Jump to content

Steyr 246 går helt elendig


JakkeJ

Recommended Posts

Hei, har en kompis med en Steyr 246 som går ganske så elendig.

Den gikk greit tidligere i sommer, og skal jo klare 4000 i turtall, vi får nå maks 2100.
Vi har sjekket at innsugsmanifold/intercooler ser grei ut innvendig, har også vasket og renset denne for å være sikker.

 

Vi har også montert en turbotrykksmåler for å se hvordan det ligger an der, 0,2 bars ladetrykk på 2100 virker jo mektig lavt for meg, som kommer fra bilverdenen, men jeg er heller ikke vant med turboer uten wastegate eller VNG, så jeg vet ikke om dette ville økt kraftig og fort videre fra 2100, eller om det er noe som er galt der?

En maskinistkompis foreslo at pumpedyser kunne være feiljustert, trenge rens og justering f.eks, men det virker rart at det skulle skje såpass brått.

Vi har forsåvidt også testa med en drivstoffpumpe fra Biltema da vi trodde den gamle var ødelagt i fjor, og det ser ikke ut som det er noen forskjell på original og den fra Biltema mtp. hvordan båten går.

 

I tillegg gikk den mye bedre på tom tank enn full tank (300L cirka), vi fikk faktisk båten i plan på tom tank, men ikke nå lengre såklart.

Det er ingen registrerte feilkoder på ECU, men det er jo veldig simpelt system for dette med en blinkende lampe.

 

Er det noen som har noen ide til hva dette kan være?

Link to post

Du skriver ikke hvordan båt det er eller hvor fort den er ment og gå. Det vil hjelpe en del for og finne ut hva som er galt.

Bare for og begynne med det enkle først, hvor lenge har båten ligget ute, ser på min at det har grodd noe veldig med rur i sommer på både båt og propell så det kan være en av grunnene til manglende turtall.

Det virker på meg siden dere fikk den til og gå bedre på tom tank at båten er for tung/ mye groe siden dere ikke får turtall, den må opp i plan for og få turtall, mer også at det er runt 2000rpm at durboen begynner og gi efekt.

Link to post

Det er en SeaRay Sundancer fra 80-tallet, 27 fot. Den har gått i 30 knop med full tank før, så det er ikke problemet her. Bytta fra aluminium til stålpropell for et år eller to siden, da aluminiumspropellen ga etter under pådrag slik at ytelse ikke ble som ønsket. Det kan såklart være mye vekst på propell, aksling osv, jeg har ikke sjekka, men håper og tror eier har gjort det 😅

 

Edit: Skulle såklart sitere deg, Lunde14, men hurtigsvarboksen funker såklart ikke med det.

 

Link to post

For og sjekke om det kommer nok disel, demonter returslangen fra diselkjøleren, sett den i en 1,5l flaske og vri på teningen og ta tiden, motoren skal ha 240 Liter i timen, på 10 sekunder skal det bli ca 0,6L 

før dere har sjekket så vil jeg holde en knapp på groe så lenge det ikke blinker eller piper i panelet når dere har fult pådrag på motoren.

vist båten og propellen er ren så ville jeg sett om noen i nerheten har en diagnose kabel det er mulig å få lånt for og sjekke mens dere kjører om det er noen feil, på min hadde jeg problemer med eksostemp føleren men fikk ikke noen feilmeldinger på den men kunne se under gange at eksostempen plutteslig ble for høy og motoren gikk i nød modus et sekund og slakket ned uten at jeg fikk noen feilmeldinger som ble lagret.

Link to post
1 hour ago, Lunde14 said:

For og sjekke om det kommer nok disel, demonter returslangen fra diselkjøleren, sett den i en 1,5l flaske og vri på teningen og ta tiden, motoren skal ha 240 Liter i timen, på 10 sekunder skal det bli ca 0,6L 

før dere har sjekket så vil jeg holde en knapp på groe så lenge det ikke blinker eller piper i panelet når dere har fult pådrag på motoren.

vist båten og propellen er ren så ville jeg sett om noen i nerheten har en diagnose kabel det er mulig å få lånt for og sjekke mens dere kjører om det er noen feil, på min hadde jeg problemer med eksostemp føleren men fikk ikke noen feilmeldinger på den men kunne se under gange at eksostempen plutteslig ble for høy og motoren gikk i nød modus et sekund og slakket ned uten at jeg fikk noen feilmeldinger som ble lagret.

