Jump to content

Perkins 4.108 stopper etter lufting


Amatør1

Recommended Posts

Har problemer med Perkins 4.108. Startet med at turtallet gikk opp og ned. Har gjort reint tanken og skiftet begge filterene. Lufter etter alle kunstens  . Etter litt kinning starter motoren og går fire fem minutter. Så ruser den høgt opp i turtall noen sekunder og stopper. Gjentar hele prosessen sjekker slanger og koblinger. Lufter på ny og får start. Etter noen minutter ruser den opp og stopper. 

Er det falsk luft jeg ikke finner? Andre forslag? 

Link to post
  • 3 måneder senere...

Dette er nøyaktig samme problemet som jeg har på en 80-85 hk Perkins. Jeg har skiftet matepumpe, filterhus m/Filter, overhalt dysene, skiftet slange fra drivstofftank til matepumpe og gjort rein dieseltanken. Likevel kommer det luft i systemet etter noen minutter og motoren stopper. Jeg fyller opptil enn halv liter diesel på filterhuset, lufter ved hjelp av  startmotoren og motoren starter igjen. Og går noen minutter før den stopper. Ubegripelig, spør du meg. Hvor kommer luften fra? Dieselpumpa (Lucas)?

 

Perkins 17 jan.jpg

Link to post
subwoofer skrev On 23.9.2024 at 14.10:

Dette er vel et kremeksempel på når en bit klar slange i returen (midlertidig) vil fortelle deg masse. Men hvis det hjelper å lufte må det bety at du enten har en lekkasje på sugesiden eller en matepumpe som har gitt seg.

Er det nokon grunn til at den klare slangen ikkje kan vera der permanent? 

Link to post

Sånn rent personlig ble jeg uvenner med CAV-filte en gang på 70'tallet. Og uvennskapet har holdt seg siden. En annen ting er at jeg er like lite fornøyd med at diesel retur går inn på samme filter. Grunnen er utallige klager fra kunder med dieselmotor med 'uforklarlige' motorstansproblemer der dieseltanken lå lavere enn CAV. 

Link to post

En klar slange, eller et gjennomsiktig inline filter, kan også brukes til feilsøking på sugesiden. Gjerne slange for slange helt tilbake til tanken. Jeg fant en feil på denne måten for et par år siden. Det var stengeventilen på toppen av tanken.

Link to post
Ask skrev for 19 timer siden:

Er det nokon grunn til at den klare slangen ikkje kan vera der permanent?

Noen av de blir harde og sprø over tid i et varmt motorrom.

Hadde dette på en gammel motor og de slangene ble harde og misfarget og lite gjennomsiktige over tid.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...