Jump to content

Yanmar RCD-3YM30X1, kommer helt fint støv av luft i returen.

lgb

Recommended Posts

Hei og velkommen til båtplassen.:smiley: 

lgb skrev for 3 timer siden:

Båten får finkorna luft i returen å inn på motoren. 

Den var litt vanskelig å forstå for returen går vel til tanken eller tilbake til forfilter, og ikke tilbake til motoren. Litt usikker på hva du mener her. Litt luft i oppstarten trenger ikke være så ille. 

lgb skrev for 3 timer siden:

Varer fra 1 til 10 sekunder. Så går den normalt noen minutter. 

Dette må du forklare bedre. Forstår jeg riktig at motoren stopper etter noen minutter? 

Slutter det å komme luft i returen etter disse sekundene og bare diesel eller kommer det ingen av delene?

Svarer du på dette så blir det lettere å hjelpe. Har ikke kjennskap til denne motoren så bilde av det du har lagt opp hadde også hjulpet, men det du opplever med luft tror jeg ikke er så unormalt så fremt ikke motoren stopper da.

Så en litt bedre beskrivelse så hjelper det:smiley:

Bruker ei kvit bøtte på dekk  for å mate motoren med. Får og utelukke sugesida.Kobla returslangen å på bøtta. Motoren begynner å fuske etter ca 10 min. Når han fusker kommer det luft, fin bobler som støv i returen. Det er da motoren slakker ned.Varer noen få sekunder. Så tar den seg opp igjenn. Aldri stoppa heilt. 

Er ikke noe god til å forklare ?

Redigert av lgb (see edit history)

Da lurer jeg på om du tar slangene eller røra ut av bøtta mellom startforsøkene. Gjør du det kommer det jo ny luft til og da må systemet normalt luftes. Har du luftet systemet etter boka? Litt vanskelig når vi ikke vet hvilke kunnskap du allerede har.

At det skummer luft i returen viser faktisk at selvutluftingen fungerer, men selvutluftinga klarer bare å takle små mengder luft. Så da blir det spørsmål om du har luftet mellom hver gang slange eller rør har vært ute av bøtta?

Og hvorfor bruker du bøtta? Er det fordi motoren stoppet ?

hegra skrev 1 time siden:

Da lurer jeg på om du tar slangene eller røra ut av bøtta mellom startforsøkene. Gjør du det kommer det jo ny luft til og da må systemet normalt luftes. Har du luftet systemet etter boka? Litt vanskelig når vi ikke vet hvilke kunnskap du allerede har.

At det skummer luft i returen viser faktisk at selvutluftingen fungerer, men selvutluftinga klarer bare å takle små mengder luft. Så da blir det spørsmål om du har luftet mellom hver gang slange eller rør har vært ute av bøtta?

Og hvorfor bruker du bøtta? Er det fordi motoren stoppet ?

Bøtte eller kal det tank på dekk For å utelukke feil på sugesida. Diesel slanger ned til pompe og retur inn på bøtta med skøyte stykker så gjør det tett helt nede på bøtta så ho blir en tank. Oppdaga da at kvar gang båten fuska kom det en liten puff med veldig små luftbobler. Selvsagt lufta . Skifta filtra, slanger, ny Fødepompe. Hvert inne med dysene og skifta spisser. Inn med selve dieselpompa nå.

Problemet er at motorn fusker. Nesten stopper men kommer igjenn.  Problema er ikke før den har godt ca 10 min.

Vel, det du skriver om alt du har gjort er ikke selvsagt for oss før du skrev det nå.:smiley: Forstår jo at du har peiling. Men vet at  noen av disse har returen til forfilter og ikke til tank. Det er ikke den beste løsning for luft som kommer inn i systemet går i en evig runddans og kommer ikke ut. Så jeg hadde ført returen til tanken hvis den ikke allerede er slik.

index skrev for 4 timer siden:

Jeg ville ha begynt med å sjekke matepumpa. 

Han har jo ny matepumpe, men man vet jo aldri. Kan jo bli tett om dieselen er skitten. Motoren oppfører seg jo temmelig likt som Goddis sin i en annen tråd som ligger ute nå. Forstår høytrykkpumpa også er levert inn til service så kanskje det løser problemet.

Fikk ikke svar på hvordan returen oppførte seg . Altså om det renner diesel hele tiden mens motor går eller bare når det kommer luft.

Mener også at diesel som blir varm skummer. Kan det være det som skjer? Eller er jeg på bærtur?

hegra skrev 21 minutter siden:

Han har jo ny matepumpe, men man vet jo aldri.

lgb skrev On 1.10.2024 at 18.33:

Skifta å sjekka alt unntat dieselpompe.

Det var her jeg ble litt forvirret. Men hvis matepumpa er ny så er det nok ikke det. To pumper har neppe samme feil. 

Det er mulig at overhaling av høytrykkspumpa er det som skal til. Om en av plungerene lekker så en av dysene ikek får nok diesel, så kan det nok føre til økt temperatur på dysespissen og tilhørende skumming. Men litt rart at det kommer og går på den måten da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
hegra skrev for 12 timer siden:

Kobla på elektrisk matepompe i tilegg. Kommer diesel i retur ja. Diesel går rett i tank.dysene sendt inn å skifta spisser. Det eg såg når vi tok ut dysene såg eg 2 var svart/sota på enden. Den siste rein. En som nevner plunger kan vere tett. Er det en vetil på selve diesel pompa. Var det hjelpern min lura på no. Var diesel dyr ca 5 mnd før det skjedde. Vart renska å skifta filter etter det.

index skrev 15 minutter siden:

Det var her jeg ble litt forvirret. Men hvis matepumpa er ny så er det nok ikke det. To pumper har neppe samme feil. 

Det er mulig at overhaling av høytrykkspumpa er det som skal til. Om en av plungerene lekker så en av dysene ikek får nok diesel, så kan det nok føre til økt temperatur på dysespissen og tilhørende skumming. Men litt rart at det kommer og går på den måten da...

lgb skrev 53 minutter siden:

Var en her som nevnte at det ligna på en annen på et innleg under her. Finner det ikke igjenn. Hva var navnet ?

Tråden heter  ( perkins 6354 får ikke turtall ) skrevet av Goddis 77.

Jeg er håpløst treg med data så link får jeg ikke til. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...