Blouberg Startet 22.September.2024 Link til dette innlegget Startet 22.September.2024 Leverte båten i opplag i går. Siste tur fra Drøbak til Gressvik, via Son for litt diesel, ble unnagjort på 2,5 timer. Helt flatt vann, og litt tåke. Fortsatt en del båter på sjøen. Sesongen 2024 oppsummert, sjøsatt 30 april, 35 overnattinger, 68,5 motortimer og 550 Nm tilbakelagt. Dette gir vel en snitthastighet på 7,6kts (: Suongens høydepunkt var nok turen oppover Telemarkskanalen, både spennende, interessant og veldig mange hyggelige folk både i båt og å slusene. Vi kom oss ikke lengre enn til Lund, da det ble meldt mye regn de neste dagene. Litt redd for å få en reprise av flommen et par uker tidligere, satte vi kursen nedover igjen. Meteorologene bommet og regnet uteble.. Vi har i år kun ligget i gjestehavner, vi trives egentlig veldig bra med det (: Båten har vært problemfri bortsett fra en DC-DC lader, som vi ga opp, og mye groe i starten å sesongen. Bruker Sensar SmartBoat som input til å føre logg, synd at SmartBoat ikke videreutvikles, hadde vært morsomt å få en "Heatmap" over sommerens turer.. Bildet under er fra turen i går, vært morsomt med et slikt som oppsummerte sesongen (: Nå er det bare å vente på april 2025! Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Førstefender Svart 22.September.2024 Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Har ikke ført nøyaktid oversikt på alt, men har tilbake lagt 655nm til nå og ca 40 overnattinger, håper på 5-10 overnattinger til før båten skal til vinterplass og pakkes inn. Har vært i Anholt og Grenå i sør, som har gitt en 100-150nm mer enn et normalt år. Lange strekk i planfart har også gått utover lommebok og dieselforbruk, men "who`s counting" ;) Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 23.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2024 Førstefender skrev for 23 timer siden: Lange strekk i planfart har også gått utover lommebok og dieselforbruk, men "who`s counting" ;) Hehe, ja det går noe Diesel.. Har fylt 1140 liter i år, så det går jo litt ut over lommeboka det og. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Hulda Svart 23.September.2024 Link til dette innlegget Svart 23.September.2024 Det er så depresivt når båter går i opplag. Hulda har ikke avsluttet sesongen på langt nær. Men året har så langt vært fra Hvaler i nord til Flensburg i syd. Antall nm har jeg ikke styr på, men dieselforbruket ligger vel rundt 400 liter. Har vært mye Eber og aggregat, som også ansvarer for noen liter. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 23.September.2024 Link til dette innlegget Svart 23.September.2024 Måtte begynne å sjekke litt da, fikk inspirasjon av denne tråden. Har fylt nærmere 3000liter. Har vel ikke brukt fullt så mye, men sesongen er ikke over så.. Svei litt å fylle i DK til 25kr liter`n, men desto hyggeligere i Sverige. Nå på tampen av sesongen har det bikka under 15kr her hjemme, det er levelig. kan ikke skylde på Eber`n ;) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.September.2024 Link til dette innlegget Svart 23.September.2024 1600 liter på meg i år hittil. Skal for første gang bli på vannet i år. Det er veldig rart å tenke på. Nye erfaringer vil komme, men jeg kommer nok til å konservere maskiner og aggregat i begynnelsen av desember, for jeg ser ikke for meg at det vil friste med turer utpå etter det. Første sesong i P42. Vi har kosa oss veldig i denne så langt Håper på en snill vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Første delen av overskriften din @Blouberg, er triste greier. Men etter kommaet, stiger stemningen! Vi ser opp og fram, blir liggende i boble i vinter også, med krympeplast. Konserverer midt i oktober. Når vi ser tilbake, ser mesteparten av sesongen slik ut: (data hentet manuelt fra SmartBoatOne - som kunne lagret disse dataene lenger enn 3 mnd). Nesten 58 timer etter at vi fylte for å gå Telemarkskanalen. Den turen var en virkelig "høydare" som vi kanskje gjentar neste år. Vi traff mange hyggelige folk på den turen! Ble nok noen timer før det, og. Vi tippe 70 timer totalt bruk. For egen del, for