Code0 Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 J-Å skrev 11 minutter siden: Ja de avsluttet faktisk søket for flere dager siden, altså uten å ha avsøkt hele det aktuelle søkeområdet. Når de starter søket etter at båten burde ha ankommet, og søker et bredt område mellom start og mål, og ikke finner noe, og ikke har mottatt noe nødsignal, så skjønner jeg at de ikke søker i resten av nordatlanteren. Nå håper jeg det begynner å blåse utenfor Barcelona… Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Fra facebook: Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Om det er et aktivt valg eller vane etter mange år på sjøen må det vel være opp til hver enkelt hvor mange duppeditter man skal ha ombord for sikkerhet og kommunikasjon med omverden. Noen liker å være avlogget, men pga hyppige besøk på baatplassen er det vanskelig for meg ;-) Hvis han fikk kontakt med telefon og ikke vhf tipper jeg han har en håndholdt vhf. Den sender omentrent like langt som man kan se. Det ser ut for at det var drøy avstand for mobil også, men kanskje han fikk link via en passerende båt? For meg er det litt stort at en 70-åring bare tar seg en solotur til Svalbard med båten sin! Ref innlegg lenger opp i tråden viser bildene at han har radar, flåte, to skorsteiner (to diesel/parafinovner) og strøm fra vindgenerator. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Code0 Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 mons skrev 15 minutter siden: må det vel være opp til hver enkelt hvor mange duppeditter man skal ha ombord for sikkerhet og kommunikasjon med omverden. Problemet er jo når noen på land slår alarm fordi han ikke har dukket opp. Om man er lei av livet og tenker det går som det går så er jo det et greit utgangspunkt, men når noen venter på livstegn, og man seiler dette strekket regelmessig så finnes det rimelige måter å gi livstegn på. Noen steder må man stille garanti / forsikring før man legger av gårde, og kan bli erstatningsansvarlig ved redningsaksjoner. Det er vel noen soner rundt Svalbard som krever klarering, men kanskje ikke til Longyerbyen fra fastlandet. Det ble trykket på den store røde knappen fordi noen trodde han var i livsfare. Så kan man argumentere om det er en merkostnad for samfunnet eller om disse resursene må holdes på tå hev uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 mons skrev 19 minutter siden: Ref innlegg lenger opp i tråden viser bildene at han har radar, flåte, to skorsteiner (to diesel/parafinovner) og strøm fra vindgenerator. Båten som sådann er godt utstyrt og ser ut til å være designet for å tåle den overfarten. Det ene bildet som har versert antyder at båten kanskje ligger lavt i vannet om det ikke bare er en bølge som fikk den til å rulle idet bilder ble tatt: Så jeg mistenker at han har hatt mer å stri med enn bare motorproblemer. Vann ombord? Hvem vet. Kanskje bildet lyver, kanskje båten var godt lastet, eller bare lente til siden pga bølger da bildet ble tatt. Det at seilene er pent surret antyder for meg at han har vært klar over at han ikke kunne seile, og da tenker jeg utfordringer med styringen. Det logiske ville jo være å seile mot land om motoren var gåen og båten ellers var seildyktig. Så enten problemer med styringen og/eller fysisk skade på person eller utstyr som gjorde at han ikke kunne seile. Mer info kommer nok. Jeg skal ikke dømme eller vurdere de avgjørelser som er tatt, vedkommende er trolig en VELDIG mye bedre seiler enn meg, og vant til forholdene han seilte i. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
