Jump to content

Råteskade i mahogni, hva bør jeg gjøre?


Svein Thomas

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har akkurat overtatt en vakker Storebro Storö 34. Denne har desverre en stygg råteskade på styrbord side i fremre lugar, rett under vinduet (overgang dekk / hytte )

Dette må jeg på en eller annen måte fikse i løpet av vinteren. Men spørsmålet er hvordan.

 

Først, hvordan angriper jeg problemet. Tar jeg av hele siden og fremre vindusvegg og skjærer bort råteskaden til jeg finner friskt tre?

Eller bytter jeg ut hele bjelken og vegg/vindus innsatser? 

Hvordan lapper jeg ev best sammen om jeg bare tar bort deler av dette og setter inn friskt treverk der hvor råten har oppstått?

 

 

Og hvordan fester jeg det sammen? Epoxy og treplugger?

Og det ser jo ut som det er gjort en fiks her før i og med at deler av denne ytre listen er byttet før. 

 

Vedlagt finner dere bilder av skaden både fra inn og utsiden.

IMG_1814.JPEG

IMG_1815.JPEG

IMG_1816.JPEG

IMG_1818.JPEG

IMG_1819.JPEG

IMG_1840.JPEG

IMG_1841.JPEG

IMG_1843.JPEG

Link to post

Hei, gratulerer med kjekk båt😀👍 Leit med lekkasjen som har ført til at du nå sitter med en del merarbeid, men heldigvis ikke en umulig jobb. Som med mye annet er det flere veier til målet. 
 

Har sett enkelte gå for hillbilly-metoden; å grave ut det man finner av råte, la trevirket få tørke ut skikkelig og så bygge opp igjen med epoksy og sparkel. Får man det tett, slik at det ikke lekker inn mer ferskvann, og klarer holde luftfuktigheten inni båten på et akseptabelt nivå får man jo forlenget båtens praktiske brukslevetid noen år, men pent og særlig fagmessig er det ikke. Det blir noe annet med mindre skader, men hadde likevel ikke anbefalt en slik metode. Ser ikke ut i måneskinn, selv uten måne.
 

De mer varige og fagmessig korrekte metodene er enten å skjøte og felle i (kalles også spunse) nytt virke, eller å skifte ut de skadede elementene i sin helhet. Mahogny er såpass dyrt og eksklusivt at den første metoden gjerne er lettere å velge framfor å skifte ut elementene i sine fulle lengder, så dette er jo et valg man må ta. Styrkemessig sett vil du kunne oppnå tilnærmet samme styrke ved å skråskjøte med en skjøt på 12x tykkelsen av treet (eller mer) og lime med epoksy, eventuelt polyuretanlim hvis du er nøyaktig nok til å få til at det blir fullkontakt mellom emnene. Epoksylim har den fordelen at den er gapfyllende om du fortykker den litt, dermed stiller den ikke samme kravene til pinlig nøyaktighet som polyuretan og andre fullkontaktlimer. Bakdelen er at du må beskytte synlig epoksy mot UV-stråler fra sollyset, dermed må du bruke en overflatebehandling med UV-filter der limen er eksponert.
 

Utseendet blir som det blir, det vil vise at man har skjøtet elementene, men gjøres jobben skikkelig blir resultatet bra. Skraper du ned elementene du skjøter, og mahognybeiser og lakkerer disse opp på nytt sammen med det nye trevirket du har satt i, vil du likevel kunne klare kamuflere en del. 

Først og fremst ville jeg ha fjernet vinduene rundt skaden, for å få et bedre overblikk over hvor mye råte det er snakk om. Dessverre går ofte råta dypere enn man ser på overflaten, så akkurat dette er greit å få kontroll på før du går i gang. 

