Jump to content

Savnet seiler, Tromsø-Svalbard

-morten-

Recommended Posts

46 minutes ago, Akvanauten said:

EPIRB, VHF, Inreach og satelittelefon er fine greier om man vil be om hjelp.

I den grad "Inreach" er en enhet som sender posisjonsdata hjem uten at eieren trenger å gjøre noe aktivt, så ville det hjulpet på i dette tilfellet.

EPIRB kunne kanskje til en viss grad også ha hjulpet - dersom folk hadde visst at båten var utstyrt med slik, ville man kanskje ventet med å utløse en redningsaksjon.

Dersom man aktivt lytter på VHF (slik man plikter til) og har antennen plassert høyt, f.eks. i toppen av masta, så ville det også ha hjulpet - men ved et eventuelt mastehavari sliter man dersom man baserer seg på antenner i toppen av masta.

Man kan bruke episoder som denne som argument for å innføre påbud om å ha med seg sattelittbaserte kommunikasjonsmidler.  Isolert sett er det sikkert ikke helt dumt - men jeg er allikevel veldig imot, den friheten vi har til sjøs i Norge må vi hegne om.  Det største problemet med lovreguleringer er at det blir veldig mye å forholde seg til dersom alt av lovforslag som tilsynelatende gir mening skulle blitt vedtatt - som jeg har nevnt i mange andre postinger, jeg ser på enhver lovregulering er en brustein på veien mot helvete.

Det koster mye i drivstoff og personellutgifter å søke etter en forsvunnet båt, men i snitt per skattebetaler er det en ubetydelig sum - og det er en viss treningsverdi i slike oppdrag.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

@tobixen Jeg er 100% enig med deg. Det værste som kan komme ut av denne historien er at det blir enda flere påbud og regler som begrenser individets frihet. 

Jeg ser med skrekk på den dagen vi blir pålagt å sende vår posisjon hver 4. time. Jeg håper jeg ikke blir gammel nok til å oppleve det. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Akvanauten skrev 4 minutter siden:

Det værste som kan komme ut av denne historien er at det blir enda flere påbud og regler som begrenser individets frihet.

Og det beste er at folk som har pårørende hjemme som er troende til å ringe HRS hver gang de ikke har hørt fra deg på en stund skaffer seg en sender som gjør jobben Marine Traffic gjør når du er utenfor dekning. Noen er så glad i å ta eget ansvar og la andre ta regninga.

Akvanauten skrev 14 minutter siden:

Jeg ser med skrekk på den dagen vi blir pålagt å sende vår posisjon hver 4. time. Jeg håper jeg ikke blir gammel nok til å oppleve det. 

Jeg ser du har AIS -mottaker, og ikke AIS - sender,  så da lever du jo som du taler. Hvor mye innsats syns du at felleskapet skal legge i å lete etter noen (etter en savnet-melding) som ikke vil si hvor de er?

38 minutes ago, Akvanauten said:

Sant. Personvern er jo også en greie her - og det er litt viktig. I dag har vi nordmenn høy tillit til myndighetene, og vi har et demokrati som etter mitt syn fungerer ganske mye bedre enn alternativene - men man skal ikke ta det gitt at denne situasjonen vedvarer. Muligheten til å reise relativt anonymt og ikke-sporbart i båt er verd å ta vare på.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jannmar skrev 5 minutter siden:

Bare slapp av. Så gammel blir du ikke.

Ikke vær så sikker på det...

Denne saken minner om en kjenning for noen tiår siden. Han skulle seile fra Bergen og rundt de britiske øyer og de avtalte før avreise å ha kontakt annenhver dag. Etter 2 uker uten livstegn ble der fra Bergen igangsatt søk og da han relativt raskt ble funnet var holdningen hans: "Alt er jo greit så trengte ikke å ringe hjem...". Slikt er IKKE greit.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Jannmar skrev for 3 timer siden:
Akvanauten skrev for 3 timer siden:

Det var vel noen engslige landkrabber som ikke hadde evnen til å se for seg at en seilas kan ta lengre tid enn planlagt som stelte istand dette sirkuset.

Nå er det vel ikke private engstelige landkrabber som avgjør om sirkuset, som du kaller det, skal settes i gang, men hovedredningssenralen på grunnlag av de meldingene/varslene de får inn.

Problemet for hrs er jo at de kan ikke vite hva som er skjedd, eller ikke skjedd. Kanskje er alt ok, og kanskje har han truffet en container så båten tar inn vann og synker om et døgn.

