Goddis77 Startet 22.September.2024 Link til dette innlegget Startet 22.September.2024 Ute på fjorden nå hvor plutselig turtallet gikk ned. Ikke full stopp men ned fra 13 knop til 6. Båten klarer ikke å dra høyere turtall nå, men klarer foreløpig å holde oss i gang på 5 knop. Tette filtre? Fikk litt bølger sidelengs 5 min før det skjedde… Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2024 Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Kan være så enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Kom oss til havn, så får utforske senere. Rengjorde tanken for noen sesonger siden. Noe dritt hvis disse er urene igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 22.September.2024 Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Det har mykje og sei kor du bunkrer. Er det lenge siden bunkersanlegget har rengjort tankene så kan du få mykje drit på tanken. Samme gjelder det om du fyller tanken rett etterpå det har vert tankbil så er det høy sannsynlighet for at mykje drit blir rotet opp. Bør helst vente 30 min etter bil har vert der. Filter må byttest kver sesong uansett om tanken er rein eller skitten. Då har man ein indikasjon på ka du har på tanken samt driftsikkerheten går opp. Var noken år på redningsskøyta og blei temmelig lei av og slepe på motorbåter som aldri hadde byttet filter Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Bytter filtre hvert år, og fyller på samme stasjonen hver gang nesten. Kjøkkelvik marina i Bergen. Får ta en tur ned en av dagene og gå over filtrene. Blir inspeksjon av tanken til vinteren igjen og kjenner eg. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 22.September.2024 Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 I en annen tråd beskriver Hulda hvordan han måler undertrykk på dieselslangen. Jeg har et fattigmannsopplegg som funker ganske godt. Den luftepumpa som sitter på min "Perkins" (Volvo Penta 2030) er så dårlig at jeg monterte en ballongpumpe mellom forfilteret og finfilteret. Den er mye lettere å lufte med etter filterbytter etc. Et bonus er at den blir innhul dersom forfilteret eller selve tankrøret gugger til og det blir undertrykk. Sånn typisk etter litt ekstra bølger. Beste lille modden jeg har gjort. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 22.September.2024 Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Det er beskrevet under evighetstråden 'Byggingen av Hulda'. Som etter hvert omhandler alt annet enn byggingen av Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Det var ingen jaging på turtallet, den bare sank. Når jeg dro hendel for å gi mer gass, så sank turtallet igjen. For meg høres det da mer ut som filter enn luft. Tenker at luft ville gitt mer jaging på turtallet.? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.September.2024 Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Ville byttet filterene, og når du bytter de får du en indikasjon på hvor god materpumpa er. Kan jo være ventil I pumpa som svikter. Ofte er det sil I materpumpa også. Vet ikke om det er det på din. Sjelden sila går tett om du har filter før materpumpa, men greit å sjekke.. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Var nede i båten nå. Startet motoren kjapt og greit. Turtall i fri marsjfart var ingen problem. Ikke indikasjon på ujevnhet eller trøbbel. Har nå likevel byttet finfilter og tar grovfilteret senere i dag. Får inspisere de og se om det er noe lurium der. Byttet alle pakningene der også nå for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Tok av grovfilter. Hadde ikke nytt dessverre. Esken var der, men der var det gammelt filter oppi i stedet for nytt. Tok vare på esken pga at gamle filteret hadde vannutskiller med klart glass, mens det nye bare hadde skrukork i bunnen av det. Det er partikler i filteret. Begge to egentlig ved nærmere ettersyn. Noen flak som lå i de. Mer i grovfilteret enn finfilteret. Kan dette være dieseldyr? Ellers så jeg at det ene dieselrøret inn på grovfilteret hadde bare en metallskive og ikke to som det andre. Sjekket før i dag med zalo på flaske for lekkasjer der, men da så det greit ut. Noe jeg bør ta på? Ellers er det bilde her av dieselen som var i begge filtrene. Ikke noe vann i filtrene i hvert fall. Venstre er grovfilter og høyre er finfilter. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.September.2024 Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Dieseldyr er vel klebrig, har ikke erfaring med det så tør ikke svare på det. Synes dieselen i glassene så veldig mørk ut. Du får jo en pekepinn om du fyller et glass med diesel neste gang du tanker. Mulig bildene lyver litt. