Jump to content

Hvilken motoroljekvalitet?

torbi

Recommended Posts

skal skifte motorolje snart, eg har hatt flere båter tidligere (billigbåt)....

men nå må eg være mere nøye pga har dyr båt nå :yesnod:

hva slags olje bør eg bruke til perkins motor :confused: hørte alltid av folkene at det må være av god kvalitiet.. eg har alltid brukt olje av biltema og andre produkter (billige olje)....

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Er trygg på at oljen fra Biltema helt ok!

Den er levert av Statoil.

Men har tenkt samme tanker som deg og kjøpt noe som er dyrere. Men, om den er bedre vet jeg ikke? :crazy:

Det som er viktigst når man velger olje er viskositeten.

Din perkins er vel ikke en ny motor, å ut fra dette er det ikke best å velge Syntetisk olje.

Anbefaler deg å ta kontakt med en seriøs bilrekvisita butikk. Forklar dem hva slag motor du har og hvor gammel den er.

Der får du nok de beste anbefalingene!

PS! Det er dumt å spare noen få kroner på noe så viktigt som dette!

Bruker felleskjøpets SUPER TURBO PLUSS mineralsk sae 15w-40 laget av Statoil

DETTE SKRIVER DE OM OLJEN..... Mye å spare på motorolje

Kjøper du motoroljen på ordinære bensinstasjoner eller hos merkeverkstedet ditt, betaler du antageligvis alt for mye per liter. - Før hadde vi Esso. Vi har vært i markedet med et anbud hvor vi spesifiserte hvilken olje vi ønsket oss, og denne gangen var det Statoil som vant, sier kjedesjef i FK-butikkene sentralt, Trond Østby til Vesterålen Online.

LES også her ... http://www.vol.no/magasin.asp?F=A&N=2766

Bruker felleskjøpets SUPER TURBO PLUSS mineralsk sae 15w-40 laget av Statoil

Jag anväder oxo denna oljen Super Turbo ...en mineralolje som går till Turbo diesel motorer

använder samme olje i både bilen (Tdi) som i båten MD31A (uten turbo)

klart mest ekonomisk....beteckningen som står på 20liters dunken API ett eller annet stemmer

med vad som står i instruksjonsboken både til Pentan o bilen.

byter olje i båten varje säsong o i bilen runt 750-1000mil.

S/Y Gunga Din

Olje er olje.MEN innholdet i den er forskjellig fra produsent til produsent, og til den som produsenten selger oljen sin til. Tilsetningstoffene i oljen skaper forskjellige kvaliteter og dermed forskjellige priser, i og med at det er skrevet så mye om olje i tidligere emner skal ikke jeg nå legge meg ut i den diskusjonen, men du får hva du betaler for. hadde jeg hatt motor til 300.000,- så hadde jeg ikke spekulert på om jeg skulle kjøpt "billig" olje. Fyll Mobil 1 gull og la mororen din ha det godt så har du det godt du og.

Perkinsen er en gammeldags motor, og meget solid. Uansett så trenger den riktig olje. Ikke fyll på Mobil 1 helsyntet som det anbefales, bruk heller Fischers råd og en god mineralolje fra felleskjøpet, topp kvalitet og riktig pris. Evt. kan Regionol anbefales, ingenting i veien med biltema for den saks skyld. Denne motoren har nok gått på mineralolje hele livet så da bør man ikke uten videre gå over til helsyntet, grunnen er at denne løser opp avleiring og grums (bedre renseeffekt) og kan få motoren til å lekke eller tette til oljekanaler (selvsagt i verste fall). Husk å kjøpe 15w-40 til marinemotorer, ikke 5w-40 eller noe sånt.

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)

Volvo vil ikke høre om helsyntetisk olje på sine marinemotorer (diesel), iallefall ikke de litt eldre motorene, men har ingen holdbar teknisk grunn for å hevde dette...?

Selv kjører jeg på en god 15-40w mineralolje og bytter HVER høst.