Hvis det siste er tilfelle og hrs ignorerer melding fra bekymrede slektninger som vil drt skal letes så vil det vel bli massiv lritikk av dem. Så ikke alltid så lett å vite hva som er riktig reaksjon før etterpå.

Det blir jo litt samme greia som ved funn av drivende båt, sannsynligvis bare slitt seg, men en liten mulighet for at noen har vært på båttur og ramlet ut og trenger hjelp.

Code0 skrev for 2 timer siden:

Jeg ser du har AIS -mottaker, og ikke AIS - sender,  så da lever du jo som du taler. Hvor mye innsats syns du at felleskapet skal legge i å lete etter noen (etter en savnet-melding) som ikke vil si hvor de er?

Yepp, lever som jeg taler, men det er nok tilfeldig. AIS er noe jeg fikk med da jeg kjøpte båten, og ikke noe jeg aktivt har valgt.

Jeg er veldig glad for at fellesskapet legger mye innsats i å lete. En dag blir de nok sendt ut for å lete etter meg også. Det som er viktig er å avtale på forhånd hva som skal utløse en leteaksjon. I denne saken har jeg fått inntrykk av at seileren hadde det fint, og at de på land var nervøse.

Ikke misforstå meg. Nødkommunikasjon er kjempefint, og jeg har det på min ønskeliste 🎅🏻. Det jeg er skeptisk til er et påbud om dette, og da spesielt automatiserte systemer som sender min posisjon til åpne steder som Marine Traffic, facebook, TikTik, X eller lignende. At HRS ser hvor jeg er er forsåvidt greit, men at alle i hele verden skal kunne logge seg på og se hvor jeg er, det blir jeg engstelig av.

Akvanauten skrev 44 minutter siden:

Ikke misforstå meg. Nødkommunikasjon er kjempefint, og jeg har det på min ønskeliste 🎅🏻. Det jeg er skeptisk til er et påbud om dette, og da spesielt automatiserte systemer som sender min posisjon til åpne steder som Marine Traffic, facebook, TikTik, X eller lignende. At HRS ser hvor jeg er er forsåvidt greit, men at alle i hele verden skal kunne logge seg på og se hvor jeg er, det blir jeg engstelig av.

Jeg har jo ved flere anledninger forklart at garmin laster opp til en personlig / selvvalgt nettadresse, når du aktiviserer. Så velger du hvem som får tilgang til den nettadressen. Det er mulig med litt knotting å få den til å sende til Marine Traffic, om det er ønskelig (Marine Traffic er jo ett nett med frivillige som rigger opp en AIS-mottager og kopler den opp til en nettadresse hvor MT får tatt ned denne feed’en. Så verden er full av mennesker som frivillig aktivt deltar i denne overvåkingen). Og / eller du sender en tekstmelding etter eget ønske til et mobilnummer eller en epostadresse.  Eller partner / familie sender deg en melding og lurer på hvordan det går, så kan du velge hva du gjør med det. Selvfølgelig om du ikke svarer så blir jo ikke de der hjemme beroliget. Ingen grunn til å problematisere med ‘big brother’.  Om du ikke har frihet til å seile hvor du vil, så vet du nok det allerde.

Jannmar skrev for 12 timer siden:

Javel.

Jeg har ikke greie på dette, men om det er mulig for en såpass lav pris å sikre seg mot at det blir satt i gang leteaksjoner som koster flere hundretusener, mener jeg det er på sin plass at de som legger ut på så risikofylte seilaser som i dette tilfelle og unødvendig setter i gang slike store aksjoner må betale aksjonens kostnader selv, og ikke ta det for gitt at vi (skattebetalere) dekker regningen. 

Han har jo ikke satt i gang noen aksjoner selv? Det er det nervøse folk andre steder som har gjort. Man må da kunne ta seg en båttur uten å risikere millionbeløp i erstatning fordi noen mener man man burde vært fremme nå?

Det er bra at vi har ressurser som kan rykke ut når uhellet er ute. Og da synes jeg man burde slippe sånne "betale alt selv" kommentarer. Det blir smålig etter mitt syn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 31 minutter siden:

Han har jo ikke satt i gang noen aksjoner selv? Det er det nervøse folk andre steder som har gjort. Man må da kunne ta seg en båttur uten å risikere millionbeløp i erstatning fordi noen mener man man burde vært fremme nå?

