Jump to content

Autopilot på båt med påhengsmotor?

Bolla75

Recommended Posts

Hei dere kunnskapsrike folk,

Jeg har kjøpt meg en Hansvik Aqua 21 fot med en Mercury 80 hk på, den er det pr i dag ikke hydraulisk styring på, noe jeg tenker å sette inn. I den forbindelse tenker jeg å skulle sette på en autopilot, jeg drar mye og setter dermed mye kveitevad og liner, så en hjelpende 'hånd' med å holde kursen ville være kjekt. Kan noen anbefale ett system som fungerer her? Har søkt på forumet men finner stort sett eldre tråder på temaet.

Så all informasjon og kunnskap mottas med takk 

Mvh

Bolla

Det er veldig praktisk hvis autopiloten kan integreres med kartplotteren, hvis plotteren støtter dette. Da kan du velge gå til waypoint eller et hvilket som helst annet punkt på kartet eller følge en rute og vil da få spørsmål om autopiloten skal styre mot målet du navigerer i mot. 

Så hvilken produsent og modell har du av kartplotter?

Jeg har hatt Simrad autopiloter I snart 20 år, 3 forskjellige generasjoner, og har vært svært godt fornøyd med disse. Har nå NAC-2 med AP44 betjening integrert med Simrad NSX og NSS Evo3S multifunksjonsskjermer. 

Lowrance og Simrad er begge Navico varemerker og bruker de samme autopilotene. Rimeligste alternativ er Lowrance Pilot-1 sammen med Simrad GO7 XSR. Denne autopiloten kontrolleres fra plotteren, har bare en auto/standby knapp i tillegg. Kan utstyres med trådløs fjernkontroll. 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=59190972&srsltid=AfmBOoqHPzfsXcFcFRHBmb1kJGs6EtCrmniDn_umrUWxiyWKdpEY_3-c

Vær klar over at de rimeligste autopilotene fra Raymarine (med pump 0.5) og Garmin (med 1.0l pump) ikke virker særlig bra i lave hastigheter. Hvis en studerer nettsidene til Raymarine og Garmin nøye vil en finne informasjon om at disse autopilotene ikke anbefales til slow trolling. Lowrance Pilot-1 bruker en pumpe med samme kapasitet som det som brukes med Simrad NAC-2 autopilot computere og fungerer bra i lave hastigheter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...