Jump to content

Perkins 6354 får ikke turtall

Goddis77

Recommended Posts

Det har mykje og sei kor du bunkrer.

Er det lenge siden bunkersanlegget har rengjort tankene så kan du få mykje drit på tanken.

Samme gjelder det om du fyller tanken rett etterpå det har vert tankbil så er det høy sannsynlighet for at mykje drit blir rotet opp. Bør helst vente 30 min etter bil har vert der.

Filter må byttest kver sesong uansett om tanken er rein eller skitten. Då har man ein indikasjon på ka du har på tanken samt driftsikkerheten går opp.

Var noken år på redningsskøyta og blei temmelig lei av og slepe på motorbåter som aldri hadde byttet filter

I en annen tråd beskriver Hulda hvordan han måler undertrykk på dieselslangen. Jeg har et fattigmannsopplegg som funker ganske godt. Den luftepumpa som sitter på min "Perkins" (Volvo Penta 2030) er så dårlig at jeg monterte en ballongpumpe mellom forfilteret og finfilteret. Den er mye lettere å lufte med etter filterbytter etc. Et bonus er at den blir innhul dersom forfilteret eller selve tankrøret gugger til og det blir undertrykk. Sånn typisk etter litt ekstra bølger. Beste lille modden jeg har gjort.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Tok av grovfilter. Hadde ikke nytt dessverre. Esken var der, men der var det gammelt filter oppi i stedet for nytt.

Tok vare på esken pga at gamle filteret hadde vannutskiller med klart glass, mens det nye bare hadde skrukork i bunnen av det.

IMG_5014.jpg.23eff2e13f39d32b07d550cf2ea41e2b.jpg 

Det er partikler i filteret. Begge to egentlig ved nærmere ettersyn.

IMG_5010.jpg.d779bee1dae28db982998c4b770bbd2e.jpg

IMG_5019.jpg.94aef763bf4429c721433368c5097037.jpg

IMG_5018.jpg.2a55e49d560c1ccab7ff5e188da183a5.jpg

Noen flak som lå i de. Mer i grovfilteret enn finfilteret. Kan dette være dieseldyr?

Ellers så jeg at det ene dieselrøret inn på grovfilteret hadde bare en metallskive og ikke to som det andre.

Sjekket før i dag med zalo på flaske for lekkasjer der, men da så det greit ut. Noe jeg bør ta på?

IMG_5008.jpg.c2f487336a415eb5df46dea794aa6868.jpg

Ellers er det bilde her av dieselen som var i begge filtrene. Ikke noe vann i filtrene i hvert fall.

Venstre er grovfilter og høyre er finfilter.

IMG_5020.jpg.213f74d744817acf863c642211cb637e.jpg

Dieseldyr er det nok ikke, det vil ligge som et gelelag på toppen av filteret. Men partikler og det at dieselen er såpass mørk tyder jo på at det er litt grums på tanken da. Nytt filter og nye kopperringer, så tenker jeg du får opp turtallet igjen en liten stund. Men tankene bør nok renses. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser litt ut som dieseldyr ja, den ser ut som skitne flak før den går over til geleformet levende organismer. 

Ser virkelig ut som det er vann i bunnen av det glasset du holder.

Kjøkkelvik er jo ikkje akkurat flinke til og rengjøre tankene sine, dei får og dieselen ifrå esso på skålevik som er ekstremt skitten. Bytter ganske ofte filter og dieselen er mørk og skitten som din er der.

Åpne opp tanken din, sug ut alt drit som er på tanken og sil dieselen når du fyller den på igjen. 

Og kanskje revurder og bunkre på kjøkkelvik

@Goddis Nokre sofnokanner frå dykkevennene dine, og ei høveleg pumpa, så får du tømt tanken kjapt og greit.

Kombinert med å la dieselen stå i kannene nokre dagar, og pumpa dieselen tilbake via eit filter med vassutskiljar så får du brukt mesteparten av dieselen.

Eg har truleg nokre tomme drivstoffkanner, du kan bruka, men då må eg har rask beskjed. Dei er her på hytta, og eg dreg til Bergen om nokre timar.

Eg har òg nokre kanner i Bergen om du treng.

Fikk skaffet noen dunker og fikk tømt tanken. Var ca 90 liter diesel der.

IMG_5091.jpg.4fb2cdd7be174cff9b754d91d53cb2ff.jpg

Dieseldyr funnet i bunnen av tanken.

IMG_5060.jpg.55bcf42d8d71206bea96bcf7bcfe1233.jpg

Tanken er på 400 liter med største delen i topp. Den er formet som en L.

Øvre delen ser greit ut, men det er ikke lett å vite bak veggene både i det øvre og nedre kammeret.

IMG_5061.JPG.89f88370783e0ef6a3a37c34e2feacdf.JPG

IMG_5081.JPG.c7d40f51e8995ce15bb9dba9035e8afe.JPG

Da blir det å finne ut hvordan jeg best kan rengjøre tanken. Varmt vann med zalo og spyle inni etterpå? Suge opp med våtstøvsuger etter det?

@Ask har noen dunker til meg, så tanken er da å få filtrert dieselen over i rene dunker som jeg igjen fyller tanken med igjen. Tips til måter å filtrere på?

Har bestilt ny fødepumpe og vurderte å bytte diesel slangene også. Mulig jeg bare bør ta de med til Proflex og lage nye med ferdige koblinger på? Da bør alt på diesel siden være tatt etter det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...