OlaNorm1 Startet 28.September Del på Facebook Startet 28.September Jeg kjøpte for et par uker siden en 2006 Bella Falcon 26. Motor hadde kun gått 100 timer og var i tillegg påkostet masse nytt før den ble lagt ut for salg. Etter bare to-tre turer, og et par uker uten å bli brukt, ville den ikke starte. Motoren er en Mercruiser 2,8 Cummins 200 HK. Når jeg vrir om nøkkelen, hyler alarmen og lampene for batteri, olje og gløding tenner. Men når jeg vrir nøkkelen til siste trinnet, skjer det ikke noe mer. Ikke en lyd fra motoren. En venn kunne bekrefte at det kom et klikk fra starteren, men det var alt. Jeg oppdaget at strømkabelen var irret, og hovedstrømbryterne hadde rustne poler. Ny kabel til starter og nye brytere er nå på plass, men samme problem. Voltmeteret på dashbordet beveger seg ikke når jeg vrir om nøkkelen, og det synes jeg virker rart. Spenning på alle tre batteriene er 12,75V. Noen som har tips til feilsøking? Er det en "Kill-switch" på disse båtene jeg ikke vet om, men har klart å aktivere? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.September Del på Facebook Svart 28.September OlaNorm1 skrev for 5 timer siden: Motoren er en Mercruiser 2,8 Cummins 200 HK. Legg gjerne til hvilken motor du har OlaNorm1 skrev for 5 timer siden: Jeg oppdaget at strømkabelen var irret, og hovedstrømbryterne hadde rustne poler. Ny kabel til starter og nye brytere er nå på plass, men samme problem. Du skriver nye brytere; vil det si at hovedstrømsbryter også er byttet? Hvis ikke, kanskje uansett så ville jeg lasket over hovedstrømsbryteren og forsikret meg om at strømmen går ut av den. OlaNorm1 skrev for 5 timer siden: En venn kunne bekrefte at det kom et klikk fra starteren, men det var alt. Det "klikket" er veldig ofte relatert til dårlig batteri... men 12.75V er ikke en veldig dårlig hvilespenning. Prøv med en real forbruker og mål spenning på batteriene med en stor forbruker tilkoblet. Strøm på avveie er dessverre ganske vanlig i båt og ofte ser jeg svære stabler med kabelsko oppå hverandre... og jordingspunkter som ser elendige ut... Får noen av forbrukerne dine strøm? Del gjerne noen bilder så skal jeg vedde på at du får svært kompetent hjelp av de som kan strøm (det er dessverre ikke meg) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 29.September Del på Facebook Svart 29.September "En venn kunne bekrefte at det kom et klikk fra starteren, men det var alt." Klikk fra starteren, tyder på at den legger inn startrele og prøver å starte. "Voltmeteret på dashbordet beveger seg ikke når jeg vrir om nøkkelen, og det synes jeg virker rart. Spenning på alle tre batteriene er 12,75V" Volt som ikke faller, tyder på dårlig kontakt et sted i kretsen. Om du er sikker på at all innvolvert kabling og jording mellom batteri og starter er 100%, sjekk startrele og startmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 29.September Del på Facebook Svart 29.September Har du sjekket det enkleste, at gearvelger er midt i nøytral? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
OlaNorm1 Svart 29.September Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September Takk for raske innspill! For å svare på spørsmålene deres: Begge hovedstrømsbryterne er skiftet, i tillegge til kabelen fra hovedstrømbryter til startmotor. -Jeg kortsluttet startmotoren, og både innslag og startmotor fungerte. -Fant frem kablene til gearskifteren og ohmet disse. Bryter for nøytral posisjon fungerte. - Nøkkelbryteren ble målt og fungerte som den skulle. Men da jeg hadde opp bryterpanelet bak rattet, oppdaget jeg at den røde/gule kabelen hadde løsnet i kabelskjøten. Jeg trykket den skikkelig sammen og problem løst! Vred om nøkkel og motor startet! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.September Del på Facebook Svart 29.September Så flott det ordnet seg og veldig bra du gir tilbakemelding. Alt for mange gidder ikke det når ting har ordnet seg Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.September Del på Facebook Svart 29.September hegra skrev for 11 timer siden: Så flott det ordnet seg og veldig bra du gir tilbakemelding. Det er jeg veldig enig i Særlig med tanke på at dette er TS sin første tråd her på Forumet. Skikkelig fin start Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.