Jump to content

Løfte 250kg motor i seilbåt med storseilfall - ok?


toholthe

Recommended Posts

Hei,

 

må løfte motoren i seilbåten frem i forbindelse med bytte av belg på seildrevet. Det er såpass trangt at jeg må ha motoren helt inn i salongen. Det er en liten oljelekasje også som jeg skal se om jeg finner ut av samtidig. Planen var å løfte den med storseilfallet og bruke en kasteblokk fra uthalet på bommen for å justere horisontal posisjon. Bruke vinsjene til å løfte. Det er en Volvo Penta D2-55f det er snakk om. Ca. 250kg stålklump. Båten er en Dufour 410 GL fra 2015.

 

Spørsmålet er om det er ok og la riggen ta denne vekta, eller om det blir i overkant mye? Alternativet er en 2"6" på tvers over luka og kjettingtalje og la overbygget ta vekta. Da må jeg i så fall skaffe meg både plank og talje.

Tips mottaes med takk.

Link to post
toholthe skrev for 5 timer siden:

Spørsmålet er om det er ok og la riggen ta denne vekta, eller om det blir i overkant mye? Alternativet er en 2"6" på tvers over luka og kjettingtalje og la overbygget ta vekta. Da må jeg i så fall skaffe meg både plank og talje.

Tips mottaes med takk.

Du burde klarere det med Forsikringen om om hvilken metode de dekker hvis noe går galt.

Overbygget kan også stemples av.

Vil tippe den siste.

Lånte en stilling  bygde den over båten og forsterket den da motor fundamentet måtte forsterkes på båten til en jeg hjalp.

Kran bil er også en mulighet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Et spørsmål i denne forbindelse siden jeg har elektriske vinsjer: Vil de klare noe slikt også? Eller snakker vi da om at man må frem med sveiva? Jeg merker at det går litt tungt når vi heiser opp jolla på 40 kg på dekk.

 

Uansett, @toholthe: Jeg har akkurat hatt båten på Ragnar Ringstad (egen tråd), og de skulle fikse en oljelekkasje fra et sted omkring bunnpanna. Foruten at mekanikeren klagde over at det var trangt, så sa han at de måtte rigge til med plank (2x 2x4"). Jeg vet ikke detaljene utover det, men jeg tror motoren var helt inn i salongen siden han også måtte demontere kjøleren. Har samme motor som deg.

 

Da vi byttet belg hos et annet verksted for et par år siden, så hadde de også rigget seg til med litt kjetting og taljer, så jeg. Men da ble motoren bare dratt litt frem uten at den var ute.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 1 time siden:

Et spørsmål i denne forbindelse siden jeg har elektriske vinsjer: Vil de klare noe slikt også? Eller snakker vi da om at man må frem med sveiva? Jeg merker at det går litt tungt når vi heiser opp jolla på 40 kg på dekk.

Du lurer på hvordan det er å løfte 250 kg motor med elvinsj, også skriver du at det går tungt å løfte 40 kg jolle med elektrisk vinsj.

 

Hvis det går tungt å løfte 1 jolle med elvinsj så vil jeg anta det blir vrient med samme vinsj når vekta blir litt mer enn 6 joller. Hvertfall om du ikke ordner til taljer som reduserer belastningen endel.

 

Ta med 2-3 kamerater som tilsammen veier ca 250 kg og sjekk om det går greit å løfte dem noen få cm opp fra dekk, da får du fasiten.

Link to post

Jepp, det er akkurat det jeg lurer på🙂 Foreløpig har jeg ikke fått et konstruktivt svar, syntes jeg. Er det vinsjhåndtaket som gjelder?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Roger jo skrev for 6 timer siden:

Du burde klarere det med Forsikringen om om hvilken metode de dekker hvis noe går galt.

Overbygget kan også stemples av.

Vil tippe den siste.

Lånte en stilling  bygde den over båten og forsterket den da motor fundamentet måtte forsterkes på båten til en jeg hjalp.

Kran bil er også en mulighet.

Hvis jeg ringer en på service avdelingen hos Gjensidige så kan jeg nesten garantere at de ikke kommer til å ha peiling og komme med et "cover my ass" svar. Kansje løsningen er en plank over luka også bruke fallet ned til en blokk og så opp til planken. 50% vekt i riggen og 50% i planken. Prøver det jeg. 

Link to post

Heilt alvorleg. Under ein bra seglas er vindkreftene i riggen truleg like store, eller større enn, krafta til motoren.

 

Riggen bør difor tola å løfta ein motor på 250 kg. Syt berre for å ikkje belasta riggen på ein heilt annan måte enn den er laga for.

 

Eg hadde stroppa ei kjettingtalja, eller ei jekketalja, på rett stad på bommen. Deretter hadde eg festa enden på storseglfallet på same staden, og deretter strama fallet med vinsjen. Deretter hadde eg løfta motoren med talja. 

 

Lykke til.

Link to post
toholthe skrev for 19 timer siden:

Hei,

 

må løfte motoren i seilbåten frem i forbindelse med bytte av belg på seildrevet. Det er såpass trangt at jeg må ha motoren helt inn i salongen. Det er en liten oljelekasje også som jeg skal se om jeg finner ut av samtidig. Planen var å løfte den med storseilfallet og bruke en kasteblokk fra uthalet på bommen for å justere horisontal posisjon. Bruke vinsjene til å løfte. Det er en Volvo Penta D2-55f det er snakk om. Ca. 250kg stålklump. Båten er en Dufour 410 GL fra 2015.

For belgbytte er jeg ikke sikker på om du trenger å ha den helt ut i salongen 

 

Har en Dufour 425 GL med Volvo Pemta D2-55e og jeg koblet bare motor og drev fra hverandre, la planker under bunnpanna, løsnet fremre motorlabber fra beddingen og dro mortor fremover på beddingen for hånd (gikk greit alene) så fisket jeg drev opp og inn i sb akterlugar.

 

Når det skulle sammen igjen måtte jeg ha litt hjelp til å vippe motor opp for å få akslingen til å treffe mellom drev og motor

Link to post
dennrick skrev for 9 timer siden:

Jepp, det er akkurat det jeg lurer på🙂 Foreløpig har jeg ikke fått et konstruktivt svar, syntes jeg. Er det vinsjhåndtaket som gjelder?

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Det kommer an på giringen i winchen. Lengre winchåndtak vil gi større effekt (kraft x arm). Hulda har to el-wincher, hva trekkraften i de er, vet jeg ikke, men det er ganske heftig. Andersen St58EL feier storseilet opp i løpet av sekunder.

Link to post
Morten_L skrev for 9 timer siden:

For belgbytte er jeg ikke sikker på om du trenger å ha den helt ut i salongen 

 

Har en Dufour 425 GL med Volvo Pemta D2-55e og jeg koblet bare motor og drev fra hverandre, la planker under bunnpanna, løsnet fremre motorlabber fra beddingen og dro mortor fremover på beddingen for hånd (gikk greit alene) så fisket jeg drev opp og inn i sb akterlugar.

 

Når det skulle sammen igjen måtte jeg ha litt hjelp til å vippe motor opp for å få akslingen til å treffe mellom drev og motor

Skal se om det kan gå, men tror desverre luke er noe liten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...