Noen som kjører eldre Volvo diesel på helsyntetisk her....?

Det er likegyldig hvor oljen kommer fra så lenge den har riktig viskositet og API-betegnelse!

Det er korrekt. I tillegg ville jeg for en marinemotor, som vanligvis har høyere bunnpannetemp enn bil, benyttet olje beregnet for turo. Mulig at dette er bakt inn i API.

For en Perins vil jeg tro 15W- 40 Turbo er greit.

Mener Bilema ikke selger annet enn 10W- 30 Turbo. Den oljen kan bli litt lett. GM "nekter" den oljen til min motor.

Det er korrekt. I tillegg ville jeg for en marinemotor, som vanligvis har høyere bunnpannetemp enn bil, benyttet olje beregnet for turo. Mulig at dette er bakt inn i API.

For en Perins vil jeg tro 15W- 40 Turbo er greit.

Mener Bilema ikke selger annet enn 10W- 30 Turbo. Den oljen kan bli litt lett. GM "nekter" den oljen til min motor.

oki, da føler eg at eg har fått svar fra dere, takker :yesnod: , eg skal hvertfall bruker 15w-40 regner med hos felleskjøpet (statoil). takk igjen,da kan eg dra på båttur :fishing: med ny olje med god samvittighet :wink:

Hvordan er det med motorolje til moderne 4-takt påhengere. Suzukipusheren her i Trondheim selger Penzoil, og leverer også det med motoren. Er den bra/mindre bra eller er det andre oljer som er bedre ?

Man skal ikke skru oljehysteriet for høyt. Pensylvania Oil Company (eller noe slikt) leverer sikkert bra olje. Men det gjør også Biltema og Felleskjøpet. Turbo-traktorer som ligger og hyler bortover jordene går ikke på skvip de heller, for å trekke en sammenligning. Så skriver man om Statoil smøreoljer. Hvor kommer nå de fra? I hverfall ikke fra Statoil Mongstad, eller Statoil Kalunborg. For noen år siden (10 år) kom oljen fra BP. Se det motordoktoren skrev en linje om, det er riktig. Pass på API-betegnelsen.

I tillegg ville jeg for en marinemotor, som vanligvis har høyere bunnpannetemp enn bil, benyttet olje beregnet for turbo. Mulig at dette er bakt inn i API.

Det er det. Påse at oljen ikke har dårligere API-grad enn CE (bokstav nr. 2 skal ikke være tidligere i alfabetet enn E), så er oljen beregnet på en turboladet dieselmotor. Og jeg gjentar: Ikke bry deg om hvor oljen kommer fra, se på prisen, SAE-viskositet og API-grad. Hvis en forhandlere prøver seg med at bare deres olje er god nok, bør du konfrontere ham med det jeg har skrevet her.
  • 2 måneder senere...

hei igjen :smiley: , No vil eg forteller litt om hva eg har gjort no, kjøpte motorolje hos felleskjøp 15/40 mineral, og skiftet olje,oljefilter og dieselfilter pluss renset ferskvannskjøling med "system rens" og no viser temp.måler mere midt i grønn sone mot nær rød sone, så no er eg fornøyd :flag: ,

så no venter eg på bedre vær så monterer eg cps antenne til kartplotter og ny lanterne mast. :seeya: , no tar eg påske øl :drink:

hei nibba, er enig med deg ang. olje hos biltema, eg tør ikke :nono: å kjøpe olje hos biltema selv om de sier det går an, det eg krever er at det skal være 15/40 og det har de ikke på biltema, eg kjøpte hos felleskjøpet og de sier den kommer fra statoil..... :smiley:

Det florerer en mengde myter rundt olje - hør på motordoktoren - det er API og viskositeten som teller. På min Perkins 4.108 er jeg anbefalt å bruke 20-50 olje. Bruker jeg tynnere olje vil trykket bli noe lavt med varm motor på sakte fart - dvs. alarmen piper når jeg slakker ned.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...