dennrick Startet 21.September Del på Facebook Startet 21.September Hei, Så et foredrag om dette i regi av bavariaklubben her forleden. Der var praksis å kople fra slangen mellom sjøvannsfilter og impeller, for så å kople til en ekstra slange som rakk frem til ferskvannstanken i båten. Når den var tom, så var det å flytte den over i en 10 liters bøtte med frostvæske. Og så etterfylle litt her og der i sjøvannsfilteret når slangen var koplet til filteret igjen. Første gang jeg skal gjøre dette selv for å spare noen kroner, og jeg har lurt på både overfornevnte beskrivelse, samt om det finnes andre måter? Jeg tenkte kanskje jeg kunne rigge en beholder / bøtte under drevet og fylle det med vann så lenge motoren går og deretter frostvæske? Hva er deres "best practice" når det gjelder dette? Del gjerne til en nybegynner. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
CR 33 Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September Skal dupå land så renner vel det tomt? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 21.September Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September Ja, skal på land. Tenkte guttungen kunne stå med vannslangen og etterfylle Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
CR 33 Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September Hva skal du eterfylle? Det er vel en liten kanal med vann fra stoppekrana og ut? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 21.September Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September Mulig jeg har uttrykt meg uklart: Jeg har tenkt til å starte motoren på land, og få ferskvann gjennom den i massevis. Deretter har jeg tenkt til å kjøre gjennom forstvæske og så slå den av slik at den står med frostvæske gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
CR 33 Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September Ok Da skjønner jeg. kjøre gjennom motoren ferskvann og avslutte med frostveske er rett måte og gjøre detpå Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September dennrick skrev for 1 time siden: Første gang jeg skal gjøre dette selv for å spare noen kroner, og jeg har lurt på både overfornevnte beskrivelse, samt om det finnes andre måter? Vil du skylle drevet, fyll på med ferskvann i sjøvannsfilteret med båten på land, da renner det ut i drevet. Jeg pleier å koble av slangen mellom sjøvannspumpe og sjøvannsfilter under sjøvannsfilteret. Slangen legger jeg så oppi ett kar/murerbøtte. Ved å ta ombord en hageslange, og etterfylle, så får man kjørt motoren i ferskvann. Stop hendelen er jo nede på motoren, så man trenger ikke gå opp for å stoppe den. Når jeg deretter skal ha på frostvæske, så putter jeg sugeslangen i en frostvæske dunk med ferdig blandet 50/50. Drikkevanns systemet ombord tømmer jeg først ved å kjøre tom tankene, og deretter suge vanntankene helt tomme via inspeksjons lukene med en vannsuger. Så kjører jeg 30 sekunder med båtens vannpumpe mot hver kran med det som da er ren luft slik at rørene tømmes 95%. Nå er det ikke mye vann igjen, men berederen er fortsatt full. Den tømmer jeg ved å holde vannsuger noen få cm fra drenerings slangen på tømmestussen på berederen. Pleier ikke å suge skikkelig vakuum, kun holde dem nær hverandre. Har man da kranene ombord åpne, så suges alt vann i systemet over i vannsugeren. Til slutt så åpner jeg gjerne en og en kran for å se at det ikke kommer mer vann. Husk å plugge ut bereder før den tømmes med vannsuger, for ellers så brenner varmeelementet. Olje og diesel filter skifter jeg helst på høsten, og med båten på vann. Å utføre service selv er absolutt noe man sparer penger på, men det er også nyttig å bli bedre kjent med systemene ombord. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 21.September Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September Da er vi på samme siden boken. Det jeg lurer på er best practice. Altså: Hvordan gjør man det? Fint om noen deler en oppskrift Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 21.September Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September Takk @Seilars Det er ihht foredraget. Har kontroll på resten. Det har jeg gjort i to sesonger. Liten kompressor og båser det tomt, inkl berederen. Bruker litt giftfri frostvæske også. En noe motsatt oppskrift av din, men den funker den også. Fra en annen tråd, så er motorservice tatt på RR. Neste år fikser jeg det også selv. