Kjetil A. D. Startet 17.September.2024 Link til dette innlegget Startet 17.September.2024 Planlegger en seiltur fra hjemmehavn i Holmestrand til Meløy på Helgelandskysten neste sommer. Båten er en Jennaeau 419, og regner 3-4 uker oppover. Tiden fremover skal nytes til detaljplanlegging så kommer kanskje en ekstra tråd om det senere. Men så til spørsmålet. Jeg har ikke mulighet tidsmessig til å seile båten hjem selv, og har tenkt ulike løsninger. Båten vil antagelig være fremme til tidlig juli, så evnt retur fra Helgeland kan jo bli midt i fellesferien. Alt 1 tenker jeg kan være å leie/låne båten til noen som vil ta turen motsatt vei. Enkel adkomst fra Bodø. Fordeler er er flere for meg og utleier, men jeg er også generelt skeptisk til å leie/låne ut egen båt. Alt 2 Leie en proff fraktskipper til å seile hjem. Ideer om kost mottas gjerne. Alt 3 Legge båt igjen i havn for å seile ned neste år. Koster med plass og oppfølging, men har en god unnskyldning for en flott tur også året etter ;) Alt 4 Selge båten i området, slik at overlevering kan skje uten særlig ekstra transport. Ikke planlagt salg egentlig, men er heller ikke imot å bytte båt av og til da det er en spennende ting i seg selv. Tips og erfaringer mottas med takk! Ønsker om å diskutere leie/kjøp kan også taes, men sikkert best på PM. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Hei. Det blir sikkert ein fin tur! Det skal jo litt til for å treffa ein kjøpar som held til i det området, og som vil betala mest for båten. Leigeskipper har eg ingen erfaring med. Det er kanskje rimelegare å ta ulønna fri frå jobben om du har høve til det, og heller ta nokre lange transportetappar? Kanskje vel så kjekt som å vera på jobb? Som kjent er jo ein dårleg dag i båten alltid betre enn ein god dag på jobb Eg trur eg hadde tatt ei langhelg eit par helger før turen starta, og transportsegla båten t.d. til Stavanger eller Bergen, og flydd heim. Då kan sommarferien starta lengre frå heimefarvatnet ditt. Omvendt på heimveg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Kjetil A. D. skrev 52 minutter siden: Alt 2 Leie en proff fraktskipper til å seile hjem. Ideer om kost mottas gjerne. Du kan be om et prisestimat her: https://explorenorth.no/batfrakt-pa-egen-kjol/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.