Goddis77 Svart 28.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Godt spørsmål. Kan sjekke tilstanden på den om noen dager tenker jeg. Kjøkkelvik er et vanlig sted å fylle diesel, men det kan jo være at de fleste fyller EN590 og at det bare er nesten meg som fyller MGO? Renset tanken i 2020 og har nesten bare fylt på Kjøkkelvik etter det. Kan det være så enkelt her at der er MGO dieselen i Kjøkkelvik som er uren? Ellers må det sies at jeg har hatt halv tank på tanken lenge nå. Er lenge siden den var fylt opp til topps. 400 liter diesel blir en del peng :S Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Er du sikker på at det er MGO du har? Veldig uvanlig at småbåthavner har mgo. Har kun fylt 98 der men såg at dei hadde en590 En590 er ein meir reinere diesel og så har den litt mindre svovel i seg. Er engentlig det som er den største forskjellen. Du kan ikkje sjå forskjell på dieseltypene men man kan lukte forskjell. Du kan sjekke o ringen som er på påfyllinga di, der er sikkert synderen til vannet du har hatt i dieselen, er veldig sjelden og sjå vann i diesel men skitten diesel er veldig vanlig. Ei stor trekt med noken vaskesvamper og strømpebukse renser godt opp ved påfylling av dieselen igjen. Om du har mulighet så sil dieselen på ei rein kanne først. Beste er om dieselen får lov og stå i fred i eit døgn, så pumpe ut til det står igjen 10 cm med diesel igjen på kannen. Dei siste 10 cm frå alle kannene tømmer du over på 1 kanne og slik forsetter du til det er nesten ingenting igjen. Dei siste 5-10 literene er veldig kjekt og ha til og vaske deler og sånt med Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 På kaien selger de 98 og EN590. Ute på bryggen selger de begge versjonene av diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Da er tanken rengjort etter beste evne. Ble å bruke filler der jeg kom til. Kamera på telefon inni alle krinkelkroker for å se, og støvsuge biter jeg fikk ut. Har prøvd å spyle med vann på påfyllingslokket for å se om det lekker inne der, men ingenting som kommer inn der. Har også snakket med andre båteiere som bruker samme pumpe, og de har ikke hatt problemer. Flere av de drenerer flere ganger årlig uten å finne vann i dieselen sin. Kan det være at det har vært gamle rester igjen fra forrige rengjøring som har fått utvikle seg igjen? Her er bilde av ren diesel fra kanne jeg har stående ifm filterbytter, kontra diesel fra tanken. Kan diesel dyr få diesel til å bytte farge? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Det du har i høyre glasset er vanlig, møkkete diesel. Og om en tankstasjon leverer slik møkk, skal man ikke bli forundret om de også leverer vann, dieseldyr, gjørme og daue hester til samme prisen som ren diesel av topp kvalitet. Men nå må du slutte å klore, vi venter i spenning på om fjerndiagnosen holder vann og turtallet på motoren når tidligere høyder! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Hehe. Venter på fødepumpen og å ta en blåsing gjennom slangene før jeg starter motoren igjen. Tipper jeg henter ny diesel og. Kannene er satt i garasjen inntil videre. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Bare for å sjekke så fylte jeg litt diesel fra pumpen på en flaske nå. Så fin ut den. Marine Gasoil 500ppm Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Fant dette gamle innlegget som var interessant: Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 I følge den gamle tråden ser ut til at noen klarer å gå på denne sorte dieselen. Men er det årsaken til stoppen hos deg? Du leverte pumpa pga en lekkasje. Kan det være det som var årsaken? Bestilt ny materpumpe har du også. Var den gamle defekt? Hvis ja så er jo det også en god grunn til stoppen. Vil ikke være ufin, men jeg bare spør for det blir jo litt vanskelig å vite hva som er årsaken til stoppen. Dieselen,høytrykkpumpa eller materpumpa? Har du noen formening om det? