H2 Startet 24.September.2024 Link til dette innlegget Startet 24.September.2024 Har overtatt en hytte og der fant jeg en svært lite brukt Evinrude 15 hk. Har nok ikke vært brukt på 30 år (!). Noe å samle på ? Hvem tar service på slike gamle motorer. Bor i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Den kan godt være god som gull. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Bytt impeller og girolje, rens forgasser og et par nye tennplugger så er den nok igang igjen. Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Dette er gode saker, bør ikke være noe stort problem og få denne i gang igjen forutsatt at den var i orden når den ble satt bort. Gjør som ovenfor nevnt, pluss at du sannsynerligvis også må bytte membraner i bensinpumpe.. Og dersom du ikke vil gjøre jobben så kan jeg kjøpe den av deg. mvh Hans Rune. Sitér dette innlegget Link to post
klemanagement Svart 21.Januar Link til dette innlegget Svart 21.Januar Hvor gammel er den? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Januar Link til dette innlegget Svart 21.Januar Bruker en slik fra 1992 går som en klokke. Måtte skifte CDI enheten og coilene på den for et par år siden men deler er jo å få tak i så ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Januar Link til dette innlegget Svart 22.Januar Bårdp skrev for 15 timer siden: Bruker en slik fra 1992 går som en klokke. Måtte skifte CDI enheten og coilene på den for et par år siden men deler er jo å få tak i så ikke noe problem. Hva var symptomene ? Jeg har en 9,9 Evinrude ca 2000 som går ujevnt på tomgang men verst er at på full rulle dør den helt etter kort tid. Har byttet CDI i vinter og venter på ny Coil fortsatt, så spent på om det løser problemet.. Deler er ikke problem, men ofte lang levering da det sendes fra Amerika og Kina.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bårdp Svart 22.Januar Link til dette innlegget Svart 22.Januar På min var gnisten helt borte. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 24.Januar Link til dette innlegget Svart 24.Januar Erik skrev On 22.1.2025 at 16.02: Hva var symptomene ? Jeg har en 9,9 Evinrude ca 2000 som går ujevnt på tomgang men verst er at på full rulle dør den helt etter kort tid. Starter den igjen med en gang etter den dævver (ja, vokst opp i Grenland) eller er det dødt til den har kjølt seg ned? Evt hjelper det å pumpe for å få den igang igjen. Umiddelbare reaksjonen er trøblete bensintilførsel, muligens bensinpumpe som fusker. Eller generelt graps i forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.Januar Link til dette innlegget Svart 24.Januar Den er litt treig å få i gang igjen etter ufrivillig stopp på max, men kommer som regel etter hvert, i løpet av noen minutter med trim for eldre... Hjelper ikke å pumpe, verken for å få den til å ikke stoppe eller starte umiddelbart igjen. Har renset forgasser, det hjalp ikke. Har byttet Bensin pumpe (men den gamle så egentlig fin ut inni)og CDI/Powerpack, men ikke fått den nye Coilen enda, så pga årstid og været har jeg ikke tatt bryderiet med å test kjøre mellom reparasjonene, og delene er såpass billige at jeg bare bestilte og bytter alt, kan vel ikke skade. Kan nevnes at den hadde ett kjøle problem og nok har gått varm før jeg overtok den, og forrige eier (far) trodde stopp og kjøling var samme problem. Kjøle problemet ser ut for å være løst med Systemrens, men ufrivillig stopp vedvarer. Mistenker at kanskje varmen har skadet CDI eller Coil som sitter festet på hver sin side av toppen, men vet jo ikke sikkert. Krysser fingrene på at en av de delene jeg nå bytter var synderen og at jeg er klar til Torskesesongen begynner i Februar Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bårdp Svart 24.Januar Link til dette innlegget Svart 24.Januar Om den er av typen med CDI enhet inni svinghjulet kan det vøre trøblete. Finnes ombyggingssett dor og få CDI enheter på utsiden av svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 24.Januar Link til dette innlegget Svart 24.Januar Litt ekkel tid av året for feilsøking, men det høres jo temperaturrelatert ut, ihvertfall at den gir seg på fullt pådrag. Noe må kjøle seg litt ned igjen før det vil seg. Det hadde vært interessant å teste for gnist når den har stoppa for deg, og også å måle kompresjon. Begge deler er jo enkelt nok å gjøre, men så var det tida på året da... Ikke kast de gamle tenningsdelene, hvis de ikke er defekte er de antakelig av langt bedre kvalitet enn noe du får tak i i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Januar Link til dette innlegget Svart 27.Januar Bårdp skrev On 24.1.2025 at 13.15: Om den er av typen med CDI enhet inni svinghjulet kan det vøre trøblete. Finnes ombyggingssett dor og få CDI enheter på utsiden av svinghjulet. Min har CDI som egen boks festet på utsiden, og jeg har byttet den (men ikke fått prøvekjørt etterpå). subwoofer skrev On 24.1.2025 at 13.16: Litt ekkel tid av året for feilsøking, men det høres jo temperaturrelatert ut, ihvertfall at den gir seg på fullt pådrag. Noe må kjøle seg litt ned igjen før det vil seg. Det hadde vært interessant å teste for gnist når den har stoppa for deg, og også å måle kompresjon. Begge deler er jo enkelt nok å gjøre, men så var det tida på året da... Ikke kast de gamle tenningsdelene, hvis de ikke er defekte er de antakelig av langt bedre kvalitet enn noe du får tak i i dag. Nei, jeg kaster ikke delene, men vil heller ikke få vite hvilken komponent som gjorde utslaget hvis det nå blir i orden, ikke uten å bytte tilbake til gamle deler en og en til feilen returnerer. Prøve-kjøring i tønna går ann så lenge det er plussgrader, men siden jeg må ha fullt pådrag bør jeg helst utpå, så det er derfor jeg har kvidd meg i snø og minusgrader. Nå er det mer vårlig her, men nå er Coilen på vei, så jeg venter til den også er på før jeg setter utpå igjen tror jeg. Kompresjonstest har jeg tatt, men bare på kald motor. Kan denne endre seg til det verre ved varm motor ? Burde ikke kompresjonen øke med varmt stempel ? Jeg kan også kjøre så lenge jeg gidder med litt pådrag, bare ikke på fullt. Den blir jo varm da også, det er derfor jeg har skiftet bensin pumpe, for det tilsier jo at den ikke få fuel nok på max. Samtidig øker jo frekvensen over CDI/Coil med turtallet, ikke bare temperaturen, så det kan jo være en kombinasjon av flere faktorer.. Teste gnist har jeg ikke fått gjort, annet enn å teste om den starter, men når den ikke gjør det vet jeg ikke om det er gnist nei. Kan man teste gnist enkelt, alene, på sjøen, i dagslys ? Å både dra i snora og kikke etter gnist i en utskrudd plugg som ligger mot gods, mens man er i drift utpå, ser jeg for meg som utfordrende. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar Alle deler mottatt og montert i helga, og klar for prøve-kjøring i tønna. Men den er helt død. Den får fuel (våte plugger) og det er gnist. Men måler nå en kompresjon på bare 50 PSI. I høst var det 90-100 kald. Og da startet den. Nå er den helt død, og jeg byttet tilbake til de gamle delene igjen en for en også innen jeg målte kompresjonen på ny.. 50 PSI er jo ingenting, og det er ikke rart den ikke vil starte da ? Hva kan ha skjedd ? Motoren har stått urørt i garasje i mellomtiden.. En annen rar ting var at forgasseren lakk ut av flotør ventilasjonen når jeg pumpet, så jeg måtte opp med den og sjekke flottøren og tomgangs 'nålen'. Fant ikke feil, men den ble i orden igjen etterpå (altså stenger så det ikke renner over ved pumping). Men en flotør som henger og kompresjon som er vekke av å stå tørt i garasje i 2-3 mnd, er ikke det ganske rart ? PS , det var bare noen få grader pluss i dag, men man skal da kunne benytte en 2 takter fordi om det er kaldt ? Manglende kompresjon, da må man av med toppen uansett, for å kikke, må man ikke det ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.