Ut fra pumpa var det iallefall tilstrekkelig, mener dog det var 180L i timen og ikke 240. Skal få målt dette nøyaktig ut fra returen neste gang jeg er i båten!

3 hours ago, Gullfisk said:

Ville fått båten og propell helt ren for groe først. 
Hvordan er det med dieselfilter? Kanskje det er for lite gjennomstrømning. 

Dieselfilter er nylig bytta, begge to, det var det første vi tenkte det kunne være...

Link to post

Turbotrykk og røyk begrensing er nok noe av problemet her. Klarer du å overliste trykk giveren for ladetrykk med en pumpe eller noe annet(Koble det til et trillebår hjul eller noe= slik at du får trykk inn på sensoren). OM ikke annet vil motorstyringen tro du har ladetrykk og gi på mere diesel( 

Du risikerer sort røyk men du finner ut om motoren kan gi på mere

 

Slike motorer er ganske følsomme for luft og eksos lekkasjer. Det kan være nok til at de aldri kommer opp i turtall. 

 

Link to post

Har opplevd tilsvarende symptomer på Steyr 236 montert i mob-båter på Valhall Flanke Nord og på Hod A plattformen.

Defekt matertykksensor begrenset effektuttaket så mob-båten gikk ca 9 knop.

Motor startet med pådrag begrenset effektuttaket så mob-båten såvidt gikk 8 knop.

Disse motorene skal startes med gass spake i tomgangsposisjon. Gjøres ikke dette så oppfatter ECU at den nye posisjonen gass spaken står i som tomgangsposisjon .

Vedlagt noen dokumenter fra brukermanual.

Steyr ECU feilkoder.jpg

Startprosedyre Steyr.jpg

Steyr oversikt.jpg

Link to post
6 hours ago, Ludolf H said:

Har opplevd tilsvarende symptomer på Steyr 236 montert i mob-båter på Valhall Flanke Nord og på Hod A plattformen.

Defekt matertykksensor begrenset effektuttaket så mob-båten gikk ca 9 knop.

Motor startet med pådrag begrenset effektuttaket så mob-båten såvidt gikk 8 knop.

Disse motorene skal startes med gass spake i tomgangsposisjon. Gjøres ikke dette så oppfatter ECU at den nye posisjonen gass spaken står i som tomgangsposisjon .

Vedlagt noen dokumenter fra brukermanual.

Steyr ECU feilkoder.jpg

Startprosedyre Steyr.jpg

Steyr oversikt.jpg

Kan spaken være så feiljustert kanskje, at maks gass er 2100rpm? Er det noen instruksjoner for å justere gassen i så fall? Den ligger på 800rpm på tomgang, og går fint der, så isåfall må jo ECU tro at hva enn gass vi har er tomgang og justere ned dieselmengden deretter?

Link to post
7 hours ago, Ludolf H said:

Jeg ville først ha sjekket om matetrykkaensoren er defekt

Svikter denne så vil ECU begrense mengden diesel som sprøytes inn. En gammeldags dieselmotor med mekanisk innsprøyting vil pøse på med diesel enten turboen leverer matertykk eller ikke.

Steyr motoren vil ikke gi fullt pådrag dersom ikke matetrykksensoren gir signal

Burde den ikke gi meg en feilkode i så fall? Men uansett, gi den trykk slik at den tror den lader og pøser på med diesel, og vi ser svartrøyk som resultat, hvis den fungerer? Og hvis ikke vil det ikke bli noe mer...

Link to post

Tro matetrykk sensor er feil oversatt fra charge air pressure. Uansett er det lufttrykket etter turboladerns kompressor det er snakk om. Ofte kallt boost pressure sensor eller lignende.

 

Det er røyk begrensnings funksjon som ev gjør at motoren ikke gir på med diesel.

 

Mekaniske turbomotorer hadde ofte mekanisk røyk begrensing(Ofte membran og fjær oppå pumpa 

 

Har faktisk opplevd trøbbel med dette på volvo penta motorer 40 og 43 motor. Samme symptom

 

En enkel sjekk vil være å måle ladetrykk med et manometer. Viser sensoren rett? Er det rør eller boring foran sensoren som er tett? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...