øgars Startet 29.September.2024 Link til dette innlegget Startet 29.September.2024 (redigert) Har en Quick ankervinsj der frislipp ikke fungerer fordi hjulet går veldig tregt. Er det noe jeg kan gjøre selv, eller må man bytte hjulet? Redigert 30.September.2024 av øgars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Velkommen til forumet! Det vil nok hjelpe litt om du forteller noe mer. Hva slags quick vinsj har du f.eks? På noen kan man velge om man vil ha frislipp eller ikke. Jeg har eksempelvis en slik en akterut og har valgt bort frislipp pga tungt anker og kjetting. Når du sier hjulet, mener du kabelaret? Er dette lett tilgjengelig? Legg gjerne ut et par bilder, så kommer du til å få hjelp er mitt tips Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Luske_Ludvig Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Ankervinsjer må periodisk pilles fra hverandre for serivice. Bare til å få den inn på arbeidsbenken! Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Du finner manual til disse på de fleste nettsidene som selger dem som nedlastning(pdf). Skal demonteres og rengjøres/smøres årlig Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Jeg har en Quick Balder vinsj. Jeg sliter med det samme. Potensielle problemområder er, -Anker-line som er stiv og skitten, noe som fører til at den sklir dårlig ut. -Ankerlina har rota seg til i kassa under vinsjen. -Trege ruller mellom vinsj og ut av båten. Den røde stopp-klumpen som sitter øverst på lina, den fører til at den ikke sklir lett over ytterste rulle. -Lite og lett anker som ikke gir nok kraft når ankeret slippes. -Feilbruk. Husk rett måte er å trykke på ut, ca 5-6 sekunder til clutchen slipper, så la den gå. -Treghet i ankervinsj-enheten. Quick har en litt annen patent enn andre vinsjer. Den har clutch som bruker 5-6 sekundet på å åpne/lukke, når den er åpnet, så sklir ankerlina lett eller ikke, avhengig av hvordan de andre tingene fungerer. -Å sist, er vinsjen satt opp for frafall? Sjekk nevnte punkter, før du skrur alt ifra hverandre.. Etter flere runder med nevnte punkter, så slipper den ikke ankeret ut på egenhånd.. Grunnet litt stiv line, mulig på tide med ny.., den røde stopp-klumpen blir hengende i ytterste rulle, kanskje tyngre anker hadde hjulpet? Enden på min vise er jeg trykker 5-6 sekunder ut, så trekker ut et par meter, så sklir det selv. Det var min erfaring. Men hvilket hjul er det du sier du plages med? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.