Det er bra at vi har ressurser som kan rykke ut når uhellet er ute. Og da synes jeg man burde slippe sånne "betale alt selv" kommentarer. Det blir smålig etter mitt syn.

Absolutt enig i dette og det virker jo som en avbalansert og reflektert kar.

Om jeg skulle lagt ut på en slik tur så hadde jeg nok prioritert litt mer kommunikasjonsutstyr enn han gjorde.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 11 minutter siden:

Om jeg skulle lagt ut på en slik tur så hadde jeg nok prioritert litt mer kommunikasjonsutstyr enn han gjorde.

Ja, det hadde nok jeg også gjort. Men når man er 75 år, har vært på sjøen i seksti år og har null interesse for elektronikk, da skjønner jeg godt at han gjør som han gjør. Han følte seg jo heller ikke utrygg, men uten motor og storseil så var det ikke stort annet å gjøre enn å vente på gunstig vind. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 14 timer siden:

Nåvel. De nervøse folkene du snakker om er hovedredningssentralen, og de setter ikke i gang en slik storstilt leteaksjon sånn uten videre. Mer gidder jeg ikke si om akkurat det, da det burde være forståelig for alle og enhver.

Men for de her på båtplassen som absolutt vil være helt i fred fra slike aksjoner, foreslår jeg at det organiseres en underskriftskampanje med formål å få til en løsning hvor man kan reservere seg mot leteaksjoner, på samme måte som man kan reservere seg mot reklame i postkassa. (Det bør selvfølgelig være mulig for reservistene å få hjelp, om det er de selv som påkaller hjelp).

Hovedredningssentralen blir da sittende  på et register over de som har reservert seg, og kan handle ut i fra det, spare oss (skattebetalere) for millioner, og la reservistene seile sin egen sjø.

Jannmar skrev 4 minutter siden:

Men for de her på båtplassen som absolutt vil være helt i fred fra slike aksjoner, foreslår jeg at det organiseres en underskriftskampanje med formål å få til en løsning hvor man kan reservere seg mot leteaksjoner, på samme måte som man kan reservere seg mot reklame i postkassa.

For noe tull! Hovedredningssentralen er forpliktet til å hjelpe, det er jobben deres! Men å påstå at man bør betale selv om man ikke har ikke lovpålagt peile eller navigasjonselektronikk ombord, det synes jeg er uryddig. Alle har krav på hjelp.

Jannmar skrev 8 minutter siden:

Hovedredningssentralen blir da sittende  på et register over de som har reservert seg, og kan handle ut i fra det, spare oss (skattebetalere) for millioner, og la reservistene seile sin egen sjø.

Nå er jo dette et betydningsløst forum uten reell verdi i hva som foreslåes og vedtaes, Men det er nok desverre slik at det er sånne tanketomme forslag som kanskje plukkes opp og vedtaes av våre folkevalgte som gjør at vårt kjære fedreland administreres i hel rett og slett. vi har allerede mellom en halvpart opp mot dobbelt så mange sysselsatt i offentlig sektor som land det er helt naturlig å sammenligne oss med, (finland) så fortsett så du stevner, så går det nok skikkelig på dunken.

Det var vel tanken bak f,eks "helseplattformen" at man skulle ha registre slik at leger og redningspersonell osv sømløst kunne dele opplysninger. fasiten er at dette koster fryktelig fryktelig mye, og at det tar opp tid for helsepersonell å kunne bruke dette fremfor å behandle.

Det skal ikke mye fantasi til å skjønne at et slikt reservasjonsregister, som må oppdateres jevnlig gjerne hver time, vil koste sykt mye penger, som heller bør å til aksjoner, så får disse som er "unødvendige" sees på som trening der man kan evaluere hva som virker og ikke, ellers måtte man jo bevilget penger til dette fra et annet budsjett, og en annen administrasjon.. Slipp ut ankeret, eller sett på håndbrekket, uansett brems galskapen!

index skrev 26 minutter siden:

For noe tull! Hovedredningssentralen er forpliktet til å hjelpe, det er jobben deres! Men å påstå at man bør betale selv om man ikke har ikke lovpålagt peile eller navigasjonselektronikk ombord, det synes jeg er uryddig. Alle har krav på hjelp.

Dette er etter min mening sakens kjerne.

Dette gir myndighetene et påskudd til å innføre enda ett pålegg.

Og ikke misforstå, nødkommunikasjon er kjempesmart og jeg anbefaler alle å kjøpe det og bruke det. Det er et eventuelt pålegg jeg er skeptisk til. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...