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 22.September.2024 Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Ska vera 2 kobberringer ein på kvar side, Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 husky dane 85 skrev 10 minutter siden: Ska vera 2 kobberringer ein på kvar side, Takker. Da fikser jeg det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Dieseldyr er det nok ikke, det vil ligge som et gelelag på toppen av filteret. Men partikler og det at dieselen er såpass mørk tyder jo på at det er litt grums på tanken da. Nytt filter og nye kopperringer, så tenker jeg du får opp turtallet igjen en liten stund. Men tankene bør nok renses. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Portofin Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Ser litt ut som dieseldyr ja, den ser ut som skitne flak før den går over til geleformet levende organismer. Ser virkelig ut som det er vann i bunnen av det glasset du holder. Kjøkkelvik er jo ikkje akkurat flinke til og rengjøre tankene sine, dei får og dieselen ifrå esso på skålevik som er ekstremt skitten. Bytter ganske ofte filter og dieselen er mørk og skitten som din er der. Åpne opp tanken din, sug ut alt drit som er på tanken og sil dieselen når du fyller den på igjen. Og kanskje revurder og bunkre på kjøkkelvik Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Har tatt ut dieselpumpen pga en lekkasje på den. Når jeg leverte den inn og de begynte å demontere den, fikk jeg skryt at den så ren ut inni. God diesel må ha vært brukt sier de. Så enten er dieselen bra, eller så har filtrene fungert bra. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Du må nok kreditere filtrene for ren pumpe. Dieselen du avbilder ser ut som brukt motorolje. Dieselen skulle vært 'blank' eller grønn, alt ettersom hva du har fylt. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Er mgo som fylles når jeg fyller i Kjøkkelvik. Er det mulig å inspisere tanken uten å tømme tanken? Er sikkert gode 200-300 liter der nå. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 @Goddis Nokre sofnokanner frå dykkevennene dine, og ei høveleg pumpa, så får du tømt tanken kjapt og greit. Kombinert med å la dieselen stå i kannene nokre dagar, og pumpa dieselen tilbake via eit filter med vassutskiljar så får du brukt mesteparten av dieselen. Eg har truleg nokre tomme drivstoffkanner, du kan bruka, men då må eg har rask beskjed. Dei er her på hytta, og eg dreg til Bergen om nokre timar. Eg har òg nokre kanner i Bergen om du treng. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Eg kjøpte pumpe på BT og kopla saman med eit Racer filter,pumpa så diesel fra tank til eit 200l plastfat,og tilbakers etter ei stund, Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Får samle noen dunker og begynne å tømme. Brukte Felleskjøpet sine 100l dunker forrige gang, men nå når båten er på sjøen er det bedre med flere mindre kanner enn noen få store. Tenker jeg pumper ut for deretter å filtrere når jeg tar ombord igjen. @Ask hjelper med noen dunker, så får jeg skaffe noen selv :) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Fikk skaffet noen dunker og fikk tømt tanken. Var ca 90 liter diesel der. Dieseldyr funnet i bunnen av tanken. Tanken er på 400 liter med største delen i topp. Den er formet som en L. Øvre delen ser greit ut, men det er ikke lett å vite bak veggene både i det øvre og nedre kammeret. Da blir det å finne ut hvordan jeg best kan rengjøre tanken. Varmt vann med zalo og spyle inni etterpå? Suge opp med våtstøvsuger etter det? @Ask har noen dunker til meg, så tanken er da å få filtrert dieselen over i rene dunker som jeg igjen fyller tanken med igjen. Tips til måter å filtrere på? Har bestilt ny fødepumpe og vurderte å bytte diesel slangene også. Mulig jeg bare bør ta de med til Proflex og lage nye med ferdige koblinger på? Da bør alt på diesel siden være tatt etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Nå er jeg ingen ekspert på diesel, men selv om det er snakk om MGO diesel, skal da dieselen ikke være kølsvart? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 MGO skal vel være grønn og gjennomsiktig. Hadde ikke tatt denne tilbake på tanken etter den jobben du har gjort med rengjøring . 90 liter er jo noen kroner i vasken, men risikabelt å ta den i bruk mener nå jeg da om den filtreres aldri så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.