horg Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 (Bladet Vesterålen) Det forteller Bjørn Fjukstad, mannen som i over to uker har vært savnet på havet og ble funnet fredag kveld. Han skulle til Longyearbyen, en rute han har seilt mange ganger før og var trygg på. Men denne gangen ble det problemer. Les også Fant savnet motorseiler utenfor Vesterålen: Kommet inn til havn Motoren havarerte Nå er han rolig, og ved godt mot. Han har nettopp vært og gått seg en tur. Lørdag ettermiddag møter Bladet Vesterålen ham i havna på Myre hvor han blir værende inntil videre. I hvert fall til motoren er reparert. Bjørn Fjukstad i havna på Myre. Fattet etter å ha vært savnet på havet i to uker. Foto: Roger Vagle – Redd var jeg aldri, så lenge båten fløt, så det var bare å ta tiden til hjelp, sier han. – Hva brukte du dagene til da? – Det ble veldig mye kaffedrikking, og så er det greit å ha noen bøker med seg som man ikke har lest før. Da går tiden litt fortere, sier Fjukstad. Han forklarer at det var motoren som sviktet på turen nordover. – Motoren hadde oppført seg litt rart, og jeg skiftet filter da jeg mente det kunne være årsaken. Plutselig ser jeg at det kommer masse røyk fra maskinrommet. Det kom også mye røyk inn i rorhuset. Så det er det vi kan kalle et motorhavari, sier han. Les også – Blir bare spekulasjoner om hva som har pågått disse ukene Dårlig vær – Nå skal jeg få noen til å se over motoren. Det er andre gang jeg opplever havari på denne motoren, og den er jo relativt ny, så her er det helt klart noe som ikke stemmer sier han. – Når sånt skjer er det ikke så mye annet å gjøre enn å vente på rett vind. Og ta tida til hjelp. Jeg skal innrømme jeg er litt stiv i kroppen, jeg har jo ikke beveget meg så mye de siste ukene, sier han og ler. – Jeg hadde tre dager med dårlig vær. På dag to gikk storseilet til helvete og gummibåten slet seg, og uten storseil var det ikke bare bare å komme seg fremover. Annonse Fjukstad hadde ikke annet en en VHF ombord i den 36 fot store båten. Det var årsaken til at han ikke fikk ringt etter hjelp, eller kontaktet familien. – Blir plaget med meg – Tenkte du på de der heime? – Jeg regnet med de forholdt seg helt rolig. Broren min visste jeg var rolig, men jeg har et søskenbarn som har en tendens til å bli litt urolig av og til. Så ho var nu lettet da de hørte fra meg. Jeg forklarte nu at jeg fortsatt var i live og at de kom nok til å bli plaget med meg en stund til framover, sier Fjukstad. Store ressurser var satt ut for å finne Fjukstad og seilbåten hans, Kobben. Selv kunne han ikke forstå at det skulle være nødvendig. – Nei, jeg tenkte ikke på det. Det var jo ikke noe å være nervøs for. Men jeg har skjønt at det har vært et sirkus her, men det er det jo ikke jeg som har stelt i stand. Annonse – Jeg ville jo helst at de skulle holde seg i ro, sier han. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 https://www.vg.no/nyheter/i/LMj6qq/bjoern-fjukstad-75-savnet-paa-havet-i-to-uker-helt-rett-aa-avslutte-soeket Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Takk for info fra lokalavisa, VG nevner ingenting om ... 33 minutes ago, horg said: På dag to gikk storseilet til helvete og gummibåten slet seg, og uten storseil var det ikke bare bare å komme seg fremover. Jeg synes fortsatt det er merkelig - selv føler jeg at storseilet ikke bidrar så mye, og at jeg fint kommer meg fremover med bare genoa/fokk - men han kjenner vel båten sin best selv. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
19 fot Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Code0 skrev for 5 timer siden: Noen steder må man stille garanti / forsikring før man legger av gårde, og kan bli erstatningsansvarlig ved redningsaksjoner. Det er vel noen soner rundt Svalbard som krever klarering, men kanskje ikke til Longyerbyen fra fastlandet. Selv har jeg forsikringa i orden for slikt. Har sett det står om gyldighetsområde at forsikringa dekker overfarten til Svalbard. Litt rart egentlig da dette er en helt vanlig 15 fots With Vital. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Jeg vet ikke hvor lenge han hadde vært ute og hvor langt han hadde kommet når motor stoppet og storseilet røk, men hvis jeg blar tilbake på Windy ser det ut for at det har vært mye vind sørover og ut fra land utfor Troms. Fokkeseilas på kryss mot vinden i 15-25 m/sek over flere døgn kan kanskje bli slitsomt for en på 75 år? Han hadde det ikke travelt og valgte vel å skalke lukene og vente istedenfor å slåss alene på dekk med ei fokk i storm.