Jump to content

Tettningsmiddel som kan trekke inn bak fenderlist?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

index skrev 7 minutter siden:

Capt Tolley egner seg egentlig bedre til feilsøking enn permanent rep synes jeg, om det blir tett holder det skjelden mer enn noen måneder. 

Jeg har brukt Capt Tolley for vinduer, og det har blitt permanent tett. Det holder ihvertfall tett fremdeles, det er rundt 15 år siden jeg brukte det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 17 minutter siden:

Jeg har brukt Capt Tolley for vinduer, og det har blitt permanent tett. Det holder ihvertfall tett fremdeles, det er rundt 15 år siden jeg brukte det.

OK. Hos meg virket det bare midlertidig. Men fordelen er at du ser veldig lett hvor det trekker inn, og hvor det er tett. Så da går det fint å legge litt rutetetning på der det trakk inn. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det kan virke som Capt. Tolley er litt var for bevegelser. Hos meg har den holdt tett i over ti år steder med lite bevegelser, mens andre steder, typisk i nærheten av vinsjer og innfestninger til riggen (der det kan bli bevegelser) ble dette feil produkt å bruke.

For din del @Karlsenkystfiske ville jeg i første omgang ha prøvd Capt. Tolley. Samtidig som du kan være klar over at den oftest må påføres flere ganger før den tetter godt nok. Den er, så vidt jeg husker, lateksbasert og vil bygge seg opp mer og mer for hver gang den påføres (må få tørke mellom påføringene). Er lekkasjen stor kan det være du må bruke den mange ganger før du ser noe resultat. Hvis du ikke merker forskjell etter en del påføringer er det sannsynligvis bedre å gå for andre tettemidler.

index skrev On 2.10.2024 at 13.34:

OK. Hos meg virket det bare midlertidig. Men fordelen er at du ser veldig lett hvor det trekker inn, og hvor det er tett. Så da går det fint å legge litt rutetetning på der det trakk inn. 

Det fordrer vell at man har visuell tilgang fra innsiden? Her er det kledning utenpå selve skroget, så jeg vet ikke riktig hvor. Vet bare at det blir vått i kjølen når sjøen slår på styrbordsida. Klarte ikke å få inn noe vann med høytrykkspyler.

Hakkannen skrev On 2.10.2024 at 15.27:

Det kan virke som Capt. Tolley er litt var for bevegelser. Hos meg har den holdt tett i over ti år steder med lite bevegelser, mens andre steder, typisk i nærheten av vinsjer og innfestninger til riggen (der det kan bli bevegelser) ble dette feil produkt å bruke.

For din del @Karlsenkystfiske ville jeg i første omgang ha prøvd Capt. Tolley. Samtidig som du kan være klar over at den oftest må påføres flere ganger før den tetter godt nok. Den er, så vidt jeg husker, lateksbasert og vil bygge seg opp mer og mer for hver gang den påføres (må få tørke mellom påføringene). Er lekkasjen stor kan det være du må bruke den mange ganger før du ser noe resultat. Hvis du ikke merker forskjell etter en del påføringer er det sannsynligvis bedre å gå for andre tettemidler.

Tenker jeg kjøper en halvliter og skyter i blinde ;) Nå går vi jo mot den kalde årstiden. Er det noe krav til temperaturer for at den skal krype og herde?

En ting du kan prøve er å borre et par f.eks 5mm hull nedenfra og opp på det laveste punktet i fenderlisten slik at vann ikke samler seg i listen. Ikke umulig at det kan løse problemet (selv om lekkasjen som sådan ikke tettes).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 7 minutter siden:

En ting du kan prøve er å borre et par f.eks 5mm hull nedenfra og opp på det laveste punktet i fenderlisten slik at vann ikke samler seg i listen. Ikke umulig at det kan løse problemet (selv om lekkasjen som sådan ikke tettes).

Ja et lite hull eller to kan vel ikke skade all verdens :)

Karlsenkystfiske skrev 19 minutter siden:

Er det noe krav til temperaturer for at den skal krype og herde?

Så vidt jeg husker er laveste (anbefalte) brukstemperatur på 7 grader. Vil nok helst være en fordel om temperaturen er et stykke over dette om den skal tørke raskt. Har du mer igjen etter bruk er det en fordel å ta med flaska hjem for oppbevaring, den er lateksbasert og liker ikke frost. 

Hakkannen skrev On 6.10.2024 at 19.21:

Så vidt jeg husker er laveste (anbefalte) brukstemperatur på 7 grader. Vil nok helst være en fordel om temperaturen er et stykke over dette om den skal tørke raskt. Har du mer igjen etter bruk er det en fordel å ta med flaska hjem for oppbevaring, den er lateksbasert og liker ikke frost. 

Da blir det nok ikke noe testing føt til våren. Ville vært oppsiktsvekkende om vi så temperaturer over 7 grader her igjen :)

index skrev 53 minutter siden:

Hullet må være på laveste punkt når båten ligger normalt. Og det er neppe helt akterut...

Nettopp, det er et viktig poeng.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
husky dane 85 skrev On 10.10.2024 at 10.05:

Men her kjem jo vatnet uhindra inn og

Joda! Men er 10 meter frem til der det kommer inn da.

index skrev On 10.10.2024 at 10.10:

Hullet må være på laveste punkt når båten ligger normalt. Og det er neppe helt akterut...

Hvorfor skulle det ikke være det? Her er nå motoren bake, redskaper bake, ballasttanker bake. Så i dette øyeblikket er det helt klart lavest :)

Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden:

Joda! Men er 10 meter frem til der det kommer inn da.

Hvorfor skulle det ikke være det? Her er nå motoren bake, redskaper bake, ballasttanker bake. Så i dette øyeblikket er det helt klart lavest :)

Ja, men da har du jo ikke noe problem da! Så fint!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 måneder senere...
SveinHa skrev On 6.10.2024 at 18.55:

Riktig som SveinHa skriver. Vet mange med eldre Viksund Goldfish ol.  som hadde dette problemet. De tettet med sika eller teck7 i overkant av fenderlist, og borret drenering i underkant av fenderlist. Selv om du har åpning helt akterut (der ved skaden) så kan vannet hindres lengre fremme fra å renne helt akterut. og derved trenge inn pga det.

Karlsenkystfiske skrev On 6.10.2024 at 18.49:

Det fordrer vell at man har visuell tilgang fra innsiden? Her er det kledning utenpå selve skroget, så jeg vet ikke riktig hvor. Vet bare at det blir vått i kjølen når sjøen slår på styrbordsida. Klarte ikke å få inn noe vann med høytrykkspyler.

Det er kanskje sjøen som slår oppunder fenderlista som lekker inn da om ikke det kom noe med høytrykkspyler. Kanskje prøve å legge en god hulkil mellom skrog og fenderlist på undersiden. Ser litt ut på de siste bildet som overdelen overlapper skroget i sammenføyningen, så mulig det må tettes fra undersiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...