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilerslask Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September dennrick skrev 9 minutter siden: Altså: Hvordan gjør man det? Fint om noen deler en oppskrift https://www.seilbaaten.com/2022/09/vinterkonservere-motor-MD2030.html er et eksempel... Man trenger absolutt ikke overkomplisere dette her :) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 21.September Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September Den var fin den Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September dennrick skrev 3 minutter siden: En noe motsatt oppskrift av din, men den funker den også. Ja, det finnes mer enn en god metode😀 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September Seilerslask skrev for 9 timer siden: https://www.seilbaaten.com/2022/09/vinterkonservere-motor-MD2030.html er et eksempel... Man trenger absolutt ikke overkomplisere dette her :) Det med å suga vatn i frå ferskvasstanken kan jo vera ein god ide, forutsett at det er nok gjennomstømming i ferskvasslangane, og det kjem nok luft inn i vasstanken. Eg hadde nok hatt påfyllingslokket av. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September Ask skrev for 2 timer siden: Det med å suga vatn i frå ferskvasstanken kan jo vera ein god ide, forutsett at det er nok gjennomstømming i ferskvasslangane, og det kjem nok luft inn i vasstanken. Eg hadde nok hatt påfyllingslokket av. Disse båtene har en ferskvannstank i babord akterkabin som har ett stort inspeksjonslokk. Dette er bare en liten meter fra motoren, og jeg ser for meg at de suger vann direkte fra tanken uten å hente det via vannrørene. D2-55 suger mye mer kjølevann enn vannrørene er i stand til å levere, så det er nok slik. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.September Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September @Seilars Grublet litt på dette og sett en tilsvarende (helt lik) nabobåt på land denne uken på opplagsplassen. Jeg tror det blit mye styr å rigge til en Biltema plastikkbalje jeg faktisk allerede har for å ferskvannskjøre og etterhvert frostsikre via drevet. Tror jeg skal prøve oppskriften din som likner veldig på foredraget jeg nevnte over. Du skulle ikke mot formodning vite noe om dimensjonene innvendig på slangen fra sjøvannsfilteret og ned til impelleren? Jeg tror jeg må skjøte på ca en meter. Det er kanskje ulikt fra båt til båt? Men siden mange har like motorer og filter, så er det kanskje en standard likevel? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
lr-80 Svart 23.September Del på Facebook Svart 23.September Det blir litt søl, men går helt fint å bare fylle med slange gjennom lokket til sjøvannsfilteret. Det renner ned i drevet, og til slutt etterfylles med ferdigblandet frostvæske. Så stenger jeg ventilen og starter motor, først vann med slange og deretter kanner med frostvæske. Hjelper stopper motor når det kommer synlig frostvæske i eksosvannet. (Jeg har båten på vannet og beholder krana til drevet stengt, med frostvæske ned til ventil. Samme på inntak til toalett. På land er det muligens best å la det være åpent). Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.September Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September Takk for innspill @lr-80. Har tenkt til å skylle grundig den veien også med ferskvann, så det blir nok slange inn i båten. Har dessuten et sjøvannsinntak i tillegg til drevet. Så må ta hensyn til det også på land. Men det er jo bare en slange og en kuleventil. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 24.September Del på Facebook Svart 24.September dennrick skrev for 10 timer siden: Du skulle ikke mot formodning vite noe om dimensjonene innvendig på slangen fra sjøvannsfilteret og ned til impelleren? Usikker på denne dimensjonen. Jeg har en D2-55F fra 2016, men jeg tror dette er ganske likt som vår forrige D2-55A fra 2003. Men slangen er hos oss lang nok til å rekke ut. Ett lite tips er at vi alltid tar av lokket på filteret og kjører noen sekunder for å tømme filter og slange. Da blir det ikke noe søl når slangen skal av på undersiden av filteret og opp i bøtte/kanne/kar eller hva man måtte ha tilgjengelig. Du vil vel skylle drevet også, og det gjør man lettest fra sjøvannsfilteret. En hageslange med stenge/strupeventil en liten halvmeter inn på slangen, men ikke stråledyse er det perfekte redskap til denne jobben. https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/vanning/slangekoblinger/2384464?v=ObsBygg-4078500297707&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIgezS8OjaiAMVp0-RBR37TwPxEAQYAiABEgLcafD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 24.September Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September Takk for innspill @Seilars Idag morges fikk vi en slot på kort varsel og er plutselig på land - så jeg kom litt sent på jobb Jeg nevnte jo dette med at jeg har to innsug til sjøvannsfilteret. Bildet er gammelt, og det er ikke vannsøl der mer. Slangen til venstre er fjernet da den var til en generator som engang sto i båten. Gjennomføringen er plugget. Men svøvannsinntaket til motoren, den til høyre, er jo i praksis nesten inne i kabinen på babord side. Her må det være mulig å få til noe, tenker jeg, uten å engang kople fra noe på sjøvannsfilteret. Jeg har også en treveis ventil slik at motoren kan hente vann fra begge steder - både drev og dette inntaket. I tillegg en lukkeventil nede mot drevet. Begge ventiler kan lukkes slik at det ikke suges luft. Blir spennende dette her - gjøre noe man aldri har gjort før. Jeg har en slik gardena kopling, så det var et godt tips å rigge til en liten stuss med denne på Da tror jeg at har dette sånn passelig klart for meg. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