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Code0 Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 mons skrev 4 minutter siden: Han hadde det ikke travelt og valgte vel å skalke lukene og vente istedenfor å slåss alene på dekk med ei fokk i storm.. Eventuelt satt kursen sydover / østover og seilt til land, og fått båten sjødyktig, Han kan få gjøre som han vil, men ha en kommunikasjon til familie i land. Så video fra i natt, det rullet godt når RS ankom. Må jo være bedre ombord med noe forseil ute og ta seg til land. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Han kunne ikke hatt litt forseil ute. Med den sekken båten er utstyrt med, er det alt eller ingenting. Ellers ser det ut som at båten er kutterrigget. Så hadde han hatt et mindre forseil, burde ikke 15- 20 m/s vært problematisk, og ville kunne gitt en stabil seilas. Man kan vel filosofere om det ene og det andre, men det virker som gubben har et noe avslappet forhold oppgradering og sikkerhetsfilosofi. Han har tross alt levd med og på sjøen en 60 års tid virker det som. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 All respekt til de som seiler solo til de blir 75 år. Men man burde kanskje ha visse krav til sikkerhetsutstyr (minimum EPIRB) når man begir seg ut på slike havstrekk så seint på året....? Selv de som driver med off-piste skikjøring har sender/mottaker som standardutstyr så man slipper å gjennomsøke hele fjellsiden når det går ras. Jeg liker generelt ikke regler og påbud, men en ukeslang redningsaksjon kunne vært avblåst før den startet med enkle hjelpemidler. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Maika Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Ingen ble skadet, redningsmannskapet fikk trent, gubben har kost seg, og forumet ble engasjert. En solskinnshistorie dette, egentlig:) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 1 hour ago, 19 fot said: Selv har jeg forsikringa i orden for slikt. Har sett det står om gyldighetsområde at forsikringa dekker overfarten til Svalbard. Litt rart egentlig da dette er en helt vanlig 15 fots With Vital. Forsikringen spiller liten rolle, så lenge redningsoperasjoner er gratis (og det er de som regel - assistanse koster penger, men dersom det antas å stå om liv eller død, så er går det på skattepengene) så vil ikke forsikringsselskapet betale ut noe som helst. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 1 hour ago, Hulda said: Med den sekken båten er utstyrt med, er det alt eller ingenting. I såfall så må seilbruk åpenbart vente til vinden løyer. Men det er allikevel snodig å ikke ha noe stormseil ombord. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 1 hour ago, S/Y Emma said: Jeg liker generelt ikke regler og påbud, men en ukeslang redningsaksjon kunne vært avblåst før den startet med enkle hjelpemidler. Gubben mente altså at det bare var tull at de i det hele tatt startet å lete etter ham, dette sirkuset var det ikke ham som initialiserte. Det er selvfølgelig fullt mulig å være uenig i forrige påstand. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
S/Y Emma Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 I så fall burde han gi beskjed før han dro: Dersom jeg blir savnet, trenger ingen å lete etter meg. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
