toholthe Startet 18.September Del på Facebook Startet 18.September Hei, må løfte motoren i seilbåten frem i forbindelse med bytte av belg på seildrevet. Det er såpass trangt at jeg må ha motoren helt inn i salongen. Det er en liten oljelekasje også som jeg skal se om jeg finner ut av samtidig. Planen var å løfte den med storseilfallet og bruke en kasteblokk fra uthalet på bommen for å justere horisontal posisjon. Bruke vinsjene til å løfte. Det er en Volvo Penta D2-55f det er snakk om. Ca. 250kg stålklump. Båten er en Dufour 410 GL fra 2015. Spørsmålet er om det er ok og la riggen ta denne vekta, eller om det blir i overkant mye? Alternativet er en 2"6" på tvers over luka og kjettingtalje og la overbygget ta vekta. Da må jeg i så fall skaffe meg både plank og talje. Tips mottaes med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Jeg ville gått for alternativet. Lån eller kjøp ei kjettingtalje så kan du gjøre dette kontrollert.... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
J-Å Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Jeg har løftet en 120 kg motor slik med fallet. Helt uproblematisk. Og din rigg ser mer solid ut enn min. Rigget også et rør langslips oppunder dekk i salongen, slik at jeg kunne skyve motoren frem og tilbake med en glatt stropp. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 18.September Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September Ja, det er kanskje best med talje for å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September toholthe skrev 3 minutter siden: Ja, det er kanskje best med talje for å være på den sikre siden. Det er vel heller en bra test av riggen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Det vil uansett klassifiseres som et uautorisert løft med utstyr som ikke er beregnet/godkjent for bruken. Går det ikke greit, kan konsekvensene bli ubehagelige. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Jeg kjenner ikke båten din, men fra bilder ser det ut som om du skulle kunne bruke skjøtet til storseilet. Er det muligheter for det? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Du kan få 2:1 utveksling ved å ha en kasteblokk på fallet og feste fallet i / rundt bommen. Og la bommen hvile på en 2x6 som hviler på en lastfordeler på cockpit-gulvet. Da henger motoren 50% i fallet og 50% i bommen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Dersom riggen ikkje toler 250 kg er det vel tid for vedlikehald av riggen? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September toholthe skrev for 5 timer siden: Spørsmålet er om det er ok og la riggen ta denne vekta, eller om det blir i overkant mye? Alternativet er en 2"6" på tvers over luka og kjettingtalje og la overbygget ta vekta. Da må jeg i så fall skaffe meg både plank og talje. Tips mottaes med takk. Du burde klarere det med Forsikringen om om hvilken metode de dekker hvis noe går galt. Overbygget kan også stemples av. Vil tippe den siste. Lånte en stilling bygde den over båten og forsterket den da motor fundamentet måtte forsterkes på båten til en jeg hjalp. Kran bil er også en mulighet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Allan E Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Jeg har gjort dette med fallet. Løftet ut en 3sylindet volvo Penta. Bruk uthalet til å justere hvor fallet går ned. Jeg svingte også motoren inn på brygga Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Et spørsmål i denne forbindelse siden jeg har elektriske vinsjer: Vil de klare noe slikt også? Eller snakker vi da om at man må frem med sveiva? Jeg merker at det går litt tungt når vi heiser opp jolla på 40 kg på dekk. Uansett, @toholthe: Jeg har akkurat hatt båten på Ragnar Ringstad (egen tråd), og de skulle fikse en oljelekkasje fra et sted omkring bunnpanna. Foruten at mekanikeren klagde over at det var trangt, så sa han at de måtte rigge til med plank (2x 2x4"). Jeg vet ikke detaljene utover det, men jeg tror motoren var helt inn i salongen siden han også måtte demontere kjøleren. Har samme motor som deg. Da vi byttet belg hos et annet verksted for et par år siden, så hadde de også rigget seg til med litt kjetting og taljer, så jeg. Men da ble motoren bare dratt litt frem uten at den var ute. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
19 fot Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September dennrick skrev for 1 time siden: Et spørsmål i denne forbindelse siden jeg har elektriske vinsjer: Vil de klare noe slikt også? Eller snakker vi da om at man må frem med sveiva? Jeg merker at det går litt tungt når vi heiser opp jolla på 40 kg på dekk. Du lurer på hvordan det er å løfte 250 kg motor med elvinsj, også skriver du at det går tungt å løfte 40 kg jolle med elektrisk vinsj. Hvis det går tungt å løfte 1 jolle med elvinsj så vil jeg anta det blir vrient med samme vinsj når vekta blir litt mer enn 6 joller. Hvertfall om du ikke ordner til taljer som reduserer belastningen endel. Ta med 2-3 kamerater som tilsammen veier ca 250 kg og sjekk om det går greit å løfte dem noen få cm opp fra dekk, da får du fasiten. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Jepp, det er akkurat det jeg lurer på🙂 Foreløpig har jeg ikke fått et konstruktivt svar, syntes jeg. Er det vinsjhåndtaket som gjelder? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
