Jump to content

Fortøyningsløkke - uskreven regel

Camargue44

Recommended Posts

Roger jo skrev 25 minutter siden:

Jeg pleier å si"" lag ei løkke på tamp enden er oppå lås den med tommen ta enden "slangen" tre den opp av dammen rundt trett og ned i dammen"

image.jpeg.8d1dbedc053b9848bd90b75957b2732d.jpeg

«dragen og prinsessen»………..

dragen må gå rett veg rundt prinsessen …..den lille taustumpen skall ligge inne i løkken…..

havner taustumpen på utsiden…..da er det en falsk pålstikk

den falske skall ikke vare like sikker iflg bibelen Ashley !

S/Y Gunga Din

Roger jo skrev 22 minutter siden:

Her er en hvis en venter Storm og en må gå.

image.png.ae8647d21ef9b4a60c124292f2a18025.png

Den er også super. Holder som fy og kan alltid løsnes. Jeg bruker ofte bare 3 halvstikk lagt hver sin vei, det blir nesten det samme...

Hva heter denne? Har blitt beskrevet som "halvstikk med kontratørn" men vet ikke om det er et riktig navn...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Roger jo skrev 22 minutter siden:

Her er en hvis en venter Storm og en må gå.

image.png.ae8647d21ef9b4a60c124292f2a18025.png

Den er også super. Holder som fy og kan alltid løsnes. Jeg bruker ofte bare 3 halvstikk lagt hver sin vei, det blir nesten det samme...

Hva heter denne? Har blitt beskrevet som "halvstikk med kontratørn" men vet ikke om det er et riktig navn...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

En kjapp demo av den jeg bruker

Det låsestikket på slutten må jo strammes en smule mer men det var nå det tidligere som var viktig...

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Gunga Din skrev On 21.12.2024 at 16.09:

ser ut som de gjort rett_______men ikke alltid det hjelper…

Nei, de gjorde ikke rett.

Det blir rett hvis en tar løkke på den grønne  trossa opp i øye på de to hvite og vipper den av pullerten, så er det bare å dra den om bord.

https://www.facebook.com/reel/3942013192699936?fs=e&s=TIeQ9V&fs=e&fs=e&s=TIeQ9V

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

index skrev for 12 timer siden:

Hvorfor er det slik at "båtfolk" elsker uskrevne regler?

Det er vel ikke bare båtfolk... Uansett, denne tråden viser veldig godt at den uskrevne regelen ikke gjelder alle.

Regler er pr. definisjon skrevne. "Uskreven regel" er et begrep man bruker for å gi sin mening tyngde og allmenhet den ikke har. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Roger jo skrev On 28.12.2024 at 19.10:

Dette er dekks besetnings form for humor det kan skje når  det kommer

en ny båt og den skal forlate kaia, da hender det at de skal ha det morro  med de på kaia.

Løser en den nøtta og later som ingen ting, kommer resten av trossene i  rett rekkefølge. 

Code0 skrev for 2 timer siden:

Hvordan får du det til om det er flere tonns belastning på de to andre trossene?

Det blir rett hvis en tar løkke på den grønne  trossa opp i øye på de to hvite og vipper den av pullerten, så er det bare å dra den om bord.

Det er ikke kai folka sitt problem de har frigjort trossa som  båten ville ha, om de på dekk må løsne på de to andre er ikke kai folka sei problem..

Neste gang så løsner båten trossene i rett rekkefølge, garantert.

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Neste gang så løsner båten trossene i rett rekkefølge, garantert.

Hva om de to hvite trossene på pulleren er et annet skip, og ikke kan slakke / ikke er ombord?

Det er vel sjelden et problem med sine egne trosser, det er jo når du har lagt din løkke på en puller, så kommer det en annen båt, legger sin over din, og leier sykkel og sykler til Gamle Skagen...og du skal gå og det blåser frisk fralandsvind. 

Code0 skrev 44 minutter siden:

Jeg har ennå ikke sett noen svare på hvordan man får nedre løkke av pulleren, selv om mange sier det er mulig.

For  tredje og siste gang.

Det blir rett hvis en stikker handa ned i løkka på de to hvite tar tak i den grønne  trossa drar den opp i øye  på de to   hvite vipper den grønne  av pullerten, så er det bare å dra den om bord med vinsjen. 

Det virker hver gang på alt fra 15 til 60 mm trosse

Lag tre løkker og prøv.

Vell overstått JUL.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...