Jump to content

Helly Hansen kalesje, vedlikehold

Tittin

Recommended Posts

Gjelder dette Helly Hansen kalesje med duk som likner på den vanlige som f.eks Sagen bruker?

Har en 2 år gammel kalesje fra Helly Hansen av denne typen, det har kommet en del jordslag på den alt. Har ikke behandlet denne annerledes en andre jeg har hatt fra andre levrandører og de har holdt vesentlig bedre! :sad:

Kjenner ikke Sagen, men denne kalesjeduken som omtales i Ingars innlegg er av typen lett-duk i kunststoff. Veldig tynn, stoffet er er som en nylon regndress med helt tett belegg på innsiden. Duken puster overhodet ikke, og er svært utsatt for jordslag dersom det er ikke er tilstrekkelig lufting.

Har nå min andre kalesje på 6 år, den første ødela jeg på 5 år med Ship-Shape pga. MYE jordslag, spesielt om høsten. Sømmene revnet, og duken ble sprø og begynte å lekke på flere steder.

Den nye skal jeg behandle etter oppskriften, og lufte godt om høsten!

Har flyttet disse innleggene herifra.

(Det har skjedd en glipp her. Ifm at vi åpnet for at medlemmene selv kan poste dokumentasjon glemte vi å legge inn regler. Disse kommer snart og vil fortelle at vi, på samme måte som under eksterne linker, ikke ønsker diskusjon eller kommentarer i denne forum-delen. :smiley: )

Når jeg først er inne på dette: Volvo har nå lagt ut bruksanvisninger for alle motorer for nedlasting, se Eksterne linker.

Vi har derfor fjernet de som lå her på baatplassen.

Den "nye" duken til HH ser flott ut, og er lett å vaske og stue bort men...

Ser ut som den har lett for å strekke seg. Om man skulle være så uheldig å støtte seg på kalesjen, går den ikke tilbake. Blir "bulk" permanet som vannet legger seg i....

Noen som har tips?

Børre

Jeg har bare hatt den kallesjeduken ett år - og min var ikke lett å strekke. Sammenlignet med bomullstoffet i de tradisjonelle HH kalleskene var jeg storfornøyd. Opplevde ikke jordslag og ingen lekkasjer. Og måkemøkka fester seg ikke på duken. Jeg skal ha samme type igjen på Bittelite IV - selvom Windy har gått bort fra dem nå.
  • 3 måneder senere...

Har aldri hatt behov for å vaske min HH-kalesje hjemme. Vasking utvendig mens den står på båten funker greit.

Skulle jeg vaske den hjemme, ville jeg brukt badekaret, håndvarmt vann og et syntetisk pH-nøytralt vaskemiddel som f.eks Ajax.

Ellers er kalesjen fantastisk bra. Ingen impregnering nødvendig, men man må ha et bøylesystem som gjør at det ikke kan samle seg vann på toppen av kalesjen. Tyngden av vannet gjør at kalesjestoffet strekker seg for så å aldri strekke seg ut igjen.

HH-kalesje i kombinasjon med et bøyleopplegg der produsenten har spart inn en bøyle og fått et for langt strekk er ingen god kombinasjon. Problemer er størst når båten står på land i regnevær med kalesjen på. Etter sjøsetting vil bølgebevegelser fjerne mesteparten av vannet.

Lotus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...