Jump to content

Så var 2024 sesongen slutt, bare å glede seg til 2025 (oppsummering)

Blouberg

Recommended Posts

35 minutes ago, navid said:

Men er det trykt å ferdes der nede i Svartehavet? :confused:

Jeg skulle gjerne gjort en tur langs nordsiden av Svartehavet, men det får vente til roligere tider.

Det er en og annen mine som har driftet sydover.  Man anbefales å bare seile dagtid og holde skarp utkikk ... men jeg tror risikoen for å fatalt treffe en sjømine i Bulgarsk/Romansk farvann i seilbåt som ubetydelig.  Ikke vet jeg, mangler heldigvis erfaringsgrunnlag.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Henger meg på med en oppsummering av sesongen 2024 her jeg også.

36 overnattinger, 762 nm, 1,4 l/nm i snittforbruk.

Alt har fungert fin under ferie og på turer, men det skjer jo gjerne noe.

På tampen spjæret kalesjen i feste over vindskjermen og forrige uke var det plutselig hull i taket. En bit duk hadde faktisk løsnet og lå på setet under. Heldigvis ikke regn, og nødreparasjon med klar gorillatape gjorde det tett igjen. Men må jo ha ny kalesje så den ble bestilt.

Wallas kokeapparatet har fungert fint etter overhalinga i våres, men liker tydeligvis høy startspenning for å tenne skikkelig. Batteriene er på 7 sesongen så da blir det vurdering av å bytte til lithium. Alltid litt vemodig når båten skal på land, men har vært en fin sesong. Så bare å glede seg til neste år.

Hilsen

Lurvetass

• 2 måneder senere...

On 9/29/2024 at 2:31 AM, tobixen said:

Jeg vet ikke helt hvor jeg kommer til å være til jul, kanhende årets båtsesong avsluttes allerede i midten av desember ... men det er jo litt stas å være på båten nyttårsaften.

Jula feiret i Oslo, men snart blir det tur tilbake til Solveig, årets to siste dager blir jeg å være der.  Nyttårsaften feires fra båten i Hellas, muligens Porto Rafti.

Jeg har ikke oppdatert kostnadsstatistikkene, men dieselforbruket har jeg sånn noenlunde oversikt over.  Jeg gikk inn i 2024 med relativt fulle tanker, har fyllt 977 liter og har ca halvfulle tanker nå - så ca 1200 liter forbrukt i 2024.  Jeg tror og håper at jeg skal bruke mindre diesel i 2025.

Solveig har tilbakelagt ca 5566 nautiske mil så langt i 2024.  Jeg tipper det ikke blir signifikant med seiling i årets to siste dager, så da blir det i snitt 15.25 mil pr dag, eller 0.64 knop i snitt over hele året.  Jeg hadde en tro på at det ville bikke 6000 nautiske mil, men det har gått litt roligere for seg i de siste månedene.

Seiling er som kjent den dyreste måten å reise gratis på, og det krever også mye tid.  Seiling gir opplevelser - men jeg har alltid ment at det er landbesøkene som gir meg mest opplevelser.  Jeg har en visjon om å ta det svært mye roligere i 2025 enn 2024, lengre opphold på hvert sted og kortere bevegelser.  Ja ... så er det elefanten i glasshuset, barn  som har flyttet tilbake til skole i Oslo - da er det vanskelig å seile rundt i Middelhavet med god samvittighet, det blir nok en del pendling frem og tilbake.  Jeg har fortsatt en drøm om å forsøke hjemmeskole fra båten, men så langt har vi ikke fått det til.

2024.png.49dc8d1e3d5b807690bb683e95354055.png

Ble bare 60 overnattinger i år, mot 82 i fjor. Men hadde to fine turer til Nordfjord, og logget 1120Nm og 115 motortimer. På grunn av litt fuktig vær , ble det flest overnattinger i gjestehavn. Siste tur i år gikk til Strusshamn og det årlige julemat treffet til Sagaklubben 13-15. desember. Klarte å kjøre 3400 liter diesel gjennom systemet dette året. Håper på litt bedre vær for 2025 sesongen, slik at vi kan få litt flere helgeturer gjennom året.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

20 minutes ago, Enzo said:

Gode tall, vi har bare seilt 4mnd i 2024, solgt båten så ca 2000mil og ca 300liter diesel på 2024.

