den lavere oppløsningen kommer tydeligere frem når man prøver å zoome inn/ut..

Ja, jeg opplever det som krystall klart. Nå kom jeg fra en Standard Horizon fra 2004 når jeg byttet i fjor, så muligens miljøskadet, men samtidig har jeg jo Smart telefon og padder, og opplever den ikke som noe dårligere enn det. 

Det eneste stedet jeg opplever at den er litt kornete er når jeg tar opp havne-bilder/foto, men det tror jeg kommer av at bildene er lagret med dårlig oppløsning for å få plass til alt på en liten brikke. Jeg har hele Norge, og det er tett med bilder, alt på en liten brikke, så at alle de bildene kunne fått plass i høy oppløsing tror jeg ikke.

karilsen skrev for 3 timer siden:

Hvordan opplever du det å bruke splittskjerm på den enheten? 

Jeg tenker at i fiskemodus vil jeg bruke ekkolodd og fiskekart i splittskjerm og trenger nødvendigivis ikke fullskjerm navigasjonskart.

Så virket det rimelig raskt å bytte mellom visninger med å programmere de knappene på siden.

Jeg måtte krype til korset og endre fra Nord opp til Kurs opp. Da er det plass til en stripe ekkolodd i ene siden, og dukker det opp noe interessant så er det jo bare å ta på den så blir jo hele skjermen ekkolodd.  Så jeg opplever at det fungerer greit.

Det sagt så har jeg vel enda ikke fanget en eneste fisk ekstra, etter at jeg installerte giveren, en gt23, i våres. 

Jeg har ikke vært veldig aktiv på fisket i år , men jeg følger nå med litt ekstra når jeg seiler over kjente fiske plasser, men jeg synes ikke jeg ser noe fisk der. Mulig det er en konfig ting, jeg har ikke satt meg veldig inn i det enda , og det er jo flere frekvenser og diverse moduser å velge mellom, så det er kke sikkert det er helt optimalt satt opp hos meg da ....

Går som en drøm å bruke splittskjerm på 9-tommern så lenge du sitter like ved den. Det irriterte meg imidlertid at alt ble så smått når jeg sto bak i båten, et par meter unna, og fisket, så da ble det en ekstra 7-tommer som kjører i nettverk med 9-tommeren. Da har jeg god plass til både kart, ekkolodd og motordata:-)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...