Jump to content

Gammel Evinrude 15 hk, noe å samle på?

H2

Recommended Posts

Dette er gode saker, bør ikke være noe stort problem og få denne i gang igjen forutsatt at den var i orden når den ble satt bort.

Gjør som ovenfor nevnt, pluss at du sannsynerligvis også må bytte membraner i bensinpumpe..

Og dersom du ikke vil gjøre jobben så kan jeg kjøpe den av deg.

mvh Hans Rune.

• 3 måneder senere...
  Bårdp skrev On 21.1.2025 at 23.10:

Bruker en slik fra 1992 går som en klokke. Måtte skifte CDI enheten og coilene på den for et par år siden men deler er jo å få tak i så ikke noe problem.

Vis hele sitatet  

Hva var symptomene ?

Jeg har en 9,9 Evinrude ca 2000 som går ujevnt på tomgang men verst er at på full rulle dør den helt etter kort tid. 

Har byttet CDI i vinter og venter på ny Coil fortsatt, så spent på om det løser problemet..

Deler er ikke problem, men ofte lang levering da det sendes fra Amerika og Kina..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev On 22.1.2025 at 15.02:

Hva var symptomene ?

Jeg har en 9,9 Evinrude ca 2000 som går ujevnt på tomgang men verst er at på full rulle dør den helt etter kort tid.

Vis hele sitatet  

Starter den igjen med en gang etter den dævver (ja, vokst opp i Grenland) eller er det dødt til den har kjølt seg ned? Evt hjelper det å pumpe for å få den igang igjen. Umiddelbare reaksjonen er trøblete bensintilførsel, muligens bensinpumpe som fusker. Eller generelt graps i forgasser.

Den er litt treig å få i gang igjen etter ufrivillig stopp på max, men kommer som regel etter hvert, i løpet av noen minutter med trim for eldre...

Hjelper ikke å pumpe, verken for å få den til å ikke stoppe eller starte umiddelbart igjen.

Har renset forgasser, det hjalp ikke.

Har byttet Bensin pumpe (men den gamle så egentlig fin ut inni)og CDI/Powerpack, men ikke fått den nye Coilen enda, så pga årstid og været har jeg ikke tatt bryderiet med å test kjøre mellom reparasjonene, og delene er såpass billige at jeg bare bestilte og bytter alt, kan vel ikke skade.

Kan nevnes at den hadde ett kjøle problem og nok har gått varm før jeg overtok den, og forrige eier (far) trodde stopp og kjøling var samme problem.

Kjøle problemet ser ut for å være løst med Systemrens, men ufrivillig stopp vedvarer.

Mistenker at kanskje varmen har skadet CDI eller Coil som sitter festet på hver sin side av toppen, men vet jo ikke sikkert.

Krysser fingrene på at en av de delene jeg nå bytter var synderen og at jeg er klar til Torskesesongen begynner i Februar :ber:

Litt ekkel tid av året for feilsøking, men det høres jo temperaturrelatert ut, ihvertfall at den gir seg på fullt pådrag. Noe må kjøle seg litt ned igjen før det vil seg. Det hadde vært interessant å teste for gnist når den har stoppa for deg, og også å måle kompresjon. Begge deler er jo enkelt nok å gjøre, men så var det tida på året da...

Ikke kast de gamle tenningsdelene, hvis de ikke er defekte er de antakelig av langt bedre kvalitet enn noe du får tak i i dag.

Bårdp skrev On 24.1.2025 at 12.15:

Om den er av typen med CDI enhet inni svinghjulet kan det vøre trøblete. Finnes ombyggingssett dor og få CDI enheter på utsiden av svinghjulet.

Vis hele sitatet  

Min har CDI som egen boks festet på utsiden, og jeg har byttet den (men ikke fått prøvekjørt etterpå).

subwoofer skrev On 24.1.2025 at 12.16:

Litt ekkel tid av året for feilsøking, men det høres jo temperaturrelatert ut, ihvertfall at den gir seg på fullt pådrag. Noe må kjøle seg litt ned igjen før det vil seg. Det hadde vært interessant å teste for gnist når den har stoppa for deg, og også å måle kompresjon. Begge deler er jo enkelt nok å gjøre, men så var det tida på året da...

Ikke kast de gamle tenningsdelene, hvis de ikke er defekte er de antakelig av langt bedre kvalitet enn noe du får tak i i dag.

Vis hele sitatet  

Nei, jeg kaster ikke delene, men vil heller ikke få vite hvilken komponent som gjorde utslaget hvis det nå blir i orden, ikke uten å bytte tilbake til gamle deler en og en til feilen returnerer.

Prøve-kjøring i tønna går ann så lenge det er plussgrader, men siden jeg må ha fullt pådrag bør jeg helst utpå, så det er derfor jeg har kvidd meg i snø og minusgrader. Nå er det mer vårlig her, men nå er Coilen på vei, så jeg venter til den også er på før jeg setter utpå igjen tror jeg.

Kompresjonstest har jeg tatt, men bare på kald motor. Kan denne endre seg til det verre ved varm motor ? Burde ikke kompresjonen øke med varmt stempel ?

Jeg kan også kjøre så lenge jeg gidder med litt pådrag, bare ikke på fullt. Den blir jo varm da også, det er derfor jeg har skiftet bensin pumpe, for det tilsier jo at den ikke få fuel nok på max.

Samtidig øker jo frekvensen over CDI/Coil med turtallet, ikke bare temperaturen, så det kan jo være en kombinasjon av flere faktorer..

Teste gnist har jeg ikke fått gjort, annet enn å teste om den starter, men når den ikke gjør det vet jeg ikke om det er gnist nei.

Kan man teste gnist enkelt, alene, på sjøen, i dagslys ? Å både dra i snora og kikke etter gnist i en utskrudd plugg som ligger mot gods, mens man er i drift utpå, ser jeg for meg som utfordrende.

Alle deler mottatt og montert i helga, og klar for prøve-kjøring i tønna.

Men den er helt død.

Den får fuel (våte plugger) og det er gnist.

Men måler nå en kompresjon på bare 50 PSI. I høst var det 90-100 kald. Og da startet den.

Nå er den helt død, og jeg byttet tilbake til de gamle delene igjen en for en også innen jeg målte kompresjonen på ny..

50 PSI er jo ingenting, og det er ikke rart den ikke vil starte da ?

Hva kan ha skjedd ? Motoren har stått urørt i garasje i mellomtiden..

En annen rar ting var at forgasseren lakk ut av flotør ventilasjonen når jeg pumpet, så jeg måtte opp med den og sjekke flottøren og tomgangs 'nålen'.

Fant ikke feil, men den ble i orden igjen etterpå (altså stenger så det ikke renner over ved pumping).

Men en flotør som henger og kompresjon som er vekke av å stå tørt i garasje i 2-3 mnd, er ikke det ganske rart ?

PS , det var bare noen få grader pluss i dag, men man skal da kunne benytte en 2 takter fordi om det er kaldt ?

Manglende kompresjon, da må man av med toppen uansett, for å kikke, må man ikke det ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...