Mr_Stian Startet 19.September Del på Facebook Startet 19.September Hei. Jeg har en Neptunus 145AK som har ett veldig greit baugspyd med anker. Jeg har ikke noe stige til dette spydet, og vi liker å ligge inntil svaberg og ønsker da og få tak i en stige. Har søkt litt rundt og sett litt på de som selges rundtomkring men har ikke funnet noen som ser ut til og funke. Noen her som har noen tips til stige som kan funke her? Eventuelt noen som har tilsvarende baugspyd som kan vise hvordan dere har gjort det med stige? Ser det er 2 "øyer" på hver side av anker som kan være tiltenkt en stige, men er usikker. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19.September Del på Facebook Svart 19.September Du må vel slippe ned ankeret. Jeg har en slik med de to skarpe festene som er vist i den.linkede tråden. Men ofte slipper jeg bare ned ankeret og trør i det. Her er en tråd om baugstiger: M Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 19.September Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September Det er vel det som jeg har kommet frem til som kan passe. Så stikker innom Maritim å tar med meg ett så ser jeg om jeg får det til å passe Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September Mr_Stian skrev for 19 timer siden: Det er vel det som jeg har kommet frem til som kan passe. Så stikker innom Maritim å tar med meg ett så ser jeg om jeg får det til å passe Det burde passe ved å montere disse idiotiske skarpe festene fast på baugspydet. Jeg hadde nok lagt på en motplate under treverket på spydet. Stigen har i alle fall en veldig lang støttestang, fra stige inn mot baugen. Så lang at jeg måtte skjære min ned med baufil. Men når du har seilbåt kan det være du kan bruke en slik baugstige som hektes fast i pullpit sin tverrstang også? Litt usikker på hvordan det fungerer med baugspydet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
J-Å Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September Min stige har ingen støttestang inn mot baugen. Det ville vært i konflikt med det neddroppede ankeret. Men festene er forbundet med mutterskruer til metall under treverket, slik at de kan ta moment. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 20.September Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September Grand Banks jr skrev 38 minutter siden: Det burde passe ved å montere disse idiotiske skarpe festene fast på baugspydet. Jeg hadde nok lagt på en motplate under treverket på spydet. Stigen har i alle fall en veldig lang støttestang, fra stige inn mot baugen. Så lang at jeg måtte skjære min ned med baufil. Men når du har seilbåt kan det være du kan bruke en slik baugstige som hektes fast i pullpit sin tverrstang også? Litt usikker på hvordan det fungerer med baugspydet. Mothold under vil bli laget uansett. Er ikke hold nok i treverket så har en plan der. Det er heller ikke noe støttestang på den varianten jeg har kjøpt. Ble en fra båtsystemer da den var breiere og virket kraftigere. Dog noe dyrere. Jeg har heller ikke seilbåt BTW. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 20.September Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September Det ble båtsystem sin BU80P variant. Fikk god pris hos maritim og det ser ut så den passer veldig bra. Litt tilpassing men skal få det til å funke bra. Må bare få tak i noe rustfritt materiale til og avstive under før jeg får montert skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.