å "gni det inn", kunne jeg ha regnet ut timeprisen for å bruke båten disse timene. Men de tallene er ikke hyggelig lesning, men dere kjenner størrelsene. Hvis det ikke tas med rentetap, avskrivning, vedlikeholdstimer, forsikring, reservedeler, bryggeleie, påkost (ny plotter, radar, lodd, ymse++), og bare regner diesel og "biltema-greier", tipper jeg at en tusenlapp i timen er altfor lite. Nei, det går ikke an å regne på dette, men de (altfor få) timene vi har "vært på båten" har en verdi for kropp og sjel og helse og "mentalhygiene". Og det er en god grunn til å bruke båten mer! Vi ser fremover mot våren -25! Satser på å starte ved påsketider! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Blouberg Svart 24.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Hekri skrev 47 minutter siden: Nei, det går ikke an å regne på dette, men de (altfor få) timene vi har "vært på båten" har en verdi for kropp og sjel og helse og "mentalhygiene". Og det er en god grunn til å bruke båten mer! Så enig i at det ikke er smart å regne på en timepris på å bruke båten. (selv om jeg har alle data liggende i regnearket 😊.) Har håp, og planer, om å bruke båten mer neste sesong Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Gabi Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Ble mye brukt båten i år med langtur i tillegg til vanlig bruk. Deilig i mai med fint og varmt vær. Dårligere ellers utover sommeren men ble to bra helger i september før opptak forrige lørdag. Logget ca 2000nm og 150motortimer. Vil ikke regne på antall liter diesel!🤭 Men var helt sikkert verdt hver krone!😁 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Gabi skrev for 9 timer siden: Ble mye brukt båten i år med langtur i tillegg til vanlig bruk. Deilig i mai med fint og varmt vær. Dårligere ellers utover sommeren men ble to bra helger i september før opptak forrige lørdag. Logget ca 2000nm og 150motortimer. Vil ikke regne på antall liter diesel!🤭 Men var helt sikkert verdt hver krone!😁 2000nm? Hvor har du vært? jeg klarer knapt 600nm på en god sesong med 100-110 motortimer.. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 25.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Gabi skrev for 9 timer siden: Logget ca 2000nm og 150motortimer. Vil ikke regne på antall liter diesel!🤭 Men var helt sikkert verdt hver krone! Imponerende! Bra snittfart også Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
-morten- Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 19 minutes ago, Blouberg said: Imponerende! Bra snittfart også Seilbåt kansje!? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gabi Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Førstefender skrev 18 minutter siden: 2000nm? Hvor har du vært? Det ble en langtur i sommer Tønsberg-Gøta kanal-Åland-Gotland-Bornholm-København-Tønsberg, så det ble ca 1400nm på den turen. Og brukte visst båten endel utenom også!🤭 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 11 minutes ago, Gabi said: Det ble en langtur i sommer Tønsberg-Gøta kanal-Åland-Gotland-Bornholm-København-Tønsberg, så det ble ca 1400nm på den turen. Og brukte visst båten endel utenom også!🤭 Imponerende med 13,3 i snittfartt på kanaltur inkl. tomgang Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Førstefender Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 -morten- skrev 1 time siden: Imponerende med 13,3 i snittfartt på kanaltur inkl. tomgang Like imponert over at du har klart å kjøre 600nm utenom ferien også, det er omtrent 4x tur-retur Skagen, ligger ikke på latsiden da ;) Toppåret mitt var vel 62 døgn i båten, men tror ikke jeg var over 500nm det året. Ferietråden din @Gabi, har klart å gå meg husforbi, flott tur, hadde jeg hatt 8 uker, kunne jeg tenkt meg å kopiert, men jobben tillater meg max 25-26dager på tur dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Apropo Skagen, var der i vår ja!🤣😂 Ble 200nm bare det! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Denne båtsesongen ble som vanlig, helgeturer før og efter ferien og ferietur fra Son og ned til området utenfor Göteborg og hjem igjen. Ferieturen ble på 290Nm og 30 dager. Vi tar det med ro når vi er på båtferie, ligger gjerne en uke i ro i en koselig gjestehavn. I år ble det også en del landligge pga. vind. Nå må jeg begynne å tenke på å få båten på land. Men det er jo slik at om jeg vil tidlig ut til våren må jeg vente til jeg blir en av de siste som tas opp nå. Det pleier å bli i midten av oktober. Da havner vi i ytterste rad og kan komme oss sjøen i mars når isen går uten å vente på at andre skal somle seg ferdig med vårpussen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Bruker jo båten året rundt, om enn noe sjeldnere om vinteren, så båtsesongen er ikke over ennå! Men logget 455 nautiske mil på den nylig overståtte Sørlandsturen. Har ikke regnet på resten av turene tidligere i år, men skulle forundre meg mye om jeg ikke runder 1000 nm denne sesongen. Drar etter planen til Sverige neste uke på en ca. to ukers tur. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tobixen Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 4430 nautiske mil så langt i 2024, blir trolig minst 5000 før året er omme. Høydepunkter ... de har det vært mange av :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 (duplikat) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Årets sesong startet ca kl 001424 UTC - eller kl 03 lokal tid - fra oldtidshavna i Dubrovnik, den første januar. Kl 13:46 seilte vi fra Cavtat mot Korfu. Så har turen gått rundtomkring i Hellas, Tyrkia, opp i Svartehavet til Constanta i Romania, ned igjen, gjennom Bosphorus igjen, rotet litt rundt i Hellas, og nå er båten på Kreta (mens jeg har en liten Oslotur, første siden februar). Jeg vet ikke helt hvor jeg kommer til å være til jul, kanhende årets båtsesong avsluttes allerede i midten av desember ... men det er jo litt stas å være på båten nyttårsaften. Mer statistikker ... noen av kostnadene tilknyttet båtbruken så langt i år (dvs, jeg henger litt etter i logging, så de siste ukene er ikke medberegnet - og det kan godt være at det er flere kostnader som jeg har glemt å føre): * EUR 5746 - diverse vedlikehold (ekskludert "virtuell lønn" for egeninnsats) * EUR 1308 - skatter, avgifter og lignende * EUR 1303 - diesel (fylt 977 liter så langt i år ... huff, det er mye for en seilbåt som stort sett burde klare seg uten dieselforbrenning ... men sammenlignet med mange av innleggene over, ikke så ille) * EUR 473 - havneavgifter * EUR 131 - klesvask * EUR 62 - gass til kjøkkenet (tror det var noen kostnader med etterfylling i Bulgaria som ikke ble ført) * EUR 48 - vann * EUR 5 - landstrøm I begynnelsen av sesongen hadde jeg en jolle med påhengsmotor, den ble brukt, men jeg har ikke fylt på noe bensin på denne ila sesongen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Blouberg Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Ser unektelig ut som "Det gode liv" dette @tobixen Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Hulda Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Jepp, jeg kunne greie å leve det livet. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 tobixen skrev for 8 timer siden: Årets sesong startet ca kl 001424 UTC - eller kl 03 lokal tid - fra oldtidshavna i Dubrovnik, den første januar...... Imponerende reise! Ja, dette kunne jeg også tenke meg. Men er det trykt å ferdes der nede i Svartehavet? Bortsett fra dieselforbruket blir våres reise bare en søndagstur i forhold. Så langt i år har det blitt 104 overnattinger. Det ble endelig en tur til Lovund, Træna, Myken, Røst og Værøy. Og en del av Lofoten fra Å til Stamsund. En reise som vi har tenkt på i flere år. Fra Stamsund og videre nordøstover har vi vært flere ganger tidligere. Brukte 39 dager på turen. Distanse 1032 nm. 2995 liter diesel. Gjennomsnitt 2,9 l/nm. Billigste Vågaholmen i Tjongsfjorden kr 14,89/l. Dyreste Reine i Lofoten kr 18,10/l Et minne for resten av livet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Ønsker deg et langt liv, @navid, med flere slike maratonturer. Ikke mindre enn imponerende! Spesielt med tanke på at båten mangler seil. Måtte bare. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.