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 hegra skrev for 8 timer siden: I følge den gamle tråden ser ut til at noen klarer å gå på denne sorte dieselen. Men er det årsaken til stoppen hos deg? Du leverte pumpa pga en lekkasje. Kan det være det som var årsaken? Bestilt ny materpumpe har du også. Var den gamle defekt? Hvis ja så er jo det også en god grunn til stoppen. Vil ikke være ufin, men jeg bare spør for det blir jo litt vanskelig å vite hva som er årsaken til stoppen. Dieselen,høytrykkpumpa eller materpumpa? Har du noen formening om det? Har ikke tatt av fødepumpen enda siden den nye ikke er ankommet. Dieselpumpen er nå nyservet pga lekkasje, men den er nok ikke synderen på stoppen. Har en tro på fødepumpen og drit i filtrene egentlig, men test etter bytte av fødepumpen vil nok gi svaret :) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Ok, spent på hvordan det går når du er ferdig, så håper du legger ut resultatet Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 3.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Da fikk jeg endelig matepumpen. Begynte med å ta av slanger for å blåse gjennom med luft, og se hva jeg fant.. Blåste gjennom alle slanger og rør, og resten så bra ut. Byttet pumpen, og der var litt drit i denne også. Ble sent så fikk ikke startet. Tar det til helgen 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Fy katta! Det der så ikke bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 hegra skrev On 22.9.2024 at 14.19: Kan jo være ventil I pumpa som svikter. Ofte er det sil I materpumpa også. Vet ikke om det er det på din. Sjelden sila går tett om du har filter før materpumpa, men greit å sjekke.. Nesten utrolig at det er så mye dritt hvis grovfilter er før pumpa. Blir nok orden på det nå uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 3.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Imponerende at motoren holdt seg i gang når vi var på fjorden tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Dette lover godt for helgens oppstart. Ikke rart du manglet turtall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Portofin Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Tenk om alle båteiere hadde gjort ein slik sjekk kvert 2 år. Då hadde det vore lite problemer rundt om kring 🙂 Er jo ikkje eit krav idag men burde vore oppfordring til det Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 4.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Testet motoren i dag. Luftet og startet opp. Går fint nå 😊 Har fylt 60 liter på tanken, og har lagt på litt bio power. Fyller tanken helt full denne helgen tenker jeg, og tar på mer bio power. Når bør jeg bytte filter igjen? Fikk vite at det nok samler seg litt i filtrene nå etter bruk av bio. Båten skal på land om 3 helger. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Spurte du de som overhalte dieselpumpa om det var korrosjon i pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 5.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 dieselfan skrev for 9 timer siden: Spurte du de som overhalte dieselpumpa om det var korrosjon i pumpa? Pumpen så veldig bra ut sa de. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Da er tanken fylt til topps med diesel. Ble 350 liter totalt sett. Fylt på med dreper mengde av Bio Protect 2 middel også. Når ville dere byttet filtre igjen? Båten blir ikke brukt nå frem til opplag 26 oktober. Er bare startet opp for å sjekke motoren + fylle diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Bytte filter? Hvis tanken og systemet er rent, så er det rent, og da burde det idéelt sett kunne gå noen tusen liter gjennom systemet. Eller årlig, om man ønsker det. På Hulda byttet jeg filtre i 2017. Filterinnsatsen til poleringen ble vel skiftet for tre år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Ble oppfordret til å bytte filtrene etter at midtfeltet hadde vært på en stund, men det bør ikke være noe igjen nå nei. Får ta en grovfilteret i vinter og se hvordan det ser ut 😊 Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Goddis77 skrev for 2 timer siden: Ble oppfordret til å bytte filtrene etter at midtfeltet hadde vært på en stund, Her menes vel middelet og ikke midtfeltet. Er vel google som tror det dreier seg om fotball Nå er det vel nye filtere , ny diesel pluss Bioprotect 2 ,så sjekk av filter er ikke nødvendig før du har brukt halve tanken vil jeg tro. Bioprotect 2 dreper dieseldyr, men løser dem ikke opp. Filter kan bli tett av døde dieseldyr rett og slett. Derfor bør filter sjekkes etter ei tids kjøring, men etter det du har gjort nå tviler jeg på du finner noe. Flott det ordnet seg Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Supert 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.