Jump to content

Hvilken motoroljekvalitet?

torbi

Recommended Posts

det eg krever er at det skal være 15/40 og det har de ikke på biltema, eg kjøpte hos felleskjøpet og de sier den kommer fra statoil..... :smiley:

Er det noen spesiell grunn til at du stiller dette viskositetskravet til olje da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det florerer en mengde myter rundt olje - hør på motordoktoren - det er API og viskositeten som teller. På min Perkins 4.108 er jeg anbefalt å bruke 20-50 olje. Bruker jeg tynnere olje vil trykket bli noe lavt med varm motor på sakte fart - dvs. alarmen piper når jeg slakker ned.

Et meget viktig poeng du har her. En rekke nyere høyt belastede motorer krever SAE 50 olje da de går med høyere driftstemperatur enn det som har vært vanlig tidligere.

Hvilken type er den 20-50 oljen du refererer til. (antar du mener 20W-50, eller??) Min erfaring er at det er fortsatt få SAE 50 oljer på markedet.

:cool:

På min Perkins 4.108 er jeg anbefalt å bruke 20-50 olje. Bruker jeg tynnere olje vil trykket bli noe lavt med varm motor på sakte fart - dvs. alarmen piper når jeg slakker ned.

Jeg har hatt et par biler der jeg på grunn av slitasje har vært nødt til å benytte 20W-50 olje. Problemstillingen var som du sier, at oljetrykket svikter med varm motor og tomgangsturtall. 20W-50 oljen gjorde jobben den, oljelampen sluttet å lyse og motoren fikk en litt finere gange når den ble varm. Forbruket gikk også ned. Minuset var at den eneste oljen jeg fant som ble levert i denne viskositeten var Valvoline sin Racing serie, og denne var ikke helt billig. Men men, så lenge det fungerer så får man vel være fornøyd. Alternativet er en overhaling, og det blir jo fort litt dyrt! Så hvis man kan utsette overhalingen noen år så er det verd de ekstra kronene for den rette oljen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

hei nibba, er enig med deg ang. olje hos biltema, eg tør ikke :nono: å kjøpe olje hos biltema selv om de sier det går an, det eg krever er at det skal være 15/40 og det har de ikke på biltema, eg kjøpte hos felleskjøpet og de sier den kommer fra statoil..... :smiley:

Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne: SAE-betegnelsen har INGENTING med oljens kvalitet å gjøre - bare dens viskositet (flyteevne).

Det florerer en mengde myter rundt olje - hør på motordoktoren - det er API og viskositeten som teller.

Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv.

SAE 10W-40 og SAE 15W-40 er ikke to forskjellige verdener. Deres viskositetsindekser er forholdsvis like, så ikke heng dere opp i dem her. Se på API-betegnelsen! Sørg for at den minst er CE (dette gjelder dieselmotor) - altså at den andre bokstaven ikke kommer tidligere i alfabetet enn E.

Det er ikke trollmenn hos Felleskjøpet eller Biltema som har sittet og blandet inn i smøreoljen de stoffene som har gitt dem egenskapene de har, like lite som det er guruer hos bilforhandlere som har gitt bilene de egenskapene de har når de overleveres til kundene. Jobben med å gi smøreoljene deres egenskaper er gjort av oljeselskaper. (Her ser jeg bort fra tilsetningsstoffer som brukeren selv kan tilsette etter at han har kjøpt oljen).

Bruker alltid olje fra Volvo Penta til båten.

Helt bortkastet! Volvo lager jo ikke noe olje og tror du virkelig at de kjøper det beste som er på markedet, eller tror du de får laget en egen olje som egner seg best til sine motorer? Nei, kjøp olje på biltema, den er mer enn bra nok(tilfredstiller alle krav samtlige oljeprodusenter og motorfabrikanter stiller) til alle motorer som ikke er rene racing-utgaver.

Men for all del hvis dere heller vil betale 3 ganger prisen så gjerne for meg. Jeg kjøper heller en god flaske vin ekstra og setter meg til rette i en lun vik....

Jeg tror ikke at anbefalt bruk av 20-50 olje nødvendigvis har med slitasje på Perkins 4.108 å gjøre som Index antyder (men kan selvfølgelig ha det). Motoren bruker lite olje og er lettstartet under alle forhold, men har ikke oljekjøler. Anbefalingen kom fra Dieselservice i Tønsberg som har spesialisert seg på Perkins. Jeg har kjøpt oljen fra Essoforhandler i Larvik og prisen var ikke avskrekkende. Jeg tror alle oljeselskaper leverer oljer med viskositet opp til 50, men må kanskje bestilles.

Jeg sjekket oljen jeg bruker på min 4t utenbordsmotor, 90HK. Har brukt biltemas olje 10W40 med API SJ/CF. Sjekket hva spec på den rådyre originale oljen fra Quicksilver var - og det var SAE 10W30 og bare API SG/CE... Mulig de har puttet oppi masse lurendreierstoffer - for i forhold til Biltemaoljen - blir jo da originaloljen klart dårligere....

• 1 måned senere...

Etter å ha lest denne tråden så reiste jeg til Felleskjøpet for å kjøpe Super Turbo Pluss oljen til min Volvo KAD 43 motor. Jeg sjekket imidlertid med spesifikasjonene i brukerhåndboken og der sto det at oljen minst måtte være ACEA E3, mens Super Turbo Oljen var bare ACEA E2...

Jeg bestemte meg da for å kjøpe den delsyntetiske Super Turbo D5 i stedet. Denne har E5/E3.... Det eneste som ikke stemte med spesifikasjonene var at denne er SAE 10W-40 i stedet for 15W-40 som også er spesifisert i brukermanualen. Jeg forstod ut fra et innlegg fra Motordokteren at det ikke var så viktig med 10W eller 15W. Stemmer dette og er det ok å bruke denne delsyntetiske oljen?

Hilsen Jens

(...) Jeg sjekket imidlertid med spesifikasjonene i brukerhåndboken og der sto det at oljen minst måtte være ACEA E3, mens Super Turbo Oljen var bare ACEA E2...

Jeg bestemte meg da for å kjøpe den delsyntetiske Super Turbo D5 i stedet. Denne har E5/E3.... Det eneste som ikke stemte med spesifikasjonene var at denne er SAE 10W-40 i stedet for 15W-40 som også er spesifisert i brukermanualen. Jeg forstod ut fra et innlegg fra Motordokteren at det ikke var så viktig med 10W eller 15W. Stemmer dette og er det ok å bruke denne delsyntetiske oljen?

Hilsen Jens

"Super Turbo", Øystein Sunde kunne knapt ha gjort det bedre. Det ligger ingen standard bak denne betegnelsen. Men ACEA, som overtok klassifiseringen til MMCM, er basert på en standard. ACEA er en sammenslutning av europeiske bilfabrikanter. ACEA-spesifikasjonene kan ikke sammenlignes med API, fordi førstnevnte grupperer smøreoljene etter viskositet, og som vi vet, så sier ikke den noe om kvaliteten. Valg av 10W eller 15W får feinschmecker gjøre. Jeg ville ikke blunke for å skifte den ene med den andre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...