toholthe Svart 18.September Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September Kallethekid skrev for 9 timer siden: Jeg kjenner ikke båten din, men fra bilder ser det ut som om du skulle kunne bruke skjøtet til storseilet. Er det muligheter for det? Det skal jeg sjekke. Ingen dum ide. Tror riktignok det blir noe langt frem i forhold til luka. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 18.September Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September Code0 skrev for 8 timer siden: Du kan få 2:1 utveksling ved å ha en kasteblokk på fallet og feste fallet i / rundt bommen. Og la bommen hvile på en 2x6 som hviler på en lastfordeler på cockpit-gulvet. Da henger motoren 50% i fallet og 50% i bommen. Smart! Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 18.September Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September Roger jo skrev for 6 timer siden: Du burde klarere det med Forsikringen om om hvilken metode de dekker hvis noe går galt. Overbygget kan også stemples av. Vil tippe den siste. Lånte en stilling bygde den over båten og forsterket den da motor fundamentet måtte forsterkes på båten til en jeg hjalp. Kran bil er også en mulighet. Hvis jeg ringer en på service avdelingen hos Gjensidige så kan jeg nesten garantere at de ikke kommer til å ha peiling og komme med et "cover my ass" svar. Kansje løsningen er en plank over luka også bruke fallet ned til en blokk og så opp til planken. 50% vekt i riggen og 50% i planken. Prøver det jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Heilt alvorleg. Under ein bra seglas er vindkreftene i riggen truleg like store, eller større enn, krafta til motoren. Riggen bør difor tola å løfta ein motor på 250 kg. Syt berre for å ikkje belasta riggen på ein heilt annan måte enn den er laga for. Eg hadde stroppa ei kjettingtalja, eller ei jekketalja, på rett stad på bommen. Deretter hadde eg festa enden på storseglfallet på same staden, og deretter strama fallet med vinsjen. Deretter hadde eg løfta motoren med talja. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 19.September Del på Facebook Svart 19.September toholthe skrev for 19 timer siden: Hei, må løfte motoren i seilbåten frem i forbindelse med bytte av belg på seildrevet. Det er såpass trangt at jeg må ha motoren helt inn i salongen. Det er en liten oljelekasje også som jeg skal se om jeg finner ut av samtidig. Planen var å løfte den med storseilfallet og bruke en kasteblokk fra uthalet på bommen for å justere horisontal posisjon. Bruke vinsjene til å løfte. Det er en Volvo Penta D2-55f det er snakk om. Ca. 250kg stålklump. Båten er en Dufour 410 GL fra 2015. For belgbytte er jeg ikke sikker på om du trenger å ha den helt ut i salongen Har en Dufour 425 GL med Volvo Pemta D2-55e og jeg koblet bare motor og drev fra hverandre, la planker under bunnpanna, løsnet fremre motorlabber fra beddingen og dro mortor fremover på beddingen for hånd (gikk greit alene) så fisket jeg drev opp og inn i sb akterlugar. Når det skulle sammen igjen måtte jeg ha litt hjelp til å vippe motor opp for å få akslingen til å treffe mellom drev og motor Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.September Del på Facebook Svart 19.September dennrick skrev for 9 timer siden: Jepp, det er akkurat det jeg lurer på🙂 Foreløpig har jeg ikke fått et konstruktivt svar, syntes jeg. Er det vinsjhåndtaket som gjelder? Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Det kommer an på giringen i winchen. Lengre winchåndtak vil gi større effekt (kraft x arm). Hulda har to el-wincher, hva trekkraften i de er, vet jeg ikke, men det er ganske heftig. Andersen St58EL feier storseilet opp i løpet av sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19.September Del på Facebook Svart 19.September En 50 vinsj vil ha en giring på ca. 10:1. Med standard håndtak ca 5x trommeldiameter blir det da 50:1, og du skal kunne løfte 250 kg med 5 kg håndkraft (egentlig 5 kp eller 50 N). Hvis du tar 2:1 utveksling så kompenserer det vel omtrent for friksjonen i blokkene. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 19.September Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September Morten_L skrev for 9 timer siden: For belgbytte er jeg ikke sikker på om du trenger å ha den helt ut i salongen Har en Dufour 425 GL med Volvo Pemta D2-55e og jeg koblet bare motor og drev fra hverandre, la planker under bunnpanna, løsnet fremre motorlabber fra beddingen og dro mortor fremover på beddingen for hånd (gikk greit alene) så fisket jeg drev opp og inn i sb akterlugar. Når det skulle sammen igjen måtte jeg ha litt hjelp til å vippe motor opp for å få akslingen til å treffe mellom drev og motor Skal se om det kan gå, men tror desverre luke er noe liten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.