PolarLi Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 S/Y Emma skrev for 2 timer siden: Men man burde kanskje ha visse krav til sikkerhetsutstyr (minimum EPIRB) Det kunne han sikkert hatt, men i akkurat det her tilfelle så mistenker jeg at den ikke ville blitt løst ut før leteaksjonen allerede hadde startet og kanskje var avsluttet... Tror faktisk det er veldig store forskjeller på folk akkurat der. Enkelte kontakter omtrent nødetatene om de blir tett i nesen på tur, mens andre er døden nær og vel så det før de motvillig ber om hjelp. Dette er både til lands og vanns. Man ser forsåvidt det samme rundt generell helse, hvor syke enkelte blir over lang tid (og mange ganger for lang tid) før de kontakter lege. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Enig i forrige innlegg - i dette tilfellet var det nødetatene som hadde behov for å kontakte SY Kobben, ikke SY Kobben som hadde behov for å kontakte nødetatene. EPIRB kommer til kort i slike situasjoner. VHF med antenne i toppen av mast og aktiv lytting ville trolig løst problemet. AIS-transponder ville nok også løst problemet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 tobixen skrev for 7 timer siden: EPIRB kommer til kort i slike situasjoner. VHF med antenne i toppen av mast og aktiv lytting ville trolig løst problemet. AIS-transponder ville nok også løst problemet. Jeg får gjenta det jeg skrev i mitt første innlegg: har man folk på land som følger med / lurer på hvor du er så kjøp en Garmin inreach Mini 2 eller tilsvarende. Sett den opp til å laste opp posisjon med valgfritt intervall 10 min - 4 timer til din hjemmeside. Den har inntil 2 ukers batteritid. Den veier mindre enn ett armbåndsur med lenke. Del adressen med de som kan ha interesse av å vite hvor du er. Den kan også sende / motta tekstmeldinger. Den har en sos-knapp som går til Inreach redningssentral i Canada. Om de syns det er en reell alarm sender de den videre til HRS. Den bruker Iridium satelittnettverk, global dekning.https://iridiumwhere.com Kan også være med på turer på fjellet og andre steder utenfor dekning. Jeg er overrasket over at dette systemet er så dårlig kjent blant seilere på langtur. AIS er ypperlig for å unngå å bli rennt ned, VHF for kommunikasjon skip - skip og på kysten. Dingsen koster 3.999kr og abo 139kr/ mnd. Jeg bruker den så kona vet hvor jeg er. Erik Anderaa reklamerer for et tilsvarende produkt, som han sikkert har fått gratis. Denne dingsen erstatter Marine Traffic og har global dekning. Med litt knotting kan den sende rett til Marin Traffic og din Facebookside. Comprende? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Code0 skrev for 1 time siden: Dingsen koster 3.999kr og abo 139kr/ mnd. Jeg bruker den så kona vet hvor jeg er. Erik Anderaa reklamerer for et tilsvarende produkt, som han sikkert har fått gratis. Denne dingsen erstatter Marine Traffic og har global dekning. Med litt knotting kan den sende rett til Marin Traffic og din Facebookside. Comprende? Javel. Jeg har ikke greie på dette, men om det er mulig for en såpass lav pris å sikre seg mot at det blir satt i gang leteaksjoner som koster flere hundretusener, mener jeg det er på sin plass at de som legger ut på så risikofylte seilaser som i dette tilfelle og unødvendig setter i gang slike store aksjoner må betale aksjonens kostnader selv, og ikke ta det for gitt at vi (skattebetalere) dekker regningen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 AIS vil vel også plukkes opp av satellitter. Og av overvåkingsfly. https://spacenorway.no/en/statsat/projects/ Men en fordel med Inreach er jo det lave strømforbruket. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 EPIRB, VHF, Inreach og satelittelefon er fine greier om man vil be om hjelp. Såvidt jeg forstår så bad ikke denne mannen om hjelp. Han hadde situasjonen under kontroll og han ventet på god bør. Det var vel noen engslige landkrabber som ikke hadde evnen til å se for seg at en seilas kan ta lengre tid enn planlagt som stelte istand dette sirkuset. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Jannmar Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Akvanauten skrev 2 minutter siden: Det var vel noen engslige landkrabber som ikke hadde evnen til å se for seg at en seilas kan ta lengre tid enn planlagt som stelte istand dette sirkuset. Nå er det vel ikke private engstelige landkrabber som avgjør om sirkuset, som du kaller det, skal settes i gang, men hovedredningssenralen på grunnlag av de meldingene/varslene de får inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.