Jump to content

Nye tiltak mot drukning, mer symbolpolitikk?

Blouberg

Recommended Posts

Artikkel i Båtmagasinet omhandler myndighetenes nye tiltak for å få ned ulykker og drukning på sjøen. 

De innrømmer at tiltakene som er iverksatt ikke virker, da må vi selvsagt legge på ende mer restriksjoner.

"Høyere bøtesatser, lavere promillegrense, 40 knops grense for høyhastighetsbevis, påbud om bruk av dødmannsknapp i motorbåter og obligatorisk småbåtregister, er blant forslagene som Sjøfartsdirektoratet nå har ute på høring." 

Mye av dette er diskutert her tidligere, men nå kan det se ut til at dette er noe vi må forholde oss til. Bare det å redusere innslaget for høyhastighets bevis til 40 knop vil jo påvirke veldig mange.

Er det noen her som er høringsinstans?

Link til artikkel (Betalingsmur)   

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Forby bading og ferdsel langs sjø/vann er vel neste korsvei..

Man kan jo undres om det er en underliggende agenda for å robbe folk flest for penger & frihet, for tiltakene har jo null effekt.

Da det skiller kun noen titalls personer i forskjell på drukning fra bil kontra båt, så sier det seg selv at vi har svært få ulykker med båt under gange. Videre regulering er på syltynt grunnlag, og skal samme grunnlag legges til for å regulere andre aktiviteter så er vi på ville veier.

Nå er jo de fleste drukninger i norge ved brygger og elvebredder.  De som kjører i fylla i båt, kommer til å gjøre det uansett om det blir strengere regler! I trondheimsområdet har de vel en liten politibåt på henger, så hvordan de skal håndheve dette vet jeg ikke. Det legges nok ikke noe ressurser i å styrke politiveredskap på sjøen. Har ikke sett noe uvettig kjøring med hverken båter eller vannscooter der jeg ferdes i sommer! Har ikke hørt om noen episoder i Midt Norge.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Man kan jo undres om det er en underliggende agenda for å robbe folk flest for penger & frihet, for tiltakene har jo null effekt.

Husk at det er mange hundre mennesker i dette landet som livnærer seg av å tenke på alle mulige scenarier som kan skje i andres liv og så finne på nye regler.

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Forby bading og ferdsel langs sjø/vann er vel neste korsvei..

Helt ærlig tror jeg den reduserte helseffekten av økt skjermbruk om en sluttet med bading og turer langs sjø og vann ville vært farligere. Rekkverk langs alle brygger og strandsonen kan jo også være et forslag.

Om en skal løse ting med forbud bør en ta med alkohol også.

Det jeg ser er endel ulykker i mørke og høy hastighet. Noen av disse er nok under alkoholpåvirkning, men hvor manglende forståelse for mørkenavigering kanskje spiller en stor rolle også.  Så jeg har tro på et eget nattsertifikat. Kanskje med en fartsgrense. Hvis det for eksempel er tillatt å gå med 8 knop uten nattsertifikat,  så kan det kanskje også få berusede båtførere til å holde farten nede. Forutsatt at politiet har ressurser da.

Dalurfjall skrev 1 time siden:

Obligatorisk småbåtregister?? Hvordan hjelper det? Da får de søkke meg gjøre det statlig og gratis.

Kan ikke forstå hvordan de kan koble register og drukning.  Hør ønsker de nok å benytte sjansen mend lovverket alike vel er oppe til vurdering.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

S/Y Emma skrev for 4 timer siden:

Om man kjører i mørket i høy hastighet (uten å følge skikkelig med), kanskje til og med over promillegrensa, er det manglende forståelse for sunn fornuft som er det største problemet. Og for det finnes det ingen kur.

Jeg tror endel av de som har rent på land om natten tror at de har fulgt godt med. Men det er endel fenomener som man nesten må ha opplevd for å forstå. De fleste som forulykker slik  har sikkert også en fullt fungerende mobil i lommen, hvor de kan hente opp en sjøkart-app på et blunk

snekkerbod skrev 11 minutter siden:

Fordi det er første steg mot periodisk/ EU-kontroll av båter. ?

