Jump to content

Sjøvannsfilter, dimensjon på fittings og slange

ViksundCummins

Recommended Posts

Hei,

Skal lage T-stykke eller treveis ventil på sjøvanns inntaket for flushing og kjølevæske for vinteren.

Sitter forøvrig på jobb og kommer ikke hjem før jeg skal sette i gang, så tenkte å høre med dere om dere kjenner til denne typen og vet hvilken dimmensjoner det er på fittings og slangen her? :D

Motor er en Cummins QSB 5.9 380hk på en Viksund 340 st.

Skjermbilde 2024-09-30 072051.png

cruiser skrev 51 minutter siden:

Reserve pleksiglass lager du enkelt selv. Bare et forslag…

"Pleksiglass" er PMMA = Polymetylmetakrylat og er sprøtt.
Om en kan få tak på PC = Polykarbonat så er det bedre fordi det ikke er sprøtt.

Kan høres ut som en bagatell, men konsekvensen er :diving:  siden sjøvannsfilteret ligger UNDER vannlinjen på alle båter jeg sett.

Probabiliteten er sikkert liten men når konsekvensen er fatal så vet jeg hva jeg velger.

Tror rett og slett jeg lager meg et oppsett med en lensepumpe for å sirkulere dette uten motoren er i gang.

Tenkte å bruke Rydlyme Marine Descaler.

Fremgangsmåten jeg planlegger:

- Et spann med blandet Rydlyme med en lensepumpen opp i.

- Slange fra lensepumpe til slangen rett etter impellerhuset

- Utak fra slangen som går på eksosen tilbake i spannet.

- La dette sirkulere i 3-4 timer

- Flushe med ferskvann

- Fylle glykol i systemet for å la dette stå over finteren.

Tenkte å prøve med Cocraft HS 400 pumpen som selges på clash olsen.

Ka tenke du om det @Hekri ? :D 

Tja, hvis du får kobla deg utenom impeller slik at vannet går videre gjennom kjølere og ut, kan det sikkert funke. Men det må æ sjå på ei tegning.....

Men, jeg var nettopp innom Volvo Penta her i Tønsberg og spurte om noen dimensjoner. 

De mener at det ikke er noe vits i å lage et slikt system for noe du skal gjøre en gang i året. 

Men de driver med dette inne og kan søle og tørke og vaske uten begrensninger. 

Nå skal jeg åpne opp, og se og tenke, og suge olje og bytte filtere og grue meg til vannsølet.....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Samme som vi gjorde her. Brukte ei Biltema pumpe oppi ei balje med mye vann og systemrens. Vi tok ut impeller. Sto og gikk et par timer. Svart guffe til slutt.  

Fikk ikke målt effekten, temp kanskje ned et par grader etterpå, men ikke markant. 

Men det ser ut til at du har det veldig mye mer romslig rundt motor enn det jeg har.

20241001_163259.jpg.37f6ad15e4c64d5ea533b2dd402e2f58.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev for 1 time siden:

Samme som vi gjorde her. Brukte ei Biltema pumpe oppi ei balje med mye vann og systemrens. Vi tok ut impeller. Sto og gikk et par timer. Svart guffe til slutt.  

Fikk ikke målt effekten, temp kanskje ned et par grader etterpå, men ikke markant. 

Men det ser ut til at du har det veldig mye mer romslig rundt motor enn det jeg har.

20241001_163259.jpg.37f6ad15e4c64d5ea533b2dd402e2f58.jpg

Såg trangt og godt ut der ja😂

Min holder 82 grader, og det er det som er riktig også. Er mest for konservering før vinteren egentlig. Greit å bare gjøre det av og til, så da er det fint å ha en slik pumpe med ferdig fittings liggende.

i følge instruksjonsboken skal faktisk dette gjøres hver 6.mnd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...