eivindch Svart 24.September Del på Facebook Svart 24.September Jeg har aldri, i løpet av de 33 årene jeg har hatt båten, gjort noe angående ferskvannskjøring eller konservering med mitt Volvo 120S drev. Jeg har kun skiftet belg 4 ganger (ca. hvert 10. år - skal gjøres hvert 7. år) og simmerringer p.g.a. lekkasje 2 ganger (eller muligens 3 - ikke helt sikker). Om det betyr noe fra eller til vet jeg ikke, men båten ligger ute hele året. Den er oppe ca. en uke hver vår. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 25.September Del på Facebook Svart 25.September eivindch skrev for 8 timer siden: Jeg har aldri, i løpet av de 33 årene jeg har hatt båten, gjort noe angående ferskvannskjøring eller konservering med mitt Volvo 120S drev. Boblehavn og varme i motorrom da? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.September Del på Facebook Svart 25.September eivindch skrev for 8 timer siden: Jeg har aldri, i løpet av de 33 årene jeg har hatt båten, gjort noe angående ferskvannskjøring eller konservering med mitt Volvo 120S drev. Jeg tror overskriften er feil. TS spør om frostsikring av motor, ikke drev slik jeg leser det opprinnelige innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 25.September Del på Facebook Svart 25.September Trenger ikke spyle selve drevet med frostvæske. På alle Bavaria seilbåter jeg har hatt, passer det fint å bare ta av slangen fra drevet, og dra slangen til lugaren på styrbord side og opp i en bøtte på dørken der. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 25.September Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September 13 hours ago, Code0 said: Jeg tror overskriften er feil. TS spør om frostsikring av motor, ikke drev slik jeg leser det opprinnelige innlegget. Helt riktig - godt observert. Jeg er ny på dette, og tenkte da jeg skrev TS på et alternativ der jeg gjorde jobben fra undersiden av båten. Kanskje @Moderator kan endre overskriften til at dette gjelder vinterkonservering av en VP D2-55F? Uansett, ref bildet over der jeg både har mulighet til å kople fra slangen på drevet og slangen fra det ekstra sjøvannsinntaket som er rigget til i båten, så har jeg laget til en slange med en kuleventil (som jeg allerede hadde) som jeg tror skal kunne passe på begge. I tillegg har jeg en 20 L bøtte til frostvæske - det vil jeg tror er mer enn nok til å blande frostvæske i. Skal få tak i noen flere slangeklemmer og frostvæske. I tillegg skal jeg kjøpe litt ekstra hageslange og en Gardena kopling som @Seilars tipset om over, og ta med den inn i båten slik at jeg kan ferskvannskjøre. Er ikke sikker på hvor glad jeg er i å dytte en ekstern slange ned i ferskvannstanken - selv om det sikkert er ok. Det kan jo være fort gjort å forurense den noe dersom man glemmer seg litt bort. Så nå når jeg tror jeg har planen klar, så later det til at dette ikke er så komplisert. Et spørsmål da for å kvalitetssikre litt: Er denne frostvæsken fra Biltema ok? Det med å ikke blande den med noe annet er vel ikke relevant her siden det bare har gått saltvann dit den skal inn? Jeg tenkte å blande ca 50/50 og da få et system som skal tåle -36C. https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/frostvaske/frostvaske-konsentrert-12-kg-2000053527 Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
lr-80 Svart 25.September Del på Facebook Svart 25.September dennrick skrev 58 minutter siden: Et spørsmål da for å kvalitetssikre litt: Er denne frostvæsken fra Biltema ok? Det med å ikke blande den med noe annet er vel ikke relevant her siden det bare har gått saltvann dit den skal inn? Jeg tenkte å blande ca 50/50 og da få et system som skal tåle -36C. https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/frostvaske/frostvaske-konsentrert-12-kg-2000053527 Det anbefales vel ikke etylenglykol til dette, fordi propylenglykol er godt nok (både frostsikring og korrosjonshemmende) og mindre skadelig for miljø - spesielt om det går rett i sjøen (og det gjør det jo gjerne). Det er tett som du sier at det har lite å si mtp blanding i sjøvannskretsen, det er er viktig på ferskvannskretsen. På ferskvannskretsen er etylenglykol rett, men sjekk at det er det som er brukt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.