 

Nå er det ikke lett å uttale seg nøyaktig bare ut fra bilder uten å kunne se og vurdere skadene skikkelig selv, så dette blir jo litt på generell basis, så vet du det😅
 

Det kan være lurt å ta mange bilder fra alle vinkler, måle, finne vinkler som er brukt og lage tegninger av hva du trenger skifte ut. Ta gjerne hensyn til hvordan elementene er skåret, altså fiberretningen. Det er for eksempel bedre å skjøte et flaskskåret bord med liggende årringer med ny material skåret på samme måte framfor å skjøte et flaskskåret bord med kantskjært bord med stående årringer. Dette har både med utseende og gjøre og hvordan tre oppfører seg (bildet under viser hvordan tre, på generell basis, beveger seg i forbindelse med tørking).
 

Så fjerne det som er råttent, del for del, før du skjærer til slik at du får til gode skråskjøter i helt virke. Ut fra det jeg ser av bildene ser det ut for at du kan slippe unna med å skjøte de ulike elementene, med mindre du har tilgang til mye mahogny og ønsker et utseende som nytt.

 

Når du kommer til selve oppbygningsfasen er det oftest greiest å ha en plan over det du skal til med slik at du bytter ut det innerste trevirket først. Når dette er tilpasset, skjøtet i og fått formen det skal ha kan du gå videre til neste påbyggende del. Slik får du ivaretatt den opprinnelige oppbygningen av overbygget. Ved skikkelige skråskjøter og bruk av epoksy er det vanligvis ikke nødvendig å sikre skjøtene med skruer eller andre festemidler. Limen i seg selv er sterkere enn trevirket, og langt sterkere enn skruer, spiker og trenagler. Men for slikt som hjørner der flater møtes kan du godt sikre med skruer, slik du ser det er gjort fra før.
 

Nå vet jeg ikke hvilken erfaring du har med trearbeid fra tidligere, men ved skader som dette blir ofte veien til mens man går. Når du har revet litt får du en bedre oversikt over hvor dypt råten sitter og kan finne bedre ut hva som må til for å bygge dette opp igjen på en grei måte. Lurt å rive litt om gangen, dokumentere (i form av bilder, mål, vinkler, osv.) og gjøre et grundig grunnarbeid med tanke på dokumentasjon. Da vet du bedre hvordan ting er bygget opp når du skal til å bygge det opp igjen. Synes oftest det er bedre å merke av en gang for mye enn å måtte bruke mye tid på å stille seg spørsmålet «Hvordan var det nå igjen?»😊

 

IMG_5405-(W).jpeg.3b2bcd7a49c4edc8fe5cea1c389e82c2.jpeg

Link to post

Har ikke så mye erfaring med trebåt, men er med i en forening som drifter en trebåt på 47 fot ( 1960 mod )

Kort oppsummert så er det meget kostbart både i tid og arbeid å holde slike båter ship shape.

Byttet dekksplank, Oregon pine & svinerygg ( ene siden). Kostnad ca  800K.

Selv for erfarne folk så går det masse timer på å fikse en slik skade.

Mahogny er jo vakkert, men liker dårlig ferskvann. En i havna med en flott klassisk skarpseiler kjører kort sesong ca mai - august for å slippe mest mulig forringelse og vedlikehold av båten.

Link to post

Fantastisk godt svart @Hakkannen!!! Jeg virkelig liker at du tar deg tid til å forklare i detalj! Det gjør slike forum verdt å drive.

Skal prøve å holde dere oppdatert i en eller annen tråd om hvordan det går. 

Og ja @hanto1, det kommer nok til å ta tid. Men liker man å jobbe med tre og trebåter, så er det utrolig hva som kan investeres av tid. Jeg har en hel høst/vinter/tidlig vår på meg til å få fikset dette. I tillegg er det en større råteskade akter som jeg må åpne opp teak og mahogni for å se hvor ille er. Men tror den også er ganske lett fiksbar - så fremt man har tid og lyst til å holde på da :)

@Hulda har begynt å se på han. Herlig type :D 

Link to post

Jeg ser at fugene på utsiden forlengst har sluppet taket, så det er ikke rart at det kommer vann inn. Jeg ville ha begynt med å fuge opp igjen, både langs dekk og i de stående fugene. Mulig vinduene også må ut om det lekker rundt dem. Det er ingen vits å fikse råten på innsiden før lekkasjene utenfra er stoppet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...