Det gir 0.15 liter pr nautiske mil, mot mine 0.22.  Ting som Dardanellene og Bosphorus mot strømmen trekker så klart opp forbruket en god del, og når jeg tenker meg om så bommer jeg på forutsetningen om at dieseltankene var "omtrent fulle" ved inngangen av året.

Jeg har ikke noe målsetning om å komme på under 0.22 til neste sesong, vurderer ny tur opp til Svartehavet, og med målsetning om å seile kortere distanser i 2025 så blir det også mer tomgangskjøring, småturer og finmanøvrering for motor.

Jeg ser at du har vært på kryss og tvers i det greske farvannet. Selv var jeg en gang på pakketur til Rhodos, og da ble det en dagstur til Symi, en liten sjarmerende øy NW for Rhodos, har du vært innom der?

symi.jpg.4b14efbcac5dffa315c64df9e19bbad0.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

On 12/27/2024 at 12:47 PM, Lars H. said:

Jeg ser at du har vært på kryss og tvers i det greske farvannet. Selv var jeg en gang på pakketur til Rhodos, og da ble det en dagstur til Symi, en liten sjarmerende øy NW for Rhodos, har du vært innom der?

Jeg har vært nært Symi to ganger, og jeg har sikkert plukket opp en del mobil-data fra master fra Symi, men det ble aldri noe stopp på Symi.

Den ene gangen hadde vi det litt travelt med å komme oss til Rhodos, og med motvind så blir det fort til at man gjør omveier.  Det er synd vi ikke hadde tid til å "utnytte" omveien og gjøre et stopp på Symi.

Den andre gangen var jeg offisielt innsjekket i Tyrkia, da kan det være dumt dersom man ankrer opp og/eller går i land på gresk territorium, i allefall dersom noen skulle finne på å sjekke det opp.

tobixen skrev for 2 timer siden:

Den andre gangen var jeg offisielt innsjekket i Tyrkia, da kan det være dumt dersom man ankrer opp og/eller går i land på gresk territorium, i allefall dersom noen skulle finne på å sjekke det opp.

Det var nok ikke så dumt. Symi ligger ikke langt fra tyrkiske farvann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

2 hours ago, Lars H. said:

Det var nok ikke så dumt. Symi ligger ikke langt fra tyrkiske farvann.

Såpass at det var kortere å gå på utsiden av Symi enn på innsiden mens jeg seilte fra Marmaris til Marmara.  Tyrkia har to armer som stikker ut på hver sin side av Symi.  Jeg tror jeg leste noe i et tyrkisk museum om at dette ble sammenlignet medr et "åpent gap som truer med å spise opp øya" elns.

Det ble en lang etappe, jeg seilte solo i omlag 24 timer før jeg ankret opp, passerte både Kos og Bodrum.  Det blåste også, inntil da hadde jeg aldri seilt solo i så kraftig vind.  Heldigvis medvind.

Det hadde såklart vært spennende, men er foreløbig ikke på listen over aktuelle destinasjoner :-)

Egypt er eksotisk nok - nå har jeg mannskap fra Egypt som må hjem før Ramadan.  Byråkratiet i Egypt er visstnok enda vanskeligere enn i Hellas, særlig dersom man ikke kan arabisk, det kunne vært en tanke å utnytte muligheten nå som jeg har en "agent" ombord som kan hjelpe til med papirarbeidet.  Men det blir vel mest en drøm, realiteten er at jeg må være en del i Oslo i perioden fremover.  Pluss at arbeidsgiver foretrekker at jeg holder meg innafor EU.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...