Det hadde faktisk ikke vært en dum ide, når man ser hvor mye jalla arbeid som er gjort på div båter og hvor lite vedlikehold som er gjort på endel båter. Hadde blitt kvitt mye drit med ett sånt opplegg, hadde også blitt kvitt mange av cowboyene i bransjen. Men jeg er for frihet også, vi trenger ikke nazi Tyskland, Putin eller Kim Jong ung tilstander 

EU-kontroll av båter?

Som om båter på noen måte er like standardiserte som biler.

Hvordan skal man bedømme en færing, snekke, rib, åpen fritidsbåt, ombygd fiskebåt, hjemmelaget seilbåt osv. med alskens utradisjonelle el-, motor-, konstruksjonsmetoder, sikkerhetsutstyr og så videre opp mot noen som helst felles standard?

CE-konstruksjonsstandarder er en ting, men man kan modifisere så mye man vil etterpå - og til og med lage sine egne båter i garasjen.

Og hvor mange tusen byråkrater må man ansette for å følge opp en slik galskap?

Skal man søke kommunen eller Sjøfartsdirektoratet om man vil montere targabøyle, bygge doghouse eller skifte motor?

Blouberg skrev for 14 timer siden:

De innrømmer at tiltakene som er iverksatt ikke virker, da må vi selvsagt legge på ende mer restriksjoner.

TS dette er ikke myntet på deg :smiley:

Det er noe vi kan gjøre noe med også er det andre elementer som ikke er så lett å få folk til å slutte med...
Et eksempel er godt voksne menn (som meg selv) rett og slett må tømme blæra av og til... og når en må, så kan det behovet komme fort, til og med veldig fort... og da blir det stress. Om en da er i ferd med å hoppe iland og en skal finne en passende plass, som er usjenert og ikke glatt+++ ja da går det galt av og til. 
Noen må da for helsikke skjønne at det ikke hjelper med høyhastighetsbevis i en slik situasjon :crazy:

Å sette ned promillegrensen for å vise handlekraft og for å imponere EU er bare så ufattelig skivebom :thumbsdown:

I sommer har jeg stort sett holdt meg rundt Arendal. De jeg har sett som har kjørt slik at folk rister på hue er 95% folk uten båtlivbakgrunn som har gått i butikken, kjøpt dyr båt som går fort. Det er folk som driter lang marsj i om de får en bot på 10.000,-, det gir de stort sett bare noe mer å skryte av... 

Jeg lurer på en dårlig dag hvor mange av disse som "ER" disse som bestemmer nye dustelover og influenserkamanjer. 

Fortsett å hold for øynene så dere ikke ser hvem de nye lovene rammer... joda det er de 99.99% som oppfører seg :puke:

dieselfan skrev 21 minutter siden:

TS dette er ikke myntet på deg :smiley:

DOm en da er i ferd med å hoppe iland og en skal finne en passende plass, som er usjenert og ikke glatt+++ ja da går det galt av og til. 
Noen må da for helsikke skjønne at det ikke hjelper med høyhastighetsbevis i en slik situasjon :crazy:

Utrolig at man ikke evaluerer effekten av høyhastighets bevis før man tenker på utvide det til å gjelde det mangedobbelte antall båter.

2 hours ago, S/Y Emma said:

EU-kontroll av båter?

Mange land som har PKK. Sjekkliste som kontrolleres, inkludert hvor mange meter med bandasje man har i førstehjelpsskrinet etc.

Det er noe jeg har skrevet gang på gang. Veien til helvete er brulagt med gode intensjoner. Vestpåbudet var én brusten. Jeg kan isolert sett ikke se noen motargumenter mot obligatorisk båtregister. Det er få fordeler med 0.02% alkoholgrense for båtfører (sammenlignet med dagens 0.08%), men enda færre ulemper. Allikevel er jeg sterkt motstander - for jeg har sett helvete, og jeg ønsker ikke norsk